Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 18:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 4 juni 2018, 09:42 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Skall vi ta nästa? Kanske Tarjei?

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 09:48 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
jaa!

Jag sätter så pris på hans intelligens och logik. Han är snäll, omtänksam, hjälpsam, artig och allt det där, men framför allt uppskattar jag hans ävne att skaffa kunnskap!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 11:29 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Jag uppskattar hans värme! Han är verkligen hjälpsam och hjälper alla de i nöd. Det sätter jag värde på!

Jag tycker också om hur fint han behandlar sina medmänniskor.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 14:23 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Fullstendig enig med dere angående Tarjei. :D Jeg setter også veldig pris på hans intelligens og vitebegjær, i tillegg til at han er et varmt og omtenksomt medmenneske og, om han hadde fått leve videre, en fantastisk far. Det er kanskje det tristeste av alt, at han knapt får lære den nyfødte sønnen å kjenne før han selv mister livet. :cry: I tillegg er han usedvanlig tolerant og forståelsesfull, selv for å være av Isfolket, til å leve på den tiden han gjør.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 14:28 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Är enig med er alla.

Ja, det är så otroligt sorgligt att han inte får se Mikael växa upp, de hade nog haft ett ovanligt stort utbyte av varandra kan jag tänka mig med.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 15:02 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
For ikke å snakke om hvor vidåpen han er for alt det nye, Silje! :D Han tar til seg som en tørst svamp av alt uten å stille spørsmålstegn ved om det er kristent godkjent eller ikke!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 16:07 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
BF, det tror nok jeg også. :D Tror Mikael kunne ha fått et annet og lykkeligere liv om han hadde fått vokse opp sammen med Tarjei. Og selv om Tarjei allerede er en fantastisk mann, tror jeg faktisk at han kunne ha vokst enda mer på farsrollen. Han hadde blitt en svært omsorgsfull far, det er jeg sikker på.

Rexy, absolutt! :D Det er også noe av det jeg liker aller best med Tarjei. At han tar til seg ny kunnskap og benytter seg av den uansett om den er "godkjent" og allment akseptert, eller ikke. Alt han bryr seg om, er hvor fornuftig den er. Men han er ikke redd for å feile heller. Nytenkende er hva han er. :D

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 19:30 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Det berör mig alltid lika djupt när Tarjei går bort. Han var dock Isfolkets hopp, även ifall varken han eller någon runtom honom förstod det då. Vad värre är att han tycker att han själv misslyckats med livet -- hans hustru död, han själv kommer inte kunna få vara med sin son... Ja, han glömmer alltså att han redan hjälpt så många andra och att han i grund och botten försökte hjälpa Kolgrim med. Det var ju inte Tarjeis fel att han dör!

Det gör mig alltid ledsen på tanken med att han aldrig får se sin älskade Mikael växa upp. Det gör ont i mig också på Ares vägnar -- först Trond sedan Tarjei.

MEN! Vad som alltid värmer mig är den tanken att i Demonernas fjäll (fy katten vad jag älskar den boken!!) så slår han och Trond armarna om varandra igen. Bröderna är återförenade <3

Jag tror ni skulle kunna förstå om jag skriver att Tarjei alltid varit min stora favorit.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 juni 2018, 12:04 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Uff ja, stakkars Are! :cry: Å miste to sønner i ung alder (Trond bare 16 år gammel, Tarjei 27) må være helt forferdelig. Are mistet jo også Meta like før Tarjei døde, og så all kontakt med lille Mikael til han selv lå på dødsleiet. Are er virkelig én av dem som har gjennomgått mye lidelse; all respekt til ham for å ha levd videre med hevet hode, og for at han fortsatte å være til stor støtte for dem rundt seg.

Isfolkets patriark ... er det noen som fortjener den hedersbetegnelsen, er det sannelig Are.

Ja, det er hyggelig at Tarjei og Trond får se hverandre igjen, men man skulle jo tro at det hadde skjedd lenge, lenge før møtet i Demonenes fjell. Begge har da tilhørt forfedreskaren siden de selv døde (over 300 år tidligere). :roll: Men selvfølgelig er det rørende når de klemmer hverandre. :)

Og ja, enig, det er trist at Tarjei skal føle at han har mislyktes når han har vært til så stor hjelp for så mange.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 juni 2018, 14:23 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Ja, jag håller med dig. Man skulle ju tro att de hade haft tiden att mötas igen.

Det är sant. Titeln som familje patriark, det vinner Are lätt!

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 juni 2018, 14:02 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vi kan gjerne fortsette med Are. :)

Han er også ganske søt som barn. Så troskyldig når Klaus prøver å fritte ham ut om Sol. :giggle:

Og når han som voksen endelig forstår hvor mye Meta betyr for ham, det er rørende lesning.

Han er den første i rekken av disse store, kraftige, pålitelige, stødige og jordbundne (og ofte mørkhårede) isfolksmennene. Virkelig en mann som er lett å like. :tkiss: Kanskje litt i skyggen av Tengel under hans levetid, men siden blir han familiens overhode og samlende kraft.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 juni 2018, 20:37 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Han verkar vara en sådan typisk Isfolks man man liter på och trivs med! :tkiss: Jag gillar Are mycket!

Skall vi kanske ta och skriva lite om någon annan nu? Någon längre bak i tiden? Som kanske... Targenor? Dida?

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 7 juni 2018, 11:16 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Are är en av de jag värkligen gillar. Nu gillar jag iof nästan alla i de tidigaste generationerna, kanske för att Margit på något vis fortfarande hade tid att ge de ordentlige individuella personligheter? Are framställs som rentav trög i några av de senare böcker, och det gillar jag inte alls.. men han är en trygg, lun och varm människa som jag gillar skarp och framförallt för hans jordnärhet. Han är stadig och har benen på jorden!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 7 juni 2018, 12:57 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Skall vi ta Targenor nu? :)

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 7 juni 2018, 15:16 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Det er sant, karakterene på begynnelsen av serien hadde mer sin helt egen personlighet. De hadde dybde, og man fikk tid til å bli ordentlig kjent med dem. Det er kanskje derfor de er ekstra lette å like. Senere ble karakterene flatere, og mer og mer like hverandre. De ble derfor vanskeligere å relatere til. Det virker som om mengde etter hvert ble viktigere enn dybde både når det gjaldt plott og karakterer. Serien som helhet hadde nok tjent på å være litt (eller kanskje en god del) kortere, men det finnes også bøker i andre halvdel som jeg stadig leser om igjen med stor glede.

Jeg liker heller ikke når Are fremstilles som treg, for det er han ikke! Han er bare god og trygg og jordnær.

Ja, vi kan gjerne fortsette med Targenor. Personlig liker jeg ham best som Vandreren. Det er fantastisk når han først dukker opp og hjelper stakkars lille Heike som er på rømmen fra Sölve. Han er også fin når han senere hjelper Vetle.

Jeg husker jeg lurte fælt på hvem han egentlig var første gang jeg leste serien. Jeg trodde han var mye eldre enn han viste seg å være. Kanskje på grunn av munkekutten, kanskje fordi han var så trygg; han ble nesten som en bestefar. ;)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012