Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 17:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 155 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 17 juni 2010, 19:27 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 januari 2006, 03:58
Inlägg: 135
Ort: Gotland
Jag tycker väl at Sölve är blandad. Visst, urbota dum ibland, en barnmisshandlare och psykopat, men han är verkligen inte den ondaste i ätten. Mitt kort ligger på Tengel DGs morbror eller vad han nu var; han var ju inte ens drabbad, men ett kräk. Nu tycker jag inte att Margits styrka är att skriva skurkar som känns *riktigt* avskyvärda, med vissa undantag, men Sölve kunde ha varit mycket värre. (Jigsaw rinner upp i sinnet.)

_________________
____________________________

http://gottis-chan.livejournal.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 juli 2010, 11:09 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 juli 2010, 14:53
Inlägg: 27
Ort: Rogaland, Norge
For meg er Sølve den ondeste, og det er på grunn av måten han behandler sin lille sønn Heike. Å behandle et uskyldig barn på den måten, er hjerteskjærende, om barnet er rammet eller ei.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 juli 2010, 13:36 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 januari 2006, 03:58
Inlägg: 135
Ort: Gotland
Ja, det kan man ju verkligen inte förneka, det är sant. Stackars lille Heike. =/

_________________
____________________________

http://gottis-chan.livejournal.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 oktober 2010, 17:03 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Blev medlem: 3 oktober 2010, 16:19
Inlägg: 20
Ort: Isfolkets dal
Gillar han inte :?

_________________
//Villemo Lind :mrgreen:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 november 2010, 19:09 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Sølve er i alle fall alvorlig syk og mangler empati og dette er skumle egenskaper.

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 december 2010, 17:25 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 9 november 2010, 14:08
Inlägg: 194
De jag tycker är obehagligast är Sölve och Ulvar. Ulvar hyste väl i och för sig något som kan likna omtanke för Marco, men det gjorde ju även Sölve för sina föräldrar och sin syster. För det var väl så att Sölve fick dåligt samvete varje gång han fick brev från Ingela där hon undrade var han höll hus?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 december 2010, 17:26 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 januari 2006, 03:58
Inlägg: 135
Ort: Gotland
Jo, det vill jag minnas att han fick.

_________________
____________________________

http://gottis-chan.livejournal.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 juli 2013, 02:02 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
Tre år senare kommer jag med mina tankar, som visst blev en kort föreläsning :whistle:

Sölve var nog en av mina absoluta favoritkaraktärer! Ja, han var ond, känslokall.... und so weiter... MEN det framgår även att han letade efter en jämlike- en idealiserad sådan (men det är väl inte ovanligt att drömma upp ngn "perfekt" heller.) Samtidigt så är han en av de mest realistiska karaktärerna då hans förändring sker gradvis. Påminner mig om det här citatet: "No man chooses evil because it is evil; he only mistakes it for happiness, the good he seeks." av Mary Wollstonecraft.

Ja, Sölve väljer sida genom att använda sina krafter i själviska syften. Men inte i för att "Nu ska jag vara ond och ta över världen!" syftet. Som typ Ulvar eller Tengel. Till skillnad från de har Sölve (och kanske även Olaves, jag får för mig att de skulle blivit kumpaner om de varit samtida... eller så skulle de helt enkelt mördat varandra)en mer civiliserad underton då jag upplever honom som en nöjesmänniska som trivs i pamp, fåfänga och skönhet.

Dessutom är Heike en av de få karaktärer jag hatade och mer än en gång ville jag slå honom med en pinne, dock när han var vuxen. Även om det Sölve gjorde mot honom var hemskt, kan jag ej hata honom för det. :greedy:

Har några andra ny kommentarer i nuläget? :tkiss: Samt håll era hö-gafflar och rutten frukt borta från mig tack.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 juli 2013, 02:07 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 januari 2006, 03:58
Inlägg: 135
Ort: Gotland
Jag håller med om att Heike har sina sidor som vuxen, men varför hatar du honom? *nyfiken*

Sölve var faktiskt en av mina favoriter också... Men jag känner fortfarande att han inte riktigt lever upp till sin fulla potential som 'ond'. Fanns mer man kunde utforska där.

