Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 11:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 april 2006, 09:57 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 december 2005, 00:58
Inlägg: 1629
Ort: Vana'diel
dan skrev:
Det känns faktiskt som en av de mest sammansatta, komplexa och trovärdigare karaktärerna i hela sagan när jag tänker efter


Det tycker jag också! TDG är fin han.

_________________
Never let the fear of striking out - keep you from playing the game.

"You can sleep, sweetheart, I'll carry you"
-Edward Cullen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 juni 2006, 20:49 
Drabbad
Drabbad

Blev medlem: 18 juni 2006, 22:08
Inlägg: 361
Ort: härnösand
Annie_Dog skrev:
Tengel dG är verkligen en komplex man! Han är ju ganska splittrad utan tvekan också, med alla viljor som drar och sliter i honom..

Att skälla ut en snorunge är dessutom ingen ondsint handling! Och speciellt inte när det gäller snorungar som Tarald och Sunniva, som verkligen förtjänade det, om inte mer..

Tengel känns rättvis och klok. Gillar honom skarpt.


håller fulständigt med han kunde gärna ha bankat lite på sunniva ochså

_________________
min singnatur är....hm..eeh...ihh..jag glömde bort det


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 november 2006, 18:08 
Nyföding
Nyföding
Användarvisningsbild

Blev medlem: 6 november 2006, 18:04
Inlägg: 8
Ort: Gävle
Har verkligen älskat Tengel (inte bokstavligt) men kanske mest för att han var den första drabbade man fick träffa och får därför en annan känsla för honom. Något som retar mig är att han bara fick fyra böcker och Heike (som jag inte alls är lika förtjust i) fick hela tio st!
Unfair!!
Jag minns att Tengel var den enda av hela Isfolket som jag grät över när han dog, och då förbannade jag honom för att han hade tagit livet av sig. Mamma blev såklart förskräckt när jag kom tjutandes till henne och skrek: "Han har tagit livet av sig!"
Men aldrig blev jag lyckligare än när han kom tillbaka som ande igen.

Tengel framstår för mig som en hjältegestalt. Gillar honom mer än någon/något annat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 november 2006, 21:48 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
jag diggar honom mycket.. han verkar snäll. Och att han ser demonisk ut är bara ett + ;)
:tkiss:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 november 2006, 03:37 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 5 november 2006, 18:16
Inlägg: 5168
Ort: Salem
TDG är och förblir en av mina älsklingar i serien!

Men ja tror att han under hela sitt liv nog kämpade emot det onda arvet ganska mkt, men hans kärlek till Silje räddade honom!
Håller med om att det skrevs för lite om honom...han å Silje är ju själva kärnan!
Hade gärna sett att Margit gått lite mer in på livet om Tengel...att man fick lära känna honom mer!

Finns det nån fristående bok som bara handlar om TDG????


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 november 2006, 14:25 
Drabbad
Drabbad

Blev medlem: 18 oktober 2006, 21:04
Inlägg: 332
Ort: De svarta salarna
Tova skrev:
Tengel är väl inte helt god han heller. Godare än TDO visserligen men det är väl nästan Sölve också. Han är ju ingen Heike liksom...

Tengel den gode känns väldigt mycket människa. Han har båda dåliga och bra sidor, han får raseriutbrott, kan vara lite taskig, fattar vissa felbeslut, kan vara lite spydig och visar en ganska labil person men gör så gott han kan och är en bra make och familjefar. Inget helgon.


Jag har aldrig sett honom som spydig :ponder2: ... jag har bara sett han som en mänsklig familjefar som kämpar beundransvärt mot det ofrivilliga onda han har inom sig...

