Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 10:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 4 juni 2018, 13:46 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
men störande saker med tarjej som person? Förutan lite tonårsfasoner (rätt minimala sådana dessutom!!) .. finns det nåt?

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 14:06 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Kan ikke si at det er noe som irriterer meg med Tarjei som person. Han er varm, fin, kunnskapsrik, tolerant og klok.

Ja, kanskje litt besserwisser-tendenser som ung, som Rexy sa, men han om noen kunne vel også ha grunn til det? Han var jo smartere enn de fleste allerede som barn.

Det er utrolig trist at han måtte dø så ung. Han er kanskje seriens aller mest interessante karakter, og jeg hadde villet lese så mye mer om ham. Og det tullet med at Lucifer hadde en hånd på roret allerede den gang, velger jeg glatt å overse. ;) Hadde nok blitt en helt annen saga og trolig ingen Lucifer overhodet om Tarjei hadde fått leve videre. :)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 14:29 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Silje Arngrimsdatter skrev:
Kan ikke si at det er noe som irriterer meg med Tarjei som person. Han er varm, fin, kunnskapsrik, tolerant og klok.

Ja, kanskje litt besserwisser-tendenser som ung, som Rexy sa, men han om noen kunne vel også ha grunn til det? Han var jo smartere enn de fleste allerede som barn.

Det er utrolig trist at han måtte dø så ung. Han er kanskje seriens aller mest interessante karakter, og jeg hadde villet lese så mye mer om ham. Og det tullet med at Lucifer hadde en hånd på roret allerede den gang, velger jeg glatt å overse. ;) Hadde nok blitt en helt annen saga og trolig ingen Lucifer overhodet om Tarjei hadde fått leve videre. :)

Spørsmålet er jo om Tarjej alene hadde klart å knekke tdo. Med tanke på at tdo knappt var å regne som nogenlunde tilstedeværende der hadde jo tarjej mer sjanse enn Nathaniel som fikk krangle med lysvåken støvhaug, men ... hadde tarjej nok evner?

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 15:19 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
"... lysvåken støvhaug ..." :giggle: :rofl2: Haha ... så bra beskrivelse!

Tror nok Tarjei hadde hatt det som skulle til for å beseire Tengel den onde. Ser på ham litt som en slags omvendt Sölve; at han ikke var helt klar over evnene sine fra begynnelsen av, men at de ville ha utviklet seg til å gi ham all den kraft han trengte om han hadde fått leve videre. (Han var bare 27 da han døde.)

Er sikker på at Tarjei hadde vært minst like passende som Nataniel til å bekjempe Tdo; det var minst like mye medmenneskelighet og nestekjærlighet i ham.

I tillegg var jo intelligensen hans også et kjempefortrinn. Og Tdo hadde ikke akkurat så mye ressurser i den retning. :giggle:

Det eneste han manglet var det klare vannet. Men om Tarjei hadde rukket å gi seg i kast med Tdo, så hadde jo aldri Margit kommet opp med det konseptet. ;) Da hadde serien vært slutt før Vendel havnet i Nor og Taran-gai, og før Shira ble født og kunne gi seg i kast med grottevandringen. ;)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 15:31 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Silje Arngrimsdatter skrev:
"... lysvåken støvhaug ..." :giggle: :rofl2: Haha ... så bra beskrivelse!

Tror nok Tarjei hadde hatt det som skulle til for å beseire Tengel den onde. Ser på ham litt som en slags omvendt Sölve; at han ikke var helt klar over evnene sine fra begynnelsen av, men at de ville ha utviklet seg til å gi ham all den kraft han trengte om han hadde fått leve videre. (Han var bare 27 da han døde.)

Er sikker på at Tarjei hadde vært minst like passende som Nataniel til å bekjempe Tdo; det var minst like mye medmenneskelighet og nestekjærlighet i ham.

I tillegg var jo intelligensen hans også et kjempefortrinn. Og Tdo hadde ikke akkurat så mye ressurser i den retning. :giggle:

Det eneste han manglet var det klare vannet. Men om Tarjei hadde rukket å gi seg i kast med Tdo, så hadde jo aldri Margit kommet opp med det konseptet. ;) Da hadde serien vært slutt før Vendel havnet i Nor og Taran-gai, og før Shira ble født og kunne gi seg i kast med grottevandringen. ;)


men tenk så mye fint vi hadde gått glipp av da! Demonenes fjell.. Dida og Vandreren...

