Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 00:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 31 maj 2018, 08:45 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Malou av isfolket skrev:
Ska vi prata om en annan nu? :giggle:

Ingrid!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 maj 2018, 08:46 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Ingrid gillar jag. Jag gillar henne nog mer än Tula (och Sol...) :giggle:

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 maj 2018, 10:06 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Jo jag gillar hon jag med, men nog att jag stör mig på saker. Som att hon skall spara sina förälder sorgen över en unge fött utanför äkteskap så hon skall ge BORT ett isfolksbarn. Hon om någon måste ju veta hur katastrofalt det är att inte ha koll på eventuella drabbade när hon känner till historien om Ulvhedin och vilken huvudbry han skapade vid att bara dyka upp utan att någon anade nåt om hans eksistens, och inte minst det att hålla koll på de drabbade i familjen så andra kan vara förhoppningsfulla och veta om man har större chans att släppa undan eller inte.
Sen att hon vänder upp och ner på jorden när hon inser vad för människa som fått hand om hennes Daniel älskar jag. Hon menade ju inte barnet något illa, hon villa bara spara föräldrarna sorgen. Åtminstonen är det vad hon intalar sig själv medan jag är övertygat att hon bara inte villa ha nån "unge runt foten".

Detta stör jag mig fruktansvärt på. Att hon är en drabbad med alla upp och ner-svängar är en sak, sånt rår hon inte för. Hon provar göra det goda, hon provar leva efter sin uppfostran, och älskar sin familj glödande som alla de "mer eller mindre goda" drabbade gör. Presis som Sol. Jag stör mig nog mer på Margit som skapar en Sol-kopia jämt, Sol, Cecilie, Ingrid, Villemo osv osv, de är så lika av personligheter men där är Ingrig en stooooor favorit för hon är inte totalekstrem som Villemo är. Hon är "bara" en drabbad.

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 maj 2018, 14:58 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Rexy skrev:
Silje Arngrimsdatter skrev:
Det jeg ikke liker, er hvordan det til slutt blir et par av ham og Marina. Det føles bare feil. Han er og burde være en farsfigur for henne, ikke en ektemann. Det er en del forhold med stor aldersforskjell i bøkene, men det er sjelden det fungerer like bra som med Tengel og Silje, synes jeg.

Den unge Tristan er jeg derimot ikke så glad i. Keitete, kvisete og nærmest personlighetsløs. :oops:


Jeg kan egentlig se hvordan man som farsfigur slutter med å gifte seg med Marina. Han vet jo hva som venter henne om hun giftes bort til en seksuell aktiv mann, og han er jo selv ikke seksuell aktiv.. jeg kan se den, selv om jeg ikke synes det er optimalt selv..
Og den unge Tristan? Helt usynlig. En ingenting bokstavlig talt.. men til forsvar for den unge Tristan drukner han litt i Villemo og Eldar.. :D

En annen og kanskje like viktig grunn til at Tristan gifter seg med Marina, er nok å gi henne en far til hennes barn; at hun skal slippe skammen og vanskelighetene med å være enslig mor. Det er tross alt slutten av 1600-tallet vi snakker om. Uansett viser giftermålet hvor nobel og ridderlig han er. Han gir henne en trygghet hun aldri har opplevd før. Jeg setter pris på det, selv om jeg ikke synes de passer sammen som et par. Aldersforskjellen er litt for stor og ulikhetene for mange.

Ja, de fleste drukner vel i Villemos (og Eldars) (og senere Dominics) nærhet ... :giggle:

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 maj 2018, 15:34 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Rexy skrev:
Jo jag gillar hon jag med, men nog att jag stör mig på saker. Som att hon skall spara sina förälder sorgen över en unge fött utanför äkteskap så hon skall ge BORT ett isfolksbarn. Hon om någon måste ju veta hur katastrofalt det är att inte ha koll på eventuella drabbade när hon känner till historien om Ulvhedin och vilken huvudbry han skapade vid att bara dyka upp utan att någon anade nåt om hans eksistens, och inte minst det att hålla koll på de drabbade i familjen så andra kan vara förhoppningsfulla och veta om man har större chans att släppa undan eller inte.
Sen att hon vänder upp och ner på jorden när hon inser vad för människa som fått hand om hennes Daniel älskar jag. Hon menade ju inte barnet något illa, hon villa bara spara föräldrarna sorgen. Åtminstonen är det vad hon intalar sig själv medan jag är övertygat att hon bara inte villa ha nån "unge runt foten".

Detta stör jag mig fruktansvärt på. Att hon är en drabbad med alla upp och ner-svängar är en sak, sånt rår hon inte för. Hon provar göra det goda, hon provar leva efter sin uppfostran, och älskar sin familj glödande som alla de "mer eller mindre goda" drabbade gör. Presis som Sol. Jag stör mig nog mer på Margit som skapar en Sol-kopia jämt, Sol, Cecilie, Ingrid, Villemo osv osv, de är så lika av personligheter men där är Ingrig en stooooor favorit för hon är inte totalekstrem som Villemo är. Hon är "bara" en drabbad.

