Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 19 april 2024, 11:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 155 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Författare Meddelande
InläggPostat: 16 augusti 2013, 18:11 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 24 juli 2013, 18:35
Inlägg: 72
Ort: Strängnäs
JennyH skrev:
De jag tycker är obehagligast är Sölve och Ulvar. Ulvar hyste väl i och för sig något som kan likna omtanke för Marco, men det gjorde ju även Sölve för sina föräldrar och sin syster. För det var väl så att Sölve fick dåligt samvete varje gång han fick brev från Ingela där hon undrade var han höll hus?


Jag håller med. Man får definitivt inte glömma bort Ulvar när man talar om de ondaste. Nu fick vi ju inte se så mycket av Hanna i serien men utifrån beskrivningarna så lär ju hon inte ha varit nån direkt ängel heller. Att hon hjälpte Silje var ju mer nödtvång än hennes goda vilja, hon var ju så illa tvungen om ätten skulle leva vidare, jag bortser här helt från hur hon beskrevs i de avslutande böckerna eftersom jag tycker att samtliga onda karaktärer där blivit reducerade till bleka skuggor av hur de beskrevs i tidigare böcker.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 augusti 2013, 19:35 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
Spoiler för bok nummer 44!


Jag blev så besviken när jag idag, för första gången, läste "Den onda dagen." Jag har väntat på att han ska komma tillbaka sedan "Drakens tänder" och så är han med i tre sidor innan han dör- IGEN! :club: Då han är en av de få onda karaktärer som håller fast vid sin personlighet, borde han fått vara med mer- Och gärna ge Heike en skräckupplevelse.

Att han inte omvändes tyckte jag var logiskt, men behövde ändå inte dö så fort! Och bli strypt igen (strypt/hängd blev han i nr 19, liknande obehaglig död) :swear:

Någon som håller med? Eller tycker helt tvärtom? Intresserad av att höra era åsikter.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 augusti 2013, 19:38 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
ιѕƒσℓкєт skrev:
Jag gillar Sölve! Man hade ju hoppats att hans son skulle kunnat vara lite mer som han! :pfft:


Bra sagt, ett förnuftets röst.

Jag hade även hoppats att han ej skulle dö så tidigt... :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 augusti 2015, 18:08 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
Sölve kvalar inte alla in på min topp tre. Kanske topp tio.
1. TdO
2. Den för förfadern i tarangai som offrar mängder med småbarn, det är småpotatis att peta med pinnar i jämförelse.
3. Kolgrim. Jag trorvinte han hinner nå sin fulla potential i ondska om man tänker huyr illa det faktiskt blev på 13 år.
4. Han som hugger huvudet av folk Paulus?? Olaves?? Mördare kommer inte högt i rang.
5. Häxan i dalen som är honspindel o dödar karlar. Tobba?
6. Ulvar
7. Sölve

Misstänker att min lista ändras om jag fördjupar mig i alla dessa hemska förfäder som bor i tarangai. Typ vintersorg m.fl.

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 januari 2018, 11:49 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
Njaaa..tror ikke det, de onde rammede på Tengel DO sin tid var vel hakket værre. Synd vi aldri fikk bli kjent med den gjengen, kan liksom kjenne deres urgamle ondskap ose ut av bøkene..som aldri ble skrevet *hyyyl av forargelse* :boggle: Mest spent på Hanna og Grimar -- de har masse potensiale, egentlig har de fleste fra den tiden det og mange virker veldig ulike fra Tengel DG's etterkommere der en del er ganske like i personlighet og forsvinner litt mengden.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 155 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012