Men ja... tdo var jo ikke belemret med ekstrem mengde intelligens. Ikke på slutten i det minste. Han kanskje var intelligent for sin tid under tiden han bodde i Isfolkets dal men i moderne målestokk var han relativt stupid.. :P

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 16:31 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Så sant, så sant!

Vi hadde gått glipp av mange fine historier og mange strålende karakterer. Så jeg er nok glad for at serien fortsatte, tross alt. Men jeg skulle likevel ønske vi hadde fått mer av Tarjei.

Ja, Tdo var vel kanskje ikke fullt så dum sett i forhold til andre på hans tid, men sett i forhold til mer moderne mennesker, fremsto han som en komplett idiot! Kanskje var det den lange dvalen som fratok ham enhver tankeevne? Eller kanskje var det den ensporede ondskapen som gjorde det?

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 16:34 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Silje Arngrimsdatter skrev:
Så sant, så sant!

Vi hadde gått glipp av mange fine historier og mange strålende karakterer. Så jeg er nok glad for at serien fortsatte, tross alt. Men jeg skulle likevel ønske vi hadde fått mer av Tarjei.

Ja, Tdo var vel kanskje ikke fullt så dum sett i forhold til andre på hans tid, men sett i forhold til mer moderne mennesker, fremsto han som en komplett idiot! Kanskje var det den lange dvalen som fratok ham enhver tankeevne? Eller kanskje var det den ensporede ondskapen som gjorde det?


Men du vet jo hvordan saker mumifiseres over tid :P :giggle: Og hva skjer med druer når de tørker? Rosiner. Der har du hjernen hans.

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 16:40 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Definitivt! Etter alle de århundrene ... inntørket og liten som en rosin! :giggle:

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 19:32 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Mer av Tarjei önskar jag verkligen!

Nå, skall vi ta nästa person? :giggle:

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 20:43 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vi kan vel kanskje fortsette med Mikael?

Jeg finner ikke så mye å irritere meg over med ham heller. I så fall må det være at han velger å avslutte livet med sønnen i nærheten. Heldigvis blir han reddet! (Og der gjør faktisk Niklas en bra jobb også!)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 20:59 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Mikael ja... en sånn fin mann! Men jag tycker faktisk han är lagligt vek innimellan. Och sen tar han till självmordet. Jag om någon förstår hur det kan bli övermäktigt, för jag har varit nära själv, men jag kan värkligen inte se det som annat än stor brist i karakteren att han lämnar en son och en hustru med sitt val.

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2018, 21:43 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Ja, han er definitivt ikke blant de sterkeste. Han er mer av en drømmer, og kanskje mer enn lovlig konfliktsky. Likevel er det veldig lett å like ham, for han er en fin og varm person som egentlig vil alles beste. At det så ikke ville være til alles beste om han forsvant, tror jeg han er altfor langt nede til å innse der og da. Vet ikke helt om jeg vil se på selvmordsforsøket som en karakterbrist (kanskje heller en sykdom?), for jeg tror det skal et ufattelig mot til å velge den veien, uansett hvor forferdelig livet måtte oppleves. Vil tro at for de fleste er dødsangsten langt større enn redselen for hva livet bringer. Men ja, selvmord er også et ganske egoistisk valg med tanke på dem som blir sittende tilbake med sorg og skyldfølelse (og da mener jeg ikke at de etterlatte har grunn til å føle skyld, men at de som oftest likevel gjør det).

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 juni 2018, 11:47 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Så vad säger ni.. skall vi ta för oss Shira och Mar tillsammans ? :)

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 juni 2018, 14:23 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Ja, Shira och Mar kan vi köra på!

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 juni 2018, 14:27 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Hmm... :ponder2:

Noe av det mest irriterende er kanskje hvilken influens Shama har på dem og deres liv. Shama er en karakter som er bortimot like forferdelig som Lucifer.

En ting til, som de ikke akkurat er skyld i selv: At de ikke kan få barn. Antar at det ville blitt komplisert for Margit å skulle følge to isfolksgrener, og at det nok er årsaken til at hun lar grenen i Taran-gai bare dø stille ut. For det hadde nok ikke blitt så enkelt å flytte Shira og Mar til Sverige. Tror ikke de ville ha fått noe godt liv der, selv om Vendel nok ville ha ønsket å ha dem rundt seg, og både han, Anna-Greta og Örjan ville ha tatt mot begge med åpne armer.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012