Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 01:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 8 juni 2018, 17:11 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Ja, när jag först läste om honom blev jag inte intresserad helt ärligt. Jag tyckte han verkade så mycket trygg, så jag fann ingen spänning. Men så när han kommer med i Vetles historia, förändrades allt. Och efter Demonernas fjäll så önskar jag verkligen Konungen av Isfolket kunde ha fått en alldeles egen bok!

När han berättar sin historia i Demonernas fjäll, och tillsist om sin död så Tova börjar gråta, ja.... Då kan jag skriva att jag grät med Tova när jag läste den boken för första gången!

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 juni 2018, 17:26 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Ursäkta mig att jag avbryter ämnet så plötsligt just nu, men jag måste bara få skriva av mig lite om Viljar. Jag tycker om honom!
I början när jag först läste Is och Eld höll jag inte alls hans personlighet alltför mycket. Jag tyckte inte alls om hur han beskrivs som person. En isfolksman med kalla blå ögon? Barnbarn till Heike men ändå höll han tillbaka hemligheter? Det där ÄR icke- Isfolks beteende!

Men när jag läste böckerna sist gång var jag illa tvungen att läsa Is och Eld med. Och nu ser jag både boken och Viljar med annat perspektiv.
Hela boken är ju spännande! Det faktum att Isfolket återvänder till dalen, Tula kommer tillbaka och sedan försvinner i det ovisa och vi får även se en alldeles egen typ av Isfolksman (Viljar).
Men mest av allt! Vi får ju träffa Tarjei igen! Min fina Tarjei!! :giggle:

Som sagt så tyckte jag inte boken första gången jag läste den. Jag tyckte att Margit som vanligt målade upp flickor utanför Isfolket som dumma, blåögda flickor (Belinda). Jag tyckte inte om att Viljar höll sina ärende hemliga för sin familj och tyckte att det fanns vissa kommunist drag hos sig ( :giggle: ), hehehe… Men nu som sagt så ser jag hela boken med en annan synvinkel.

Viljar, ja… Jag tycker det är synd vad som sker med honom senare i livet. Vad som nämns av honom i Lucifers kärlek är löjlig. Och vad som sker med honom och Belinda är förkrossande! Och att han måst mista sina fingrar? Stackars människa!

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 juni 2018, 10:13 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Dessutom önskar jag också att vi fått veta mer om Viljar i Demonernas fjäll!

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 juni 2018, 11:06 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Targenor är en av karaktärerna jag gillade skarpt när han var mystisk.. men sen vet jag inte riktig. han var så ung när han dog men beter sig som en 50åring i visdom och annat. Det känns lite malplacerat. Dock tror jag att det jag uppskattar mest med honom är hans humor! :D jag skrattar så mycket av vissa av hans kommentarer i sagan!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 juni 2018, 16:39 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
Det hadde blitt en veldig lang liste om jeg skulle nevne alt men let's face it, grunnen til at jeg leser Isfolket om og om igjen er pga det overnaturlige så da er vel det nummer 1.
Mine favoritter er Sol, Tula, Ingrid, Targenor, Tamlin, Mar, Ulvhedin osv. Jeg liker at de er så råe og "ekte", de handler ut fra instinkt og gjør det som vi bare tenker for oss selv - De har ikke grenser. Deres syn på dyr trekker jo også opp selvfølgelig. Min konklusjon er stort sett at Margit er en fantastisk person for til syvende og sist så er alt dette henne :tkiss:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 juni 2018, 07:44 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
vem skall vi ta nu? :) Vi verkar klara med targenor :)

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 juni 2018, 10:32 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Ja, jag avbröt ju med att skriva om Viljar... :giggle:

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 juni 2018, 12:26 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Malou av isfolket skrev:
Ja, jag avbröt ju med att skriva om Viljar... :giggle:

Ja någon hoppade snabbt fram där ja ;) Men vem skall vi hoppa över på då? :D

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 juni 2018, 13:55 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Kan vi ikke bare fortsette med Viljar, da? :D

Jeg liker at han er en litt utypisk mann av Isfolket. Han har mer sin helt egen personlighet enn mange andre nærmere slutten av serien. Han er fin og sympatisk, og handler ut fra gode intensjoner, men har også sine feil og mangler. Dermed blir han ikke så helgenaktig som for eksempel Mattias eller (i litt mindre grad) Tristan. Det er trist at han velger å drukne sorgene sine i alkohol, og enda tristere det som skjer med ham etter båtkatastrofen, men han tar til slutt tak og får orden på livet sitt igjen (riktignok med litt hjelp).

