Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 19 april 2024, 01:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 155 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 maj 2008, 21:30 
Nummerkampens mästare
Nummerkampens mästare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 september 2007, 19:19
Inlägg: 2461
Hmm nej, Sölve känns inte som den ondaste...

Jag skulle gärna läsa lite mer om släkten innan TDG... visst lite info får man ju i Demonernas Fjäll, men... de drabbade då var ju Riktigt Drabbade... Genom Onda!!!
Och pga att de levde så skyddat som de gjorde så kunde de leva ut sin ondska på ett annat sätt... dom kunde ju inte bli "upptäckta" för omvärlden och det vanliga folket som bodde i dalen kunde inte flytta ut därifrån pga av att många av dem var eftersökta...
Så ingen kunde ju "stoppa" de onda drabbade, dom kunde ju leva ut sina onda lustar mer...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 maj 2008, 17:45 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 9 mars 2008, 18:07
Inlägg: 245
Ort: Demonernas fjäll
Sölve var ju otroligt ond men ändå får jag en känsla av att han inte riktigt är den ondaste.

_________________
Det finns en blomma vit som snö
kan ej vissna kan ej dö
dess namn känner du nog igen
trofast vänskap heter den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 maj 2008, 18:08 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 februari 2008, 18:46
Inlägg: 1070
Det som gör Sölve så läskig enligt mig var att han började som vanlig människa och utvecklades till denna genomonda varelse (förmår mig inte ens kalla honom människa). Han valde ju själv att bli ond, han hade det inte medfött på samma sätt som t ex Kolgrim.
Enda gången jag inte hatar honom är av någon anledning vid hans död. Jag tror att det är för att Heike, trots allt Sölve gjort mot honom, faktiskt blir ledsen när han inser vad som händer. Så egentligen är det väl Heike jag kände med, inte Sölve.
Men ondast vet jag inte om jag skulle kalla honom, den titeln skulle jag nog tilldela Taran-gais fem drabbade. Dom är läskiga!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 maj 2008, 15:33 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 19 maj 2008, 15:13
Inlägg: 31
Ort: Göteborg
JA! Jag har som sagt inte läsat alla än men jag tycker att Sölve är helt sjukt ond! Jag tycker såå synd om Heike som fick sitta i den där buren hela sin uppväxt. Fast sedan gillade jag inte Heike, han spelade hjälte för mycket det är ytterst irriterande!!

_________________
Vinjali


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 maj 2008, 20:00 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 25 februari 2008, 16:58
Inlägg: 92
Jag tycker att det finns flera som är värre än Sölve, men han är läskig just för att han valde att bli ond!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 januari 2009, 18:20 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 11 maj 2008, 16:25
Inlägg: 180
Vad hade hänt ifall han faktiskt åkt till Gråstensholm den sommaren? Ingrid och Ulvhedin hade ju fattat det direkt ju! Fast då hade vi inte haft våran underbare Heike så det var kanske bäst som skedde?

_________________
Jag gillar demoner men vill inte träffa någon.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22 april 2009, 17:24 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 11 maj 2008, 16:25
Inlägg: 180
NEJ! NEJ! NEJ! Tengel den onde är ondast! Han var så jäkla självisk! Fast... bland drabbade... kanske. Jag hatar honom i vilket fall!

Tänk på Eskil och hur Heike kände sig när/om han frågade var hans farföräldrar var!

_________________
Jag gillar demoner men vill inte träffa någon.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 april 2009, 02:43 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 30 april 2009, 01:15
Inlägg: 14
Jag tycker att den ondaste i hela boken är den där fogden som bakbinder ett ben eller vad han gör på en hund och påstår att det är en varulv... nåt sånt. så gör man bara inte emot ett djur :'(
då blev jag riktigt illa berörd.

Sölve-historien är mer intressant. Han är klart ond. Man kan se det som att han drabbas av en psykos typ och förlorar all verklighetsuppfattning. Det är ingen snubbe man hade förlåtit iaf... :(
Men jag hade velat läsa mer om honom och hans onda planer och önskningar. Jag gillade när det gick bra för honom, och på sätt och vis är han bara ett förstärkt mänskligt drag. Han vill nå makt och framgång, och han, tillskillnad från oss andra, har ett medel för att nå det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 maj 2009, 09:21 
Nummerkampens mästare
Nummerkampens mästare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 september 2007, 19:19
Inlägg: 2461
Jag anser inte att Sölve valde att bli ond!
Det var något som växte fram i honom med åldern, precis som vissa kan ha en sjukdom liggande latent i sig, det är ju inget man kan göra något åt när det börjar komma fram. Att han sedan valde att inte berätta för någon och att dra sig undan var ju på grund av förbannelsen, den växte ju fram långsamt inom honom och "infekterade" ju hans hjärna å tankesätt innan det färgade av sig på hans gärningar!
Precis som en psykisk sjukdom, en tumör etc
Med andra ord hade han det ju egentligen värre än dom som var synligt drabbade sedan födseln.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 maj 2009, 09:30 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 maj 2007, 12:26
Inlägg: 3769
Ort: Norrland
Jag tycker nog inte att Sölve ska räknas som den av de drabbade som var ondast, utan att man istället ska tycka synd om honom.

