Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 10:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 juni 2006, 20:30 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Når det gjelder omvendelsen så er jeg selvsagt ikke for den på noen måte. Men det er noen mennesker som pga traumer ( feks overgrep) kan oppleve at de tror de har annen legning som en reaksjon på negative opplevelser. Og da kan jeg forklare ( men ikke forsvare) det.

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 juni 2006, 20:37 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Jo, ett trauma kan göra vad som helst med en person och därmed så ser jag det som en möjlighet, om än jag håller med dig, jag tycker det är lite fel, men samtidigt så beskriver det väl de flesta kvinnors dröm, att få omvända någon, från farlig kille till snäll och schysst, från bög till bi/hetero.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22 juni 2006, 17:42 
Drabbad
Drabbad

Blev medlem: 18 juni 2006, 22:08
Inlägg: 361
Ort: härnösand
hm...

_________________
min singnatur är....hm..eeh...ihh..jag glömde bort det


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 juni 2006, 16:11 
Utvald
Utvald
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 april 2006, 22:36
Inlägg: 554
Ort: Retwijk (rättvik)
Nataniel skrev:
Jag var inte riktigt fascinerad över hur han omvändes, visserligen behövdes det för att han skulle kunna blandas in i släkten - och han hade helt klart en intressant personlighet. Men kunde hon inte tussat ihop honom med Trond eller så istället. Skulle blivit mycket roligare. :)


*tsssss* Hehe... det skulle jag gärna vilja se... :lol:
Men en i min klass som då heter Alexander han har raka motsattsen till Alexander paladin... han är jämt tyst, han är skiit dum... och det menar jag inte att han är kär i någon... han får alla att bli nedstämda... igentligen önskar jag att han inte ska förstöra klass"friden" i klassen... vi alla andra är riktiga kompisar...

_________________
förlåt att ja inte vart inne på länge :*) har haft fullt upp me läxor å msn.. :*)

varför ska tiden gå så fort? det är onödigt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 juni 2006, 13:25 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
Medhåll, jag tycker att en isfolksman hade kunnat få plocka Alexander! Vad tycker ni? En man åt Alexander?

Tyckte att det var på gång med Tarjei ett tag där. :giggle:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alexander Paladin
InläggPostat: 13 november 2010, 13:36 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Jag älskar Alexander :lshower:
Han är en av mina favoriter bland de ingifta :)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alexander Paladin
InläggPostat: 19 november 2010, 11:52 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 8 april 2007, 16:27
Inlägg: 7000
Jag tycker också om honom jättemycket! Han verkar vara en så genuint snäll person :) Love, love, love! :tkiss:

_________________
Are you gonna bark all day, little doggie, or are you gonna bite?Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alexander Paladin
InläggPostat: 1 juni 2018, 08:44 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Jag avgudar Alexander. Jag önskar att det fanns en hel bok bara om just HONOM!

Hallå, har nån av er tänkt på hur jäkla grym Villhelmsten (eller Vilhelm), hans tjänare är?!
Så lojal mot Alexander att man blir ju rent ut sagt varm om hjärtat.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 1 juni 2018, 12:23 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Gealach skrev:
Tova skrev:
Citat:
Om att de som var födda sådana, aldrig kunde bli annorlunda. Medan de som blivit... (Hon avskydde att använda ordet, och bad om ursäkt för det) ... perversa genom yttre påverkan, hade möjlighet att ändra karaktär igen.


Eller ord som normal och bota som används. Där hajar man väl till lite grann, men det är ju samtidigt inte författarens åsikt (hoppas jag) utan ska spegla omgivningens tankar om fenomenet homosexualitet på den tiden.


Precis. Med tanke på att det hela utspelas på 1600-talet så är det väl bara naturligt att det är den tidens tankar som kommer fram. Jag tror inte heller att det är författarens åsikt, men det hade varit fruktansvärt otidsenligt och konstlat om det hela bara accepterats helt plötsligt. Då hade berättelsen verkligen inte varit trovärdig.

Det finns ju faktiskt folk än idag som tror att man ska kunna "bota" homosexualitet, och hade ingen trott det på den tiden hade jag blivit förvånad.