_________________
____________________________

http://gottis-chan.livejournal.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 juli 2013, 02:47 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
Ja, svar! :hdance2:

Jag vet faktiskt inte, bara en sådan person jag inte skulle ha klickat med i verkligheten. Sen var han lite(!) trög när det gällde Vinga. Jag kan förstå att han var osäker men någon måtta får det vara på det... Sen känns han som en dålig kopia av Tengel den Gode. Till det sista och definitivt konstigaste argumentet om Heike: han DÖR ju aldrig! (är med, som levande, mellan bok nr 19-28)

Jo, Sölve dog alldeles för fort. Tänk om en fick läsa mer om hur det gick för honom i framtiden om han levat. Tycker samma sak med Trond på den punkten. Kändes som Margrit tröttnade/ogillade sina karaktärer och tog kål på dem ASAP


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 juli 2013, 07:25 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 januari 2006, 03:58
Inlägg: 135
Ort: Gotland
Okej, jag förstår verkligen! ^^

PÅ TAL OM TROND - killen är en av mina absoluta favoriter; han har alla kvalitéer som någonsin skulle kunna tilltala mig... Och ja, så går det som det går med honom. Och även om han är med som ande sedan är han väldigt anonym som sådan. DET BORDE HAN INTE VARA! Istället får Heike en massa uppmärksamhet - för att inte tala om Sol (som jag för övrigt tröttnade på redan under Avgrunden.)...

_________________
____________________________

http://gottis-chan.livejournal.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 juli 2013, 18:22 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
Mer Trond åt folket! :tkiss:

Han är även en av mina favoriter, jag blev så arg när han dog, kändes så onödigt. Jo, han borde få mer uppmärksamhet när han var ande. Eller så kunde han ha fått leva längre.

Heike har jag ju redan uttryckt mina åsikter om *hämtar vassa pinnar* - men Sol gillar jag mycket.

BTW trevligt att höra att jag inte är ensam om att gilla både Sölve och Trond.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 juli 2013, 20:39 
Drabbad
Drabbad
Användarvisningsbild

Blev medlem: 9 maj 2013, 15:01
Inlägg: 444
Ort: Vislanda, Småland
Jag håller med om att Trond borde ha mer uppmärksamhet som ande, han blev ju en hjälpare pågrund av att han själv tyckte att han var skyldig sin bror Tarjei det, och killen är ju en krigare! :greedy:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 7 augusti 2013, 09:24 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 11 april 2013, 11:36
Inlägg: 224
Ort: Laholm
Sölve är en av mina favoritkaraktärer. Jag fastnar mer för de onda, blir så less på allt puttinutt med de fantastiska goda karaktärerna som leker Rikard Rättrådig heeela tiden (kommer osökt att tänka på en viss Heike). Nej då är det mer klös i en karaktär som Sölve! Nu är han väl inte heller den mest nyanserade men det är åtminstone lite fart i honom. Visst är han ond men han tjänar bara sina egna syften och det är på något sätt ett ganska härligt avbrott i all präktighet.

Jag tycker inte heller om Heike by the way!

_________________
Dreams are not enough to win a war
Out here they're always keeping score
Beneath the tan the battle rages
Smile a rented smile, fill someone's glass
Kiss someone's wife, kiss someone's ass
We do whatever pays the wages


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 augusti 2013, 15:50 
Drabbad
Drabbad
Användarvisningsbild

Blev medlem: 6 maj 2012, 19:16
Inlägg: 387
Ort: Stockholm
Jag gillar Sölve! Man hade ju hoppats att hans son skulle kunnat vara lite mer som han! :pfft:

_________________
♥"You have to decide what's important.
Keeping your pride and getting nothing
or taking a risk and maybe, maybe
having Everything."♥


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 155 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012