Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 08:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 april 2007, 00:33 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 december 2006, 23:07
Inlägg: 1041
Ort: Sverige :P
Samma här Heike my you get all of my love! ;)

_________________
When I saw you I was afraid to meet you.
When I met you I was afraid to kiss you.
When I kissed you I was afraid to love you.
When I loved you I was afraid to loos you.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 april 2007, 00:38 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 8 april 2007, 16:27
Inlägg: 7000
Klart man älskar Heike! (Hur kan man inte älska honom!?) :hdance2:

_________________
Are you gonna bark all day, little doggie, or are you gonna bite?Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heike
InläggPostat: 5 mars 2009, 11:41 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 3 mars 2009, 19:39
Inlägg: 2
Jag är en riktig Heike-beundrare, och tycker absolut att han var värd alla 10 böcker han var med i. Kan inte förstå vad det är som många tycker är tråkigt med honom?
Efter Heikes bortgång blev jag alltid lika glad när han dök upp som "förfäder". Liksom sådär varm i hjärtat :lshower:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 7 mars 2009, 14:36 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 4 juli 2008, 11:14
Inlägg: 196
Nataniel skrev:
Heike fick typ 10 böcker, vilket är fler än alla andra, vad jag minns. Jag tyckte det var jättetrååååkigt i slutändan. Han var en dålig kopia av TDG, helt klart.


Jag måste faktiskt säga att Ulvhedin var med i ganska många böcker också (itne för att jag har något emot det.. :twisted: ) Och typ Villemo.

Heike, Heike, Heike! :hdance2: :hdance: :eek:


Jag vet inte varför, men jag ÄLSKAR honom :tkiss:

_________________
“I sat down at the desk. I was going to write something truly churlish such as ‘I’ve learned that I’m the slave of a tyrant.’ But when I looked up and saw him standing over me with the switch in his hand, I changed my mind.”

- The vampire Armand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heike
InläggPostat: 18 juni 2010, 23:06 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 8 april 2007, 16:27
Inlägg: 7000
Knuffar upp tråden om min favvoperson! För att han förtjänar det... :tkiss:

_________________
Are you gonna bark all day, little doggie, or are you gonna bite?Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 18 juni 2010, 23:08 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Annie_Dog skrev:
Det mesta har nog blivit sagt men.. Heike har i min vardag blivit lite till en synonym för "jätte".. ett tåg är "Heikelångt" eller en bil är "Heikestor"..
Varför? Det lämnar jag till er fantasi. ;)



I think i Know :giggle:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: 19 juni 2010, 09:31 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 8 april 2007, 16:27
Inlägg: 7000
Blodshämnd skrev:
Annie_Dog skrev:
Det mesta har nog blivit sagt men.. Heike har i min vardag blivit lite till en synonym för "jätte".. ett tåg är "Heikelångt" eller en bil är "Heikestor"..
Varför? Det lämnar jag till er fantasi. ;)



I think i Know :giggle:

:whistle: :giggle:

_________________
Are you gonna bark all day, little doggie, or are you gonna bite?Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heike
InläggPostat: 18 april 2012, 22:54 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 16 mars 2012, 09:38
Inlägg: 103
Ort: Södertälje
Jag blir så förtjust i Heike när jag läst Våroffer. Man kan tänka sig att han ser ut som på omslagsbilden med härligt muskulösa armar. Och så är de så fina, Vinga och han, när de äntligen blivit ett par! :tkiss:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heike
InläggPostat: 5 september 2012, 12:48 
av Isfolket
av Isfolket
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 mars 2012, 20:54
Inlägg: 60
Heike er bare den beste:) Han opplever så mye spennende etter han forlot Elena og Milos! samt han finner lykken:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heike
InläggPostat: 18 oktober 2012, 20:56 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Jag läser böckerna om Heike om och om igen. Älskar att läsa reaktionerna från andra när de ser först ser hans stora och skrämmande gestalt och hans demoniska ansikte, sedan blir lugna och trygga när de hör hans röst och ser in i hans ögon. Och tycker han är djävulskt sexig med sin härliga manliga kropp och ludna bröstkorg.

