Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 06:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 6 juni 2018, 20:35 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Det enda jag kan störa mig på dem är att de inte kan få barn, ja. Varför måste Mar lura i henne vattnet (nåja, tengel tengel :roll: )?!

Jag skulle också önska att få läsa mer om DERAS liv. Alltså Shiras och Mars liv tillsammans! Men det är ju dock ingenting jag kan störa mig på dem, utan mer Margit... :giggle:

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 7 juni 2018, 11:19 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Jag tror det jag ogilar mest med Shira är hennes anonyma personlighet.. helt tills hon går genom grottorna. Det stör mig lite att hon känns så "inte här" i sitt vesen, som om hon inte finns med och ger även mig som läsare en liten känsla av att vi alla är så oviktiga att hon inte behöver vara närvärande.

Under vandringen får man se en kvinna med skinn på näsan dock, det krävs för att komma genom det hela tror jag nog, och DÅ uppskattar jag värkligen hon som person.

Mar får jag förvånande lite grepp på i boken, han beskrivs som ond ond ond och elak elak elak, samt denna kylan som får folk att hålla sig undan. Jag vet dock inte om jag direkt hittar något att störa mig på egentligen, han framstår som en ond drabbad, och mer är det lixom inte med det. Han är inte taskig, han är inte dum, han är inte ekstrem på nåt vis förutan kylan som inte ens hör med att vara drabbat och är en grej Shama har tillfogat. Ja.. jag hittar inte direkt nåt att störa mig på faktisk! o.O :ponder2:

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 juni 2018, 11:13 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Klara med de nu? :D Vem är nästa ut.. Skall vi ta Arv Grip? :)

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 juni 2018, 12:46 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
Ser det er nevnt før men..Lysets Rike...det har sine moments men, huff, Sol ? Jeg kunne takle den personen hun var i Heksemesteren -- til en viss grad mest pga at det var et stort savn at hun forsvant så tidlig OG ekstra surt etter å ha hørt Podden der Margit sier at hun hadde beholdt Sol lengre om hun hadde visst at serien skulle være mer enn 6 bøker :boggle: :argh: OG enda værre "men det kan de vel gjøre noe med om det blir TV-serie" Hva tror du kommersiell TV gjør med Sol om de får frie hender ?! Neeei ! Så, mitt svar: Sol slike hun ble og muligens blir i en TV-serie der de får "kunstnerisk frihet" :shock:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 juni 2018, 07:43 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Ingne som vill tycka till om Arv? :)

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 juni 2018, 14:19 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Har tenkt litt på det, men kommer ikke på noe som irriterer meg med Arv. Synes han stort sett er en fin og forståelsesfull mann. Egentlig en ganske typisk isfolksætling i ordets beste forstand. :D Men det kan hende jeg trenger å lese om ham igjen. :) ;)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 juni 2018, 06:42 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Selv finner jeg en sak jeg irriterr meg på. Hvordan han framstilles som tildels gubbete. Kanskje ikke så mye karaktertrekk men fremstillingen. Jeg synes han er en ordentlig fin mann selv, mange fine trekk (som kan dras frem i en annen tråd) men akkurat denne gubbe-faktoren..

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 juni 2018, 13:09 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Tenker at det kanskje kan ha å gjøre med at vi først blir kjent med ham i godt voksen alder, og at han har den posisjonen han har. Men enig, den fremstillingen er faktisk litt irriterende.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 mars 2019, 12:37 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Ska vi flytta längre fram nu? Kanske börja diskutera Tova? 8) Hon är ju en favvis hos många, på samma gång som många inte gillar henne...

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 april 2019, 22:17 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Malou av isfolket skrev:
Ska vi flytta längre fram nu? Kanske börja diskutera Tova? 8) Hon är ju en favvis hos många, på samma gång som många inte gillar henne...


Jag retar mig gallfeber på hur hon är sånn där "ingen kan gilla mig för att jag är ful" absolut hela tiden. Totalt turnoff. Hon får på pucken av Ian senare, vilket jag tycker är störtskönt :D
Jag stör mig även på att hennes utseende för hon står i vägen för ABSOLUT allt. Hon kan inte ha kul för hon är ful, hon kan inte ditten och datten för hon är ful osv osv. Bah. :D

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 april 2019, 11:30 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Rexy skrev:
Malou av isfolket skrev:
Ska vi flytta längre fram nu? Kanske börja diskutera Tova? 8) Hon är ju en favvis hos många, på samma gång som många inte gillar henne...


