Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 09:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tengel den Gode
InläggPostat: 19 september 2011, 18:23 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Sheer Beauty skrev:
Jag har reflekterat över följande: Tengel den Gode delar en egenskap med Ulvhedin, förutom gula ögon, vassa skuldror och trolldomskrafter. Bägge tendererar att "växa till onaturlig storlek" när de blir arga. Det skrivs så om Tengel vid åtminstone 2 tillfällen. Ett är när han blir rasande på Sol för att hon dödat kyrkvaktmästaren, ett annat när han kommer på att Tarald gjort Sunniva dy gravid.

Just det... Bra tänkt! Det har jag inte reflekterat över förut (vad jag kan minnas iaf). De har en hypnotisk förmåga båda två även om det beskrivs mer utförligt i Ulvhedin-biten. Kanske så att Margit börjat bli lite varm i kläderna där...?

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tengel den Gode
InläggPostat: 1 augusti 2013, 00:17 
Drabbad
Drabbad
Användarvisningsbild

Blev medlem: 9 maj 2013, 15:01
Inlägg: 444
Ort: Vislanda, Småland
I böckerna sa man väl att drängen Klaus fick två barn med hustrun Rosa, den ena var Jesper, men hade inte han en syster? :shrug:
Och om det är sant, fick man få ens veta hennes namn?
Alla svar uppskattas :lol:

_________________
~Memento te mortalem esse


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tengel den Gode
InläggPostat: 10 oktober 2013, 12:05 
Nyföding
Nyföding
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2013, 22:17
Inlägg: 4
Ort: Ryssland
Förlåt mig, men jag vill fråga. Det är jätteintressant, tycker jag.
Vi läser en bok på ett universitet. I den böken finns en person som heter Tengil. Det är samma som Tengel? Jag tror att den namnet har speciel betydelse. Är det rätt eller misstar jag mig?

_________________
Sänd därför aldrig bud för att få veta för vem klockan klämtar; den klämtar för dig. John Donne.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tengel den Gode
InläggPostat: 16 november 2013, 15:22 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
Ett fanpoträtt av Tengel, vad tycks? Jag tycker det är bra men ändå inte precis va jag föreställt mig.

Bild

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tengel den Gode
InläggPostat: 29 maj 2016, 17:45 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 30 augusti 2011, 18:06
Inlägg: 628
Ort: Wonderful River Canyon
Jag håller med Siska jag. Hans anletsdrag måste ändras till något hemskare mer demoniskt såsom han är i böckerna. Annars... Är den här karaktären en underbar mall för dem goda drabbade som verkligen kämpar och en man jag verkligen respekterar och tycker om.

_________________
Svartänglar är medkännande väsen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tengel den Gode
InläggPostat: 3 mars 2017, 19:06 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Tycker att han var så stark att faktiskt stå emot det onda som förs med i de drabbades blod.
Absolut favourit stamfadern :tkiss:

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tengel den Gode
InläggPostat: 25 juli 2017, 01:28 
Gråfolk
Gråfolk
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2 november 2006, 17:07
Inlägg: 42
Tilda skrev:
Sheer Beauty skrev:
Jag har reflekterat över följande: Tengel den Gode delar en egenskap med Ulvhedin, förutom gula ögon, vassa skuldror och trolldomskrafter. Bägge tendererar att "växa till onaturlig storlek" när de blir arga. Det skrivs så om Tengel vid åtminstone 2 tillfällen. Ett är när han blir rasande på Sol för att hon dödat kyrkvaktmästaren, ett annat när han kommer på att Tarald gjort Sunniva dy gravid.

Just det... Bra tänkt! Det har jag inte reflekterat över förut (vad jag kan minnas iaf). De har en hypnotisk förmåga båda två även om det beskrivs mer utförligt i Ulvhedin-biten. Kanske så att Margit börjat bli lite varm i kläderna där...?

Japp! Båda hade en frys/skräck kraft. Jag tror Trond möjligen också hade den, fast han aldrig lärde sej använda den ordentligt. Tarjei hade en nattmarelik paralyserad reaktion när Trond kröp upp på honom. Och det kan också förklara hur han var så fantastiskt bra i strid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tengel den Gode
InläggPostat: 8 februari 2018, 13:08 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
När han och Silje dog tog det mig ett bra tag innan jag fortsatte att läsa böckerna (första gången jag läste böckerna alltså)...

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 12 juni 2020, 14:32 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 25 maj 2020, 12:39
Inlägg: 246
baten skrev:
Nån som sett disneyfilmen Mulan? Hunnernas ledare i den filmen iallafall är en klockren bild av hur Tengel den Gode ser ut för mej! med utantag från att Tengel är god och hunnernas ledare ond som faan :giggle: men uteseendemässigt stämmer det toppenbra med min bild av dom flesta drabbade faktiskt!


jäklar, det har jag aldrig tänkt på! men det verkar ju faktisk rimligt!

_________________
(|__(*,,,*)__/)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 16 augusti 2023, 23:11 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
Dan skrev:
Det känns faktiskt som en av de mest sammansatta, komplexa och trovärdigare karaktärerna i hela sagan när jag tänker efter


Helt enig! Man får verkligen känna av hans kamp mot det onda, som han ibland förlorar.
När han är riktigt trött, så har han ett ansiktsuttryck som inte Silje gärna vill se där.
Det kostar att hålla den onda viljan borta.

Ångesten inför Ares födelse, och hans kamp innan dess! Tankarna på att fördriva fostret, för Siljes skull.
Sorgen och vreden över hur Liv blivit behandlad. Laurents Berenius ska nog vara glad över att Sol hann först och gav honom en smärtfri död. Jag kände så djupt med Tengel, när han var tvungen att hålla sig hårt i dörrposten när det svartnade för ögonen.
Att Sol, som förstår honom bättre än någon annan, gick rakt in i knektarnas armar för att hon inte orkade leva mer. Beslutet att ge henne gift för att hon inte skulle behöva utsättas för tortyr. Hur det måste ha rivit i själen!
Och till sist... Hur skulle han kunna komma hem till Silje och berätta vad som hänt? En Silje som åts upp av cancer. En del här i forumet menade att hon borde fått välja själv, och det ligger förstås sanning i det. Inte heller särskilt "gott" mot sina barn, att ge dem detta ovanpå sorgen över Sunniva och Kolgrim.

Men just det var ju droppen. Även en stark man kommer till en punkt där han helt enkelt inte orkar mer. Inte en enda dag till.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012