Men det är jag det :tkiss:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: 18 oktober 2012, 21:00 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Blodshämnd skrev:
Annie_Dog skrev:
Det mesta har nog blivit sagt men.. Heike har i min vardag blivit lite till en synonym för "jätte".. ett tåg är "Heikelångt" eller en bil är "Heikestor"..
Varför? Det lämnar jag till er fantasi. ;)



I think i Know :giggle:


Och en något äldre Blodis tänkte precis "Vadå, jag fattar inte" innan någon sekund flög förbi och fick mig att förstå :rofl2:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heike
InläggPostat: 4 november 2012, 19:23 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Åh, vad jag tyckte om Heike! :tkiss:
Det var jättejobbigt att läsa om hans död, det kändes så sorgligt med tanke på att man ju hade följt honom sedan han var liten. :cry: Första gången jag fick tårar i ögonen av en Isfolket-bok (tror jag, var rätt länge sedan som jag läste de andra...)
Och han och Vinga var så söta tillsammans genom alla böcker!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heike
InläggPostat: 10 juli 2013, 15:13 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 30 augusti 2011, 18:06
Inlägg: 628
Ort: Wonderful River Canyon
Jag tyckte om Heike. Han behövde vara sådär lugn eftersom Vinga var så ivrig och frispråkig.

_________________
Svartänglar är medkännande väsen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heike
InläggPostat: 31 januari 2020, 14:04 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 31 januari 2020, 13:15
Inlägg: 5
Detta forumet verkar inte vara så aktivt nuförtiden, men kände mig tvungen att ventilera lite någonstans. Jag började lyssna på Sagan om Isfolket på Storytel i december och Julia Dufvenius fantastiska inläsning, och jag blev fängslad med en gång. Jag har nu kommit till Heikes del av sagan, närmare bestämt Demonen och Jungfrun, och från att ha hållit Heike som en av mina favoritkaraktärer så börjar jag ogilla honom mer och mer.

Dels är det irriterande att han verkar bli kär (kåt?) i varenda könsmogen tjej/kvinna som han möter (förutom de som springer när de ser honom). Dessutom har han hela tiden tagit för givet att Gråstensholm var "hans". Redan långt innan han hade träffat någon av sina släktingar i Sverige/Norge så såg han godset som sitt rättmätiga arv, trots att det rimligtvis borde ha funnits flera andra personer som tagit över det vid det laget. Att det visade sig att så ej var fallet var ju bara ren tur för honom.

Slutligen så var det Vinga som fick bägaren att rinna över. Hon är förvisso "hela" 16 år gammal (där jag är i boken nu) men det är uppenbart att hon är på en mycket yngre nivå i sinnet. Antagligen för att hon inte hade någon mänsklig kontakt efter att föräldrarna dog och hon bosatte sig ensam i skogen. Det är dock väldigt uppenbart att hon är på en 12-13-årings nivå i mogenhet, och det är minst lika uppenbart att Heike är medveten om detta. Likväl "begär" han henne. Som en pedofil.

Nej, fy fan. När jag läste denna tråden så förstår jag dessutom att jag kommer få dras med Heike i flera böcker till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heike
InläggPostat: 10 februari 2020, 22:58 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
ekestubbe skrev:
Detta forumet verkar inte vara så aktivt nuförtiden, men kände mig tvungen att ventilera lite någonstans. Jag började lyssna på Sagan om Isfolket på Storytel i december och Julia Dufvenius fantastiska inläsning, och jag blev fängslad med en gång. Jag har nu kommit till Heikes del av sagan, närmare bestämt Demonen och Jungfrun, och från att ha hållit Heike som en av mina favoritkaraktärer så börjar jag ogilla honom mer och mer.

Dels är det irriterande att han verkar bli kär (kåt?) i varenda könsmogen tjej/kvinna som han möter (förutom de som springer när de ser honom). Dessutom har han hela tiden tagit för givet att Gråstensholm var "hans". Redan långt innan han hade träffat någon av sina släktingar i Sverige/Norge så såg han godset som sitt rättmätiga arv, trots att det rimligtvis borde ha funnits flera andra personer som tagit över det vid det laget. Att det visade sig att så ej var fallet var ju bara ren tur för honom.

Slutligen så var det Vinga som fick bägaren att rinna över. Hon är förvisso "hela" 16 år gammal (där jag är i boken nu) men det är uppenbart att hon är på en mycket yngre nivå i sinnet. Antagligen för att hon inte hade någon mänsklig kontakt efter att föräldrarna dog och hon bosatte sig ensam i skogen. Det är dock väldigt uppenbart att hon är på en 12-13-årings nivå i mogenhet, och det är minst lika uppenbart att Heike är medveten om detta. Likväl "begär" han henne. Som en pedofil.

Nej, fy fan. När jag läste denna tråden så förstår jag dessutom att jag kommer få dras med Heike i flera böcker till...



Håller med dina argument till viss del. Speciellt det sistnämnda, att Vingas sinne tillhör det till en yngre person än vad hon var. Trots det kan jag inte förmå mig att gilla Heike. Hans godhet och hans heliga kamp för Isfolket. Typ, haha.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012