Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 07:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 22 maj 2018, 12:02 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Nå som vi irriterer oss over karakterene i denne tråden, la oss også liste opp det vi liker best med de ulike karakterene, det vi synes er deres fineste egenskaper. :D

La oss starte med Tengel den gode. :)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22 maj 2018, 12:15 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Faktisk: Hans autoritet og strikthet. Staheten hans er en fordel siden han ikke gir opp selv om den ikke er til fordel når han stivnakka prøver å stå i mot sin og Siljes kjærlighte. Hans usvikelige lojalitet, hans selvoppofrelse når han har helbredende hender for han ofrer virkelig sin egen helse ved å bruke det! Hans kjærlighet til sin familie, hans styrke.

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22 maj 2018, 13:03 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Familiemannen Tengel er kanskje den jeg setter mest pris på. Den omsorgen han har for dem rundt seg ... Silje, barna, barnebarna. Det fine vennskapet med Charlotte og hennes mor. Det at han alltid er innstilt på å bruke kreftene sine til å hjelpe andre selv om det noen ganger koster ham selv dyrt. Han er en lederskikkelse, er autoritær uten å være autoritær (om det gir noen mening?). Man får stor respekt for ham. Han er helt og fullt til å stole på. Karakterfast, sterk og varmhjertet. (Om enn litt vel sta når det gjelder å ikke skulle føre den onde arven videre til nye generasjoner. ;) )

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23 maj 2018, 08:05 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Jag håller med Silje, familjemannen där. Det värmer lite när man läser om hur mycket hans familj betyder för honom.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 maj 2018, 11:29 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
skall vi gå på nästa person? Liv kanske?

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 maj 2018, 12:07 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Rexy skrev:
skall vi gå på nästa person? Liv kanske?


Ja, Liv kan vi starta med nu! :)

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 maj 2018, 12:54 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
personligen gillar jag den äldre Liv mycket mer än den yngre. Hon är så lugn och stadig, samlad och omsorgsfull, tar imot alt och alla med öppna armar.
Den yngre Liv känner jag som så himla osäker och velig, vilket jag har svårt att förstå med så mycket stör och omtänksamhet som hon har i sitt hem. Jag fattar inte riktig vart det kommer från. men ja, när hon "växer till sig" tycker jag hon blir så omsorgstagande och stödjande till allt och alla, så stärk och samlad!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 maj 2018, 07:37 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Den äldre Liv respekterar jag! Att trots att hon absolut inte är den säkraste kvinnan i familjen, är hon stark för familjen.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 maj 2018, 09:11 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Malou av isfolket skrev:
Den äldre Liv respekterar jag! Att trots att hon absolut inte är den säkraste kvinnan i familjen, är hon stark för familjen.

Jag tror kanske hon hämtar sin styrka från just familjen. att de behöver hon. Det känns som att hon inte skulle haft hälften av sin styrka om inte familjen skulle behöva att hon är stärk. Och det tycker jag är en annan bra sak, att hon hämtar sin styrka från familjen :) "Tillsammans är vi stärka" mentaliteten är något jag uppskattar myckte. "var och en för sig själva" är något jag ogillar, för jag är övertygat att vi människor nådt så långt i världen just för våran ävne att samarbeta och vara stärka tillsammans :) (sen om vi förvaltar våran position så bra är ju en annan fråga)

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 maj 2018, 19:58 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Den unge liv er kreativ og selvstendig og frimodig, men det blir nedbrutt av det forferdelige ektekapet. Ja, hun er føyelig, men det er vel egenlig slik jeg husker det forklart ved at hun tror at Dag er forlovet. Forskjell på svakhet og det å bli knekt av folkene rundt deg.

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 maj 2018, 23:29 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Jeg synes ikke Liv er spesielt vankelmodig, heller ikke i yngre dager. Enig med Villemo i at hun i unge år er kreativ, selvstendig og frimodig, og at det er ekteskapet med Berenius som knekker hennes selvfølelse for en periode. Både han og hans mor har psykopatiske trekk, slik jeg ser det, og slike mennesker kan bryte ned selv den aller sterkeste.

Den litt eldre Liv blir en klok og omsorgsfull kvinne. Jeg setter veldig pris på hvordan hun er som svigermor, blant annet hvordan hun tar Yrja under sine vinger. Jeg tror det eneste jeg ikke liker, er hvordan hun rakker ned på Tarald innimellom (han får ufortjent mye pepper, dog ikke bare fra Liv), selv om hun kanskje har litt rett i noen av kommentarene.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 maj 2018, 08:25 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Liv är en klok kvinna tycker jag.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 maj 2018, 16:06 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Skal vi fortsette med Silje? :)

Det jeg kanskje liker aller best med henne er hvor varmhjertet og modig hun er. Hun tar med seg Sol vekk fra morens døde, pestbefengte kropp, plukker opp Dag i skogen selv om hun tror han er en utburd, har forståelse for Charlotte og hennes umulige valg, tar med julemat til Tengel etter at hun har fått vite hvem han egentlig er (og ser at alle tar avstand til ham og frykter ham), går på besøk til Hanna og Grimar selv om de nesten skremmer vettet av henne, kjemper for barna sine med nebb og klør selv om hun vet at det kan koste henne selv livet, og så videre.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 juni 2018, 07:36 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Silje tycker jag om. Hon ÄR Isfolkets stammoder.
Jag tycker om att hon månar så ömt om Dag också. Som när hon får reda på vad Dags mamma heter, så blir hon ju en aning besviken. Hon känner ju det som om Dag vore hennes pojke.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 juni 2018, 15:28 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Jag tycker väldigt mycket om Silje just för att hon är stark och mjuk på samma gång. Hon är så oerhört mänsklig och jag tycker om hur hon bara får "vara" eller hur jag ska uttrycka det. Inte någonting som "hon hade Isfolks-blodet i sig som fick henne att göra si eller så". Hon är lätt att sympatisera med.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012