Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 18 april 2024, 13:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 februari 2006, 20:36 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vi kanske måste inse att resonemanget runt Alexanders homosexualitet faktiskt är mer än 20 år gammalt och helt enkelt inte lever upp till dagens standard.

För mer HBT-snack, kolla den romerska kejsaren nr 13, Trajanus, en förebild för alla homosexuella :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 februari 2006, 14:53 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 januari 2006, 03:58
Inlägg: 135
Ort: Gotland
Är ny här, men jag hoppar rakt in i konversationen. Alexander/Trond hade varit underbart. Mera Trond över huvud taget hade varit underbart... Nå ja...

Jag har aldrig riktigt tyckt om Sandemos vinkling av HBT personer, men med tanke på hennes ålder, uppforstran och samhällsklimatet när hon skrev Isfolket bör man väl knappast klaga, antar jag.

Jag tycker personligen inte riktigt om Alexander, han känns lite för torr. Men det är kanske bara jag...

/Rose-Marie


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 februari 2006, 14:54 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Det är rätt attityd! Välkommen hit!

Håller med dig ang. HBT-personerna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 mars 2006, 08:01 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Sol skrev:
nä men kanse det ståtligaste namnet, vackrast är nog Sol eller Saga


Jag tycker att det ståtligaste och vackraste namnet är Tristan Paladin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 mars 2006, 08:03 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
dan skrev:
Vi har haft den här diskussionen en gång förut, men den är värd att ha igen. All ära till margit men just "botandet av homosexualitet" har nog inte gett henne några HBT-personer till fans :-)


I intervjun med henne som vi fick länken till för ett tag sen så var det nån som hade frågat henne något om homosexualitet i Ljusets rike appropå att hon beskrev "oss homosexuella" så vackert i Dödssynden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 mars 2006, 08:06 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Älexanders trauma berodde ju tydligen på att han fått utföra sexuella tjänster åt betjänten som barn. (Det mindes jag inte förra gången vi diskuterade).

Skulle det traumat "leda nånvart" så skulle det ju vara mer sanninsenligt att Alexander blev peretrast (visst heter det väl så om det bara är pojkar man är på) än homosexuell.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 mars 2006, 08:09 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Kopierat från min analys:

Alexander framstår som lite väl stroppig i början av boken, men han blir mer sympatisk mot mitten/slutet.

Alexanders homosexualitet

Jag ville gärna hitta saker att säga om detta. Både för att visa att det inte är så illa, och motsatsen, att det faktiskt är det. Men jag hittar inte så mycket särskilt uppseendeväckande alls. Vissa ordval, vissa vändningar i handlingen, men inget som jag reagerar särskilt mycket över, varken positivt eller negativt. Ok, detta citat av Tarjei via Cecilie var väl inte det mest politiskt korrekta:

Citat:
Om att de som var födda sådana, aldrig kunde bli annorlunda. Medan de som blivit... (Hon avskydde att använda ordet, och bad om ursäkt för det) ... perversa genom yttre påverkan, hade möjlighet att ändra karaktär igen.


Eller ord som normal och bota som används. Där hajar man väl till lite grann, men det är ju samtidigt inte författarens åsikt (hoppas jag) utan ska spegla omgivningens tankar om fenomenet homosexualitet på den tiden.

Tyvärr. Jag skulle gärna ha hittat mer att förfasa mig över, eller försvara kritiken, men det blir varken eller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 mars 2006, 13:00 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 februari 2006, 21:50
Inlägg: 1423
Ort: Saltsjöbaden, Stockholm
Tova skrev:
Citat:
Om att de som var födda sådana, aldrig kunde bli annorlunda. Medan de som blivit... (Hon avskydde att använda ordet, och bad om ursäkt för det) ... perversa genom yttre påverkan, hade möjlighet att ändra karaktär igen.


Eller ord som normal och bota som används. Där hajar man väl till lite grann, men det är ju samtidigt inte författarens åsikt (hoppas jag) utan ska spegla omgivningens tankar om fenomenet homosexualitet på den tiden.


Precis. Med tanke på att det hela utspelas på 1600-talet så är det väl bara naturligt att det är den tidens tankar som kommer fram. Jag tror inte heller att det är författarens åsikt, men det hade varit fruktansvärt otidsenligt och konstlat om det hela bara accepterats helt plötsligt. Då hade berättelsen verkligen inte varit trovärdig.

Det finns ju faktiskt folk än idag som tror att man ska kunna "bota" homosexualitet, och hade ingen trott det på den tiden hade jag blivit förvånad.

_________________
Bloggen
Företaget


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 mars 2006, 13:21 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Jag tror inte åsikten är särskilt otidsenligt för tidigt 80-tal, förståelsen och toleransen för homosexualitet har ju ökat betydligt sedan dess


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 mars 2006, 13:38 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 februari 2006, 21:50
Inlägg: 1423
Ort: Saltsjöbaden, Stockholm
Marco skrev:
Jag tror inte åsikten är särskilt otidsenligt för tidigt 80-tal, förståelsen och toleransen för homosexualitet har ju ökat betydligt sedan dess


Precis, och idag tar vi den för så självklar att det är svårt att tänka sig att det var annorlunda för bara 20 år sedan.

_________________
Bloggen
Företaget


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 mars 2006, 19:47 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2006, 21:42
Inlägg: 5229
Ort: Mount Marilyn
Tova skrev:
Jag tycker att det ståtligaste och vackraste namnet är Tristan Paladin.


Håller jag helt med om! Bara namnet Tristan är ju så ståtligt så ståtligt! Och Paladin på det.. Sorgens Riddare, var det inte så Hildegard kallade honom i sina tankar? Wonderful..

_________________
It's mine! ---> https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=28276


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 mars 2006, 21:01 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Får mig att tänka på tråkig. Då föredrar jag typ Tancred.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 mars 2006, 23:37 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 23 januari 2006, 20:24
Inlägg: 1126
Ort: Zürich
Ja botandet av Alexanders homosexualitet kändes väldigt... overklig. Han kunde väl ha fått vara bi?

Jag tycker Paladin låter så otroligt vackert men hur ska eg. Trancred uttalas? "Transred"? "Trankred"? Jag har ingen aning


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 april 2006, 22:21 
Utvald
Utvald
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 april 2006, 22:36
Inlägg: 554
Ort: Retwijk (rättvik)
alla ska få vara som dom ä'
Liksom... Jag tyckte att omvända Alexander?
Näääe, inge bra, fast tancred och Gabriella? och sedan villemo?
hur skulle det bli me dom då??
Villemo är ju till stor hjälp i satans fotspår... :shrug:

_________________
förlåt att ja inte vart inne på länge :*) har haft fullt upp me läxor å msn.. :*)

varför ska tiden gå så fort? det är onödigt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 juni 2006, 18:12 
Drabbad
Drabbad

Blev medlem: 18 juni 2006, 22:08
Inlägg: 361
Ort: härnösand
okeeey och vad betyder det?

_________________
min singnatur är....hm..eeh...ihh..jag glömde bort det


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012