Om Heike og Vinga hadde vært litt mer åpne om det de hadde gjort (angående det grå folket), hadde kanskje Viljar sluppet noen av sine bekymringer. :ponder2:

Is og ild er faktisk en ganske så spennende bok ... når den først kommer ordentlig i gang. Vi er i 1848, litt tidlig for kommunismen, men rundt starten på arbeiderbevegelsen i Norge (Marcus Thrane regnes som en av grunnleggerne; kjempet blant annet for allmenn stemmerett). Ikke så utrolig at en isfolksmann har slike sympatier; slekten har vel alltid hatt nokså radikale idéer for sin tid (helt siden Dags forsøk på å sørge for bedre forhold rundt trelastforretningen Liv arvet etter sin første mann).

Mens vi snakker om den boken, bladde jeg litt i den her en dag. På slutten, når Heike dør, blir han møtt av forfedrene, deriblant både Trond og Tarjei. Altså har de to hatt anledning til å be om og gi tilgivelse lenge før de møttes igjen i Demonenes fjell. :whistle: (Lurte litt på om Tarjei kun holdt seg i Isfolkets dal for å passe på der, men tydeligvis ikke.)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 juni 2018, 13:26 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Om ingen har noe å tillegge om Viljar, kan vi vel fortsette med ... Sol? :D

Noe av det jeg liker best med henne er hvordan hun kan gå gjennom ild og vann (bokstavelig talt) for dem hun er glad i. Liker også hvordan hun tar seg av skadeskutte sjeler, som Liv, Meta og Klaus. Og så er hun jo ganske kul når hun troller, da! Som når hun setter Preben og co. på plass. :giggle:

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 juni 2018, 20:17 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Jag tycker också det är synd att han fastnar i alkohol. Alkohol är en av människans värsta fiende...

Ja, jag erkänner att jag håller med på det med; Isfolket har alltid haft rätt så radikala idéer långt innan resten av världen har fått upp intresset för just de idéerna. :giggle:

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 juni 2018, 20:19 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Jag tror inte jag har mycket mer att påpeka om Sol förutom att hon kämpar verkligen för sin familj. För Liv, Dag, Tengel, Silje... Sedan kämpar hon också för resten av Isfolks generationerna. Genom vårt och torrt!

Jag tycker också om hennes kamp mot TDO. Hon visar sin inre styrka inom kampen.
Dock tycker jag hennes personlighet förändras till det mycket värre i Ljusets rike.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 juni 2018, 08:09 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Viljar ja.. jag minns honom mer som en gnällig och sur gubbe trots sin unga ålder. Men jag tror det jag gillar mest med honom är hans innsats för de fattiga, att han brinner så för detta att hjälpa att han begår kriminella handlingar (kriminella enligt vissa, inte enligt mig dock! :D ) Och hans önske att skydda Heike och Vinga från "spöken" :giggle:

Sol? Åh vad är det inte att gilla med Sol? Hennes livsvilja och livsglädje. Hennes brinnande kärlek för sin familj. Hennes envishet att skydda de med alla medel hon har kan vara på gott och ont, men det är ju en god vilja bakom iaf.

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 juni 2018, 09:59 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Ja, jag tyckte också i början att Viljar var lite små grinig :giggle:

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 juni 2018, 12:10 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
Viljar var utrolig irriterende til tider men også veldig spennende. Han historie fra hans unge år var litt forskjellig og du må fundere mye på hva som ligger bak. Men nok en gang, lenge siden jeg har lest bøkene og detaljene slipper unna. Var det ikke han som forsvant på havet etterhvert også og måtte amputere ..en hånd ? :ponder2: Husker bare at det var ikke et drømmeliv direkte.

Sol, ja henne husker jeg jo, forgudet henne til randen av det gale vanvidd som liten drittunge :lshower: Noe som ikke nevnes mye er vel hennes forhold til Hanna og hvordan hun aldri slutter å sloss for hennes minne og påsto at det var mye godt i Hanna. Hun hadde jo rett til slutt men jeg lurer på om Margit hadde det i bakhodet..eller det hadde hun vel ikke siden det bare skulle vær 6 bøker, men likevel !! Argh :swear:
Ellers liker jeg Sol pga hennes måte å se livet på, alt ordner seg, finnes alltid en utvei, nyt livet. På den tiden før hun ble fanget av sin skjebne som rammet (som kanskje minner en del om manisk/depressiv ?) var hun jo nettopp en sol, fantastisk humor og en utømmelig hunger etter livet. Skulle ønske Margit satt seg ned å skrev en alternate ending om henne..eller kanskje ikke :shock: Etter Lysets Rike ble jeg veldig skuffet, det var ikke mye igjen av Sol slik jeg ser henne for meg. Greit nok å "bli frisk" eller "bli snill", få "et liv" osv. men det ødela en utrolig personlighet. Nei....nå skal jeg pløye igjennom Isfolket igjen, er på tide *dd*

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012