Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 12:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 17 april 2018, 07:30 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Visst är de underbara, alla som en på sitt vis. Men alla har de karaktärdrag som kan reta gallfeber på vem som helst. Nu skall vi sopa fram de i ljuset!

Detta är tråden för att retas på karaktärdrag! Vem vill börja? :D

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 april 2018, 11:53 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Jag har lätt stört mig på några av kvinnorna -- Sol, Villemo, Tuva... (Tja, Tuva var dock inte vacker!) Lite väl färgstarka om jag säger så. Visst gör de vad som krävs med sina hjärtan -- men ändå blir det så krångligt! Många om kvinnorna är likadana. I den här gruppen kan vi även inkludera lilla Vinga också...

Just den här gruppen har jag faktiskt retat mig lite på medan jag läst... :giggle:

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 april 2018, 13:39 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
åh, det är många jag stör mig på. Min älskling Heike och hans "jag är för ful för dig" kan få mig att projektil-kräkas. Alla de överdramatiska kvinnor du nämner, Malou, jag stör mig på sådan. Jag utstår inte Villemo som riktig ung, jag är så less på drama och överdrivna reaktioner att jag kan kräkas galla. Jag utstår inte hennes egoism där hon skrämmer slag på sin familj och försvinner jämt, all den sorg och rädsla hon skapar bara för att få som HON vill. jag fattar helt enkelt inte vad Dominic ser i hon alls!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 april 2018, 13:51 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Rexy skrev:
åh, det är många jag stör mig på. Min älskling Heike och hans "jag är för ful för dig" kan få mig att projektil-kräkas. Alla de överdramatiska kvinnor du nämner, Malou, jag stör mig på sådan. Jag utstår inte Villemo som riktig ung, jag är så less på drama och överdrivna reaktioner att jag kan kräkas galla. Jag utstår inte hennes egoism där hon skrämmer slag på sin familj och försvinner jämt, all den sorg och rädsla hon skapar bara för att få som HON vill. jag fattar helt enkelt inte vad Dominic ser i hon alls!



DUUUU HAR SÅ RÄTT! Exakt. Hon är så naiv och egoistisk som ung? Och alldeles för envis för att få vad hon vill ha, trots all den rädsla hon utsätter sina stackars föräldrar för! När jag var yngre tänkte jag alltid "Dominic förtjänar någon bättre", hehe.
Och Heike där... (plus de flesta andra drabbade män som inte är onda) är så pipig och jobbig med tydligen hans favorit replik
Citat:
"jag är för ful för dig"

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 april 2018, 14:53 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Malou av isfolket skrev:

När jag var yngre tänkte jag alltid "Dominic förtjänar någon bättre", hehe.


Han förtjänar MIG höhö *eyebrows*

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 april 2018, 15:29 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Rexy skrev:
Malou av isfolket skrev:

När jag var yngre tänkte jag alltid "Dominic förtjänar någon bättre", hehe.


Han förtjänar MIG höhö *eyebrows*


HAHHAHAH det var exakt så jag tänkte i efterhand också!! :lol:

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 april 2018, 16:38 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Jo, det er definitivt flere karakterdrag jeg virkelig irriterer meg over: egoisme (Villemo ... "jeg løper etter den jeg vil ha, koste hva det koste vil"), selvopptatthet (Sunniva d.y., Cornelia ... "meg, meg, meg"), selvforakt (Heike, Tova ... "ingen vil ha meg, jeg er alt for stygg"; Vemund ... "jeg kan ikke leve, det er en katastrofe at jeg i det hele tatt er født"), selvrettferdighet (Lucifer), selvutslettelse (Marit, Vinnie) ...

Tengel er irriterende sta når han avviser Silje med at han aldri skal gifte seg for ikke å føre den onde arven videre. Det tar laaang tid før han endelig kommer til fornuft. Og det raseriet han viser iblant er nesten skremmende (selv om det på en måte er forståelig).

Kolgrim og Ulvar ... så utspekulerte, infame, ondskapsfulle ... De har vel ikke et eneste positivt karakterdrag mellom seg. De er de mest ufordragelige i hele Isfolket; til og med Sölve er bedre (om en ser bort fra det han gjør mot Heike).

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 april 2018, 18:20 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Niklas. Han har en fantastisk gave, men han har ikke lyst til å gjøre folk friske.

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 april 2018, 18:42 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Villemo Kalebsdotter skrev:
Niklas. Han har en fantastisk gave, men han har ikke lyst til å gjøre folk friske.


Det har du helt rett i. Ikke akkurat så veldig verdig arvtager etter Tengel, Tarjei og Mattias. Noen skulle ha tatt ham i ørene og ristet ham litt!

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 april 2018, 18:45 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Jag håller med dig där med Lucifer, Silje. Har alltid fått kalla kårar av honom och har liksom aldrig känt mig bekväm med att han blev en så kallad del av familjen. Usch.... För mig känns det endast som om han använder sig av Saga och hela Isfolket för att kunna enklare få ett grepp av världsstyret.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 april 2018, 18:51 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Och sedan finns givetvis nån slags hinna för Isfolkets kvinnor -- naivitet eller blåögdhet -- vi tar Villemo, Saga, Christa etc... Och många fler! Som om de möter verkligheten men ser bort från den så att allt bara krånglar till sig? Som om de försöker romantisera verkligheten för att själva kunna vara lyckliga. I den här gruppen fyller Vanja ut en STOR del!

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 april 2018, 19:31 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Romantisering av voldtekt!

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 april 2018, 20:11 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Villemo Kalebsdotter skrev:
Romantisering av voldtekt!


Yes

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 april 2018, 20:14 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Enig, Malou. Når det gjelder Lucifer: Han har alltid hatt samme virkning på meg. Og så det at han lurer Saga med at han er en slektning av Kol, bare for at hun skal få tiltro til ham. Usj!

Villemo, ja, det er virkelig ingen bra ting!! Totalt uakseptabelt faktisk!! Jeg skjønner ikke at Elisa kan være så tilgivende etter det Ulvhedin utsetter henne for. (Men fortellerteknisk viser voldtekten hvilket udyr Ulvhedin er før han kommer inn på riktig spor.)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 april 2018, 20:24 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Malou av isfolket skrev:
Villemo Kalebsdotter skrev:
Romantisering av voldtekt!


Yes


Det er ekstremt usunt!

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012