_________________
From heaven...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 november 2006, 16:24 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 27 november 2006, 17:35
Inlägg: 33
Ort: Stockholm
Tengel den gode är en sån där ialla fall jag önskar att jag själv hade en egen upplaga av! Han hann ju aldrig bli ond rätt igenom... Han blev ju oerhört påverkad av den lilla pojken. Om man tänker sig Ulvar i hans värsta period hade väl han dödat ungen i alla fall...? Så bortsett från förbannelsen verkar han ju god rätt igenom. Underbar!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 december 2006, 22:45 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 1 december 2006, 00:19
Inlägg: 8
Jag gillade Tengel den gode.
Trots det onda arvet blev han ju aldrig så där ond som vissa andra blev.
Han lyckades väde det onda till gott!

:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 december 2006, 02:45 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 4 december 2006, 06:20
Inlägg: 70
Ort: Norge
Tengel den Gode er en perfekt figur å starte sagaen med.

Han er det absolutt største forbildet og "ikonet" i hele serien, og en av de mest troverdige figurene.
Jeg synes det kun er Heike av de andre rammede som greier å leve opp til Tengel den Gode. Det de to gjør i bøkerne får dessuten meget stor betydning for handlingen videre og også utfallet av kampen.

har aldri fått inntrykk av at Tengel er "slem" eller noe sånt. de negative besluttningene hans er tatt ut ifra hva han tror vil være best for de nærmeste og mennesket generelt. (vil ikke føre arven videre - "forandret" litt på forbannelsen - forgiftet Sol - forgiftet seg selv og Silje)
en perfekt "stamfar" som alle (gode) senere forsøker å leve opp til :flower2:


osv osv :)

_________________
I'd give up my halo for a horn, and the horn for the hat I once had.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 december 2006, 04:18 
Utvald
Utvald
Användarvisningsbild

Blev medlem: 9 september 2006, 02:33
Inlägg: 653
tengel- my love ;) :tkiss:

_________________
never underesteminate a banana`s evil mind Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15 december 2006, 18:06 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 12 december 2006, 17:53
Inlägg: 5
Ort: sjöbo
Jag har inte kommit så långt jag ska snart böja läsa 4 boken... Men jag tycker att tengel verkar behaglig och rätt hyglig förutom när han blir besviken eller något liknande... Jag skulle nog vilja ha honom som pappa ;) eller någon som liknade honom :giggle:

_________________
:tkiss: Linnea


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15 december 2006, 20:36 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Liv Linnea skrev:
Jag har inte kommit så långt jag ska snart böja läsa 4 boken... Men jag tycker att tengel verkar behaglig och rätt hyglig förutom när han blir besviken eller något liknande... Jag skulle nog vilja ha honom som pappa ;) eller någon som liknade honom :giggle:


Ja det hade väl varit coolt ;) jag kunde ha varit Sol och du kunde vara Liv linnea ;) :lol:
:tkiss:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15 december 2006, 20:37 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
de du skrev:
Annie_Dog skrev:
Tengel dG är verkligen en komplex man! Han är ju ganska splittrad utan tvekan också, med alla viljor som drar och sliter i honom..

Att skälla ut en snorunge är dessutom ingen ondsint handling! Och speciellt inte när det gäller snorungar som Tarald och Sunniva, som verkligen förtjänade det, om inte mer..

Tengel känns rättvis och klok. Gillar honom skarpt.


håller fulständigt med han kunde gärna ha bankat lite på sunniva ochså


ja själv klart! han skulle ha bankad hårt! :giggle:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 december 2006, 21:13 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 30 december 2005, 00:25
Inlägg: 4788
Nån som sett disneyfilmen Mulan? Hunnernas ledare i den filmen iallafall är en klockren bild av hur Tengel den Gode ser ut för mej! med utantag från att Tengel är god och hunnernas ledare ond som faan :giggle: men uteseendemässigt stämmer det toppenbra med min bild av dom flesta drabbade faktiskt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 december 2006, 21:14 
Dalens väktare
Dalens väktare

Blev medlem: 6 september 2006, 18:08
Inlägg: 7272
Ort: Space
:giggle: Jaaa, det har du rätt i!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012