_________________
We fly instinctively


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 maj 2009, 22:46 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
*Halkatla* skrev:
Jag anser inte att Sölve valde att bli ond!
Det var något som växte fram i honom med åldern, precis som vissa kan ha en sjukdom liggande latent i sig, det är ju inget man kan göra något åt när det börjar komma fram. Att han sedan valde att inte berätta för någon och att dra sig undan var ju på grund av förbannelsen, den växte ju fram långsamt inom honom och "infekterade" ju hans hjärna å tankesätt innan det färgade av sig på hans gärningar!
Precis som en psykisk sjukdom, en tumör etc
Med andra ord hade han det ju egentligen värre än dom som var synligt drabbade sedan födseln.


Och definitivt värre för dem som mötte Sölve... Jag menar det syntes ju inte utanpå vad han var för nån fuling. Dessutom gillar jag inte hans förmåga! Vaddå få vad man vill ha? Flög pistolen in i hans fönster för att han ville ha den? Jag fattar det här med att han kunde "tänka" människor till sig, de har ju ett medvetande man kan påverka...

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 maj 2009, 14:38 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 april 2009, 12:15
Inlägg: 156
Ort: Gråstensholm
Marco hade ju också en form av Sölves förmåga att få saker han önskade, i allafall när han sköt Ulvar... igentligen tycker jag att Ulvar var bland dem ondaste, han tänkte väl inte en enda god tanke om någon, men som du säger Tilda så kunde ju ingen se på Sölve att han var farlig plus att han ju faktiskt valde att bli ond. fast han kanske inte kunde göra något anorlunda, man vet ju inte hur mycket som var hans eget val och vad som var det drabbadde blodet i honom.

_________________
smile...it confuses people


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 maj 2009, 19:47 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Sola skrev:
Marco hade ju också en form av Sölves förmåga att få saker han önskade, i allafall när han sköt Ulvar... igentligen tycker jag att Ulvar var bland dem ondaste, han tänkte väl inte en enda god tanke om någon, men som du säger Tilda så kunde ju ingen se på Sölve att han var farlig plus att han ju faktiskt valde att bli ond. fast han kanske inte kunde göra något anorlunda, man vet ju inte hur mycket som var hans eget val och vad som var det drabbadde blodet i honom.

Just det! Det med Marco hade jag glömt. Gillar inte det! Ulvar var en riktig stygging med...

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 maj 2009, 11:25 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 april 2009, 12:15
Inlägg: 156
Ort: Gråstensholm
Nej inte jag heller! Ja en riktig stygging var han.
Tilda skrev:
Sola skrev:
Marco hade ju också en form av Sölves förmåga att få saker han önskade, i allafall när han sköt Ulvar... igentligen tycker jag att Ulvar var bland dem ondaste, han tänkte väl inte en enda god tanke om någon, men som du säger Tilda så kunde ju ingen se på Sölve att han var farlig plus att han ju faktiskt valde att bli ond. fast han kanske inte kunde göra något anorlunda, man vet ju inte hur mycket som var hans eget val och vad som var det drabbadde blodet i honom.

Just det! Det med Marco hade jag glömt. Gillar inte det! Ulvar var en riktig stygging med...

_________________
smile...it confuses people


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 16 juni 2009, 18:57 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 15 juni 2009, 17:29
Inlägg: 5656
Tova skrev:
Av de som man får följa som levande så tar Sölve solklart priset för mig. En mr egoistisk, ondsint varelse får man leta efter. Självgod j*a... *mutter, mutter* Jag kan inte ens skriva om Sölve utan att känna hur blodet börjar koka!!

Huvudavhuggaren kommer på en hög position också, men honom fick man ju inte följa levande.

Jag avskyr verkligen Sölve. Innerligt. Han visar aldrig en enda sida hos sig som skulle kunna väcka sympati på något sätt alls. Genomond. Alla andra onda kan visa en liten glimt av positiv egenskap under bråkdelen av en sekund, men inte Sölve.


Jag läste ut den boken i veckan (för tredje gången) och man vill kasta ifrån sig den och riva sönder den för man blir så förbannad. Varenda gång det går fel för honom så ska det ju vara så synd om honom, allt är Heikes och alrunans fel enligt honom. Jag tycker att folket i byn borde ha satt honom i en liten bur och petat honom med vassa pinnar och dränkt honom innan han blev hängd på galjbacken, så att han fick känna på hur det kändes för Heike!!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 155 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012