Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 13:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Vad tycker du om Villemo?
1 3%  3%  [ 2 ]
2 10%  10%  [ 6 ]
3 17%  17%  [ 10 ]
4 17%  17%  [ 10 ]
5 53%  53%  [ 31 ]
Antal röster : 59
Författare Meddelande
InläggPostat: 9 november 2013, 15:53 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Jag gillar Villemo, just för att hon är en sammansatt person som verkligen försöker hitta sig själv och sitt "kall"... ni får komma ihåg att Dominics och Niklas' egenskaper var uppenbara från deras tidigaste barndom - inte Villemos. Hon var 17-18 innan hon till slut började upptäcka sina förmågor.

Frånsett det, är hon en larvig tonårsjänta som smyger på föremålet för sin kärlek (Eldar) - vem har inte gjort det någon gång i sitt liv? *L* Jag håller med om att hon är väldigt egocentrerad och hon oroar sig själv för det, men hon är även endabarnet och det brukar göra folk lite självupptagna...

Hon vinner mitt hjärta genom att vara så mänsklig mitt i alltihopa. Hon fånar sig, säger fel saker, får skäll av föräldrarna, tänker sig inte för... sedan i bok 12 växer hon otroligt och fram kommer den starka och resursfulla kvinnan som drivs av beslutsamhet och mod... gillar den boken skarpt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 november 2013, 16:07 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
Villemo Kalebsdotter skrev:
Hun er i alle fall veldig gøy å spille på laiv :giggle:


Det kan jag förstå. :) Finns det Isfolkslajv!? Vart? :ponder2:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 november 2013, 17:05 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Sinsiew från Nor skrev:
Villemo Kalebsdotter skrev:
Hun er i alle fall veldig gøy å spille på laiv :giggle:


Det kan jag förstå. :) Finns det Isfolkslajv!? Vart? :ponder2:


Vi lagde dem. Det finnes ikke mer. Det siste ble avholdt i 2007 eller 2008 :)

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 augusti 2015, 13:04 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Precis som många redan sagt så tycker jag att det är så lätt att identifiera sig med henne! Att man liksom gör saker med hjärtat, man försöker göra rätt, men det blir så himla trassligt av alltihop och man känner sig så maktlös över livet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 januari 2018, 11:39 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
Jeg syntes å huske at jeg likte henne bedre men må innrømme at ALLE DE BØKENE (!!!) om henne blir i lengste draget..hun var ikke SÅ spennende at alt det der trengte så mange bøker. Ville heller hatt mer om f.eks Targenor, Sol, Ingrid, Shira/Mar (mye mer om Mar - han virker spennende, litt lik Ulvhedin kanskje men det er vel pga at vi ikke fikk bli så godt kjent med han), hadde kanskje også vært spennende med en egen bok om Linde-Lou faktisk - etter Trollmåne. Mest savner jeg en serie om tiden mellom Tengel DG & DO. Men tilbake til Villemo, hun har sine stunder men hver gang jeg leser Isfolket på nytt så blir det gjerne til at jeg hopper over en del da det er så treigt.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 16 augusti 2023, 22:41 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
Tova skrev:
Villemo tycker jag inte om. I bok 11 är hon bra, den där de är instängda i ladan, men i övrigt är hon självupptagen, kör över andra människor och tänker bara på sig själv och vad hon är ute efter, sen får alla andra anpassa sig oavsett vilka hon sårar på vägen.

Hon är omogen och går bara och ser till sin egen misär hela tiden utan att kunna ta någon hänsyn till andras problem.

Jag tycker inte om Villemo. :?



Jag var tvungen att titta efter om det var jag som hade skrivit detta, men det var det inte. Mina åsikter helt och hållet! Jag har aldrig någonsin förstått vad Dominic såg i henne.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 september 2023, 17:35 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Jeg liker Villemo fortsatt. Hun er egenrådig og er ikke den enkleste personligheten, men det gjør henne også mindre standard og er sammensatt.

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: 28 september 2023, 09:26 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 mars 2023, 06:06
Inlägg: 29
Delyn skrev:
Tova skrev:
Villemo tycker jag inte om. I bok 11 är hon bra, den där de är instängda i ladan, men i övrigt är hon självupptagen, kör över andra människor och tänker bara på sig själv och vad hon är ute efter, sen får alla andra anpassa sig oavsett vilka hon sårar på vägen.

Hon är omogen och går bara och ser till sin egen misär hela tiden utan att kunna ta någon hänsyn till andras problem.

Jag tycker inte om Villemo. :?



Jag var tvungen att titta efter om det var jag som hade skrivit detta, men det var det inte. Mina åsikter helt och hållet! Jag har aldrig någonsin förstått vad Dominic såg i henne.


Framförallt är det underligt att han blev det med tanke på att de aldrig träffades. Det slog mig sist jag läste, han hälsade på i Norge när hon var typ 14 och sen igen när hennes berättelse börjar och då är hon 16-17 och han har varit hemligt kär i några år. Det var liksom inte som att de växte upp tillsammans som Niklas och Irmelin.
Tror jag gillade henne lite i hennes första bok, att hon faller för skitstöveln Eldar och är rätt omogen känns ju inte orealistisk. Men hon fortsätter vara självisk och omogen, gillar henne kanske lite bättre i bok 13 igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: 28 september 2023, 09:37 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Syntium skrev:
Delyn skrev:
Tova skrev:
Villemo tycker jag inte om. I bok 11 är hon bra, den där de är instängda i ladan, men i övrigt är hon självupptagen, kör över andra människor och tänker bara på sig själv och vad hon är ute efter, sen får alla andra anpassa sig oavsett vilka hon sårar på vägen.

Hon är omogen och går bara och ser till sin egen misär hela tiden utan att kunna ta någon hänsyn till andras problem.

Jag tycker inte om Villemo. :?



Jag var tvungen att titta efter om det var jag som hade skrivit detta, men det var det inte. Mina åsikter helt och hållet! Jag har aldrig någonsin förstått vad Dominic såg i henne.


Framförallt är det underligt att han blev det med tanke på att de aldrig träffades. Det slog mig sist jag läste, han hälsade på i Norge när hon var typ 14 och sen igen när hennes berättelse börjar och då är hon 16-17 och han har varit hemligt kär i några år. Det var liksom inte som att de växte upp tillsammans som Niklas och Irmelin.
Tror jag gillade henne lite i hennes första bok, att hon faller för skitstöveln Eldar och är rätt omogen känns ju inte orealistisk. Men hon fortsätter vara självisk och omogen, gillar henne kanske lite bättre i bok 13 igen.



Skrev de brev? Har det for meg? Men det er mange år siden jeg leste. Slik jeg husker Villemo så er hun nok sta nok til å holde på følelser selv om de ikke treffes. Dominic er jo empat, så han føler nok henne over avstand og tid. Så dermed kan jeg kjøpe at han holder fast ved henne.

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 september 2023, 10:47 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 mars 2023, 06:06
Inlägg: 29
Jag tror de skrev brev men det var nog inte förrän Villemo upptäckt att hon var kär tillbaka. Och de skrev brev som ett slags utlopp för att de inte fick varandra. Att Dominic är kär hintas det ju om när Villemo jagar Eldar och innan dess hade de inte direkt haft kontakt och han var bara retsam mot henne när de träffades tre år tidigare. Men han var kär i henne långt innan hon blev det i honom, trots att de som sagt inte träffades.
Så uppfattade jag det i alla fall, kan ha fel :lol:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012