Jag retar mig gallfeber på hur hon är sånn där "ingen kan gilla mig för att jag är ful" absolut hela tiden. Totalt turnoff. Hon får på pucken av Ian senare, vilket jag tycker är störtskönt :D
Jag stör mig även på att hennes utseende för hon står i vägen för ABSOLUT allt. Hon kan inte ha kul för hon är ful, hon kan inte ditten och datten för hon är ful osv osv. Bah. :D


Fullstendig enig med deg, Rexy! Kunne ikke ha sagt det bedre selv. Nettopp derfor er Tova én av de karakterene jeg har irritert meg aller mest over, og spesielt da jeg leste serien som ung. Liker virkelig ikke hvordan vi får det inn med teskje hvordan hun nedvurderer seg selv på grunn av utseendet hele tiden og på hvilken måte utseendet er til hinder for alt mulig rart. Ja, det kan vel hende at noen gutter i tenårene ikke greier se forbi det ytre, men hun har da vitterlig folk rundt seg som bryr seg om henne. Kanskje hun burde ha lyttet litt til dem iblant istedenfor å holde alle på to armlengders avstand. :roll: ;)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 april 2019, 19:31 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Silje Arngrimsdatter skrev:
Rexy skrev:
Malou av isfolket skrev:
Ska vi flytta längre fram nu? Kanske börja diskutera Tova? 8) Hon är ju en favvis hos många, på samma gång som många inte gillar henne...


Jag retar mig gallfeber på hur hon är sånn där "ingen kan gilla mig för att jag är ful" absolut hela tiden. Totalt turnoff. Hon får på pucken av Ian senare, vilket jag tycker är störtskönt :D
Jag stör mig även på att hennes utseende för hon står i vägen för ABSOLUT allt. Hon kan inte ha kul för hon är ful, hon kan inte ditten och datten för hon är ful osv osv. Bah. :D


Fullstendig enig med deg, Rexy! Kunne ikke ha sagt det bedre selv. Nettopp derfor er Tova én av de karakterene jeg har irritert meg aller mest over, og spesielt da jeg leste serien som ung. Liker virkelig ikke hvordan vi får det inn med teskje hvordan hun nedvurderer seg selv på grunn av utseendet hele tiden og på hvilken måte utseendet er til hinder for alt mulig rart. Ja, det kan vel hende at noen gutter i tenårene ikke greier se forbi det ytre, men hun har da vitterlig folk rundt seg som bryr seg om henne. Kanskje hun burde ha lyttet litt til dem iblant istedenfor å holde alle på to armlengders avstand. :roll: ;)


Skjønt vi husker vel også så vel hvordan hvert minste antydning til potensiellt kritikk på noe på utseendet bet seg så inderlig fast at det ble som et brøl av lyd som overdøvet alle de hundre kommentarer om noe fint i tenårene, eller hæ? :) Jeg forstår henne på et vis.. men bare til et visst punkt. Klart det ikke hjelper å være en "Hanna-heks" i en familie som har hatt gnistrende skjønnhets-hekser som kunne fått Miss Universe til å miste haka, men det er bare til et visst punkt jeg har forståelse. DEn er brukt opp på en tiendels bok faktisk ;)

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 april 2019, 09:04 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Varför jag stör mig på Tova beror på att hon använder sitt utseende som en ursäkt till att bete sig dåraktigt mot alla andra.

Dessutom så är hon så sjukt pinsam med sin förälskelse av Marco. Snälla, är du nu kär i någon du aldrig kan få så behöva du inte skrika ut dina heta känslor till alla andra utan hålla det för dig själv.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 augusti 2023, 20:37 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
Villemo Kalebsdotter skrev:
Romantisering av voldtekt!


Ja, det är riktigt illa... Ännu värre är det i den fristående "Riddarens dotter"!

Något som berör mig väldigt illa är att svartänglarna VET att det är Ulvar som kommer bli upphov till Den Utvalde, och det kan ju knappast ske frivilligt från kvinnans sida - om det inte skulle blivit med den prostituerade, förstås. "De" nöjer sig inte ens med att Linde-Lous mor råkade illa ut, nej, honom hoppade de över och väntade istället in Agnete. Det är så cyniskt!

Och vad de gör mot Vanja är helt enkelt vidrigt. Med "de" menar jag svartänglarna. "Du måste gifta dig och skaffa barn." Hon avskyr Frank. Är inte det en sorts våldtäkt, själslig sådan? Att svartänglarna tvingar henne till något sådant?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 augusti 2023, 20:49 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
"gav upp" är väl lite hårt att säga, hon skulle dö om hon stannade kvar pga barselfebern, och Christa hade sitt att "göra" utanför salarna, så jag kan väl inte säga hon bara ger upp barnet direkt.


-
Här reagerar jag starkt - Marit i Svelten, som Christoffer visserligen känner sympati för men inte älskar och inte vill gifta sig med egentligen, hon blir helad från en säker död för att hon är "viktig för isfolket". Varför just hennes gener ska vara så enormt viktiga för släkten framkommer inte riktigt. Christoffer kanske kunde ha hittat någon han faktiskt VILLE gifta sig med och bilda familj? Men nejdå, det är hon, det har Lucifer den Allsmäktige bestämt.

Men Saga... Henne vill de inte hela. För Lucifer vill ha henne hos sig. Och Vanja har de inte heller någon lust att hela, för hon har ju redan fått ungen som ska gå Lucifers ärenden. Och hon får ju komma till De Svarta Salarna, bevars, det är ju mer värt än att få vara med sin dotter och se henne växa upp!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012