Helt enig. Handlingen i boken finner sted på 1620-tallet, og det er helt naturlig at det er den tidens tanker som kommer fram. Det hadde blitt helt feil om det hadde vært 2000-tallets tanker (noe som for så vidt heller ikke er mulig siden boken ble skrevet tidlig på 1980-tallet).


Må si at personlig så er Alexander Paladin en stor favoritt, så vennlig, så ridderlig, så mandig, så kjekk, så omtenksom. :tkiss: Og jeg elsker forholdet som sakte, men sikkert vokser fram mellom ham og Cecilie. Hadde ikke ønsket meg noen annen slutt på denne historien. At Alexander liker Tarjei, tror jeg først og fremst bunner i at Tarjei ligner Cecilie. Ellers tror jeg det er barndomstraumene som gjør at Alexander er som han er før Cecilie kommer inn i hans liv.

Ja, Wilhelmsen er en lojal og fin fyr, ikke bare mot Alexander, men også mot Cecilie. :)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alexander Paladin
InläggPostat: 1 juni 2018, 12:33 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Ja, Villhelmsten gillar jag mycket.

Åh, Alexander! En dröm riddare på en vit häst ju! :giggle:
Han är verkligen ridderlig, öm, charmig.... Mycket!

Jag gillar kärleken mellan honom och Cecilie som med tiden växer fram. Det gör mig lycklig att deras äktenskap förblev lyckligt och att de möttes i Demonernas fjäll.

Jag tycker ändå att det var bra att han blev "botad" -- annars skulle ju aldrig Cecilie kunna få honom.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alexander Paladin
InläggPostat: 1 juni 2018, 13:08 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Jeg tror faktisk ikke det er så mye at han blir kurert som at han endelig finner ut av hvordan han egentlig føler etter en lang tids usikkerhet. Kanskje er Cecilie den eneste kvinnen som kan lokke fram disse følelsene i ham, kanskje ikke. Uansett er forholdet deres ett jeg alltid har likt og sett opp til. Jeg blir også lykkelig over at ekteskapet deres blir lykkelig, og at de får treffe hverandre igjen i Demonenes fjell. :)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 1 juni 2018, 13:33 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Villemo Kalebsdotter skrev:
Når det gjelder omvendelsen så er jeg selvsagt ikke for den på noen måte. Men det er noen mennesker som pga traumer ( feks overgrep) kan oppleve at de tror de har annen legning som en reaksjon på negative opplevelser. Og da kan jeg forklare ( men ikke forsvare) det.


Synes det her blir litt selvmotsigende ... :shrug:

Skal ikke mennesker som på grunn av for eksempel overgrep tror de har en legning (uansett hva den måtte være) få lov til å finne ut av hva slags legning de egentlig har (også uansett hva den måtte være) når traumene er blitt bearbeidet? (Og det med overgrep/traumer gjelder jo også Alexander.) Jeg synes det både kan forklares og forsvares.

Når det er sagt, tror ikke jeg heller det er mulig å "kurere" eller endre en legning som er medfødt (selv om man noen ganger skulle ønske det, men det handler om noe helt annet enn hva denne tråden handler om ... går ut fra at dere forstår hva jeg mener uten at jeg trenger forklare det nærmere).

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alexander Paladin
InläggPostat: 4 juni 2018, 09:43 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Alexander och Tarjei är mina favoriter. Jag önskar verkligen de kunde ha följt med till Ljusets rike och nämnts mer.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alexander Paladin
InläggPostat: 9 maj 2019, 09:48 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Oj, oj, oj tillbaka på samma gamla tråd igen... Nåja, typiskt mig antar jag :shrug: :giggle:

Hursomhelst! Alexander, vår lille going är han inte det? Men vad anser ni egentligen är hans bästa egenskap?
Anledningen till att fortfarande förblir en av favoriterna när jag tänker på Isfolket, beror nog på att hans karaktär är så typiskt Isfolk!
Nåja, nu är han ju ingen Kolgrim eller erhåller några såna där spår, utan självaste renligheten och att han inte dömer folk.
Dessutom tycker jag att det är lite gulligt att han alltid finns till vid cecilies sida - även om han själv påpekar att han själv utnyttjat henne.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012