Det her er vel hva som irriterer meg med Ingrid også. At hun, med den inngående kjennskap hun burde ha til Ulvhedins historie, totalt blåser i alle konsekvenser og bestemmer seg for å gi bort barnet. Uansett årsak (at hun ikke vil gjøre foreldrene vondt, som jo er en ganske fin tanke, eller at hun ikke ønsker seg barn akkurat da) er det utrolig tankeløst å ville gi bort et isfolksbarn.

Jeg elsker også hva hun gjør for å få Daniel tilbake! :)

Faktisk har jeg aldri syntes at Cecilie eller Villemo ligner så mye på Sol. Vi blir hele tiden fortalt at de gjør det, men jeg ser det ikke helt. Ingrid og Tula, derimot, har ganske mye av Sol i seg, selv om de stort sett er litt mer samvittighetsfulle og litt mindre ville enn henne. Jeg er veldig glad i alle (særlig Cecilie, Ingrid og Tula), bortsett fra Villemo (som jeg riktignok liker ganske bra etter at hun er blitt voksen og har slått seg til ro).

Ja, det er ganske mange av Margits karakterer som er litt for like hverandre. Særlig blir det tydelig mot slutten av serien når det ikke blir like mye tid og rom for karakterbygging.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 juni 2018, 07:41 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Jag gillar Ingrid mer än Sol. Och Villemo. Ingrid är trots allt inte alltför naiv och extrem som de andra.
Cecilie gillar jag. Visst är hon lik Sol på många bitar, men hon är fortfarande sin egen karaktär. Förstår ni vad jag menar eller pladdra jag bara?
Tula har jag direkt aldrig fastnat för direkt. Oops...

Dock känns det så icke Isfolket det bara kan bli när hon ger iväg sitt barn. Hon mer än någon annan bör väl förstå att det var en tradition inom Isfolket att få ett barn utom äktenskap? ( :giggle: ;) )

Jag håller med. Jag kan också bli lite irriterad över att Margit skapar kopior av Sol hela tiden.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 juni 2018, 10:49 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Malou av isfolket skrev:
Jag håller med. Jag kan också bli lite irriterad över att Margit skapar kopior av Sol hela tiden.


Det kan virke som det er noen karakterer Margit har forferdelig vanskelig for å gi slipp på. Sol er én av dem, Tengel, Silje, Heike og Marco noen andre. De blir nevnt jevnlig gjennom hele serien (etter at de er født, selvfølgelig), og personlighetstrekk og utseendemessige trekk blir attribuert til dem. Hvis en ser bort fra sluttstridbøkene, er Heike med i og har en viktig rolle i rekordmange bøker (10). Han føles forresten litt som en light-versjon av Tengel. Marco er i live i hele 19 bøker (inkludert sluttstridbøkene), men er i noen av dem "erstattet" av Imre og Gand. Sol og Tengel dukker etter hvert opp litt her og der, og hjelper slekten på ulike måter, og det gjør jo også Heike etter sin død. Silje blir for det meste nevnt som opphavet til rødt hår i Isfolket, enda hun selv slett ikke hadde rødt hår, men også når Ingrid finner penger som Silje har gjemt unna for etterkommerne. Og Sol og Marco får i tillegg til dels store roller i Lysets rike.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 09:40 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Exakt. Jag tror också att Margit har haft svårt att släppa just Tengel, Sol, Heike och Marco -- men så också, vem hade inte haft det?
Tengel, Sol och Heike nämns många gånger efter att de har dött -- och senare nämns Sol (även Marco) mycket i Ljusets rike.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 09:41 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Nåja, skall vi ta nästa kanske?

Mikael? TarjeI kanske?

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 09:47 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Tarjej kan vi ju ta! :D Om vi ens hittar något att störa sig på?

Jag kommer ju faktisk inte på nåt.. annat än när han var ung så var han lite besserwisser innimellan, men visa mig vilken unge som inte är det nån gång i tidiga tonår? :D

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 11:28 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Älskar Tarjei, så jag finner inte många brister hos honom -- jo kanske att han inte nämns så mycket. Jag önskar vi fick se mer av honom i Demonernas fjäll.

Och så blir jag lite besviken över att han är den Utvalde -- men ändå dör så snabbt.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 12:25 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Malou av isfolket skrev:

Och så blir jag lite besviken över att han är den Utvalde -- men ändå dör så snabbt.

Fast det är ju inte direkt en brist i hans karaktär :D :giggle:

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 12:51 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Nä, egentligen inte. Men jag tycker det är synd i varje fall :giggle:

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 12:57 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Absolut att det är. Hur tråkigt som helst! Tänk alla de saker vi kunde fått varit med om, även om det nu visade sig att Lucifer trollade runtom i krokarna redan då och hindrade Tarjejs ävner att slå ut och visa sig ordentlig kunde det ändå ha blivit ett riktig spännande liv om han fått leva vidare.

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 13:14 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Tycker jag också. Hade varit intressant att veta hur sagan utvecklade sig.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012