Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 16:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Heike
InläggPostat: 10 februari 2020, 22:58 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
ekestubbe skrev:
Detta forumet verkar inte vara så aktivt nuförtiden, men kände mig tvungen att ventilera lite någonstans. Jag började lyssna på Sagan om Isfolket på Storytel i december och Julia Dufvenius fantastiska inläsning, och jag blev fängslad med en gång. Jag har nu kommit till Heikes del av sagan, närmare bestämt Demonen och Jungfrun, och från att ha hållit Heike som en av mina favoritkaraktärer så börjar jag ogilla honom mer och mer.

Dels är det irriterande att han verkar bli kär (kåt?) i varenda könsmogen tjej/kvinna som han möter (förutom de som springer när de ser honom). Dessutom har han hela tiden tagit för givet att Gråstensholm var "hans". Redan långt innan han hade träffat någon av sina släktingar i Sverige/Norge så såg han godset som sitt rättmätiga arv, trots att det rimligtvis borde ha funnits flera andra personer som tagit över det vid det laget. Att det visade sig att så ej var fallet var ju bara ren tur för honom.

Slutligen så var det Vinga som fick bägaren att rinna över. Hon är förvisso "hela" 16 år gammal (där jag är i boken nu) men det är uppenbart att hon är på en mycket yngre nivå i sinnet. Antagligen för att hon inte hade någon mänsklig kontakt efter att föräldrarna dog och hon bosatte sig ensam i skogen. Det är dock väldigt uppenbart att hon är på en 12-13-årings nivå i mogenhet, och det är minst lika uppenbart att Heike är medveten om detta. Likväl "begär" han henne. Som en pedofil.

Nej, fy fan. När jag läste denna tråden så förstår jag dessutom att jag kommer få dras med Heike i flera böcker till...



Håller med dina argument till viss del. Speciellt det sistnämnda, att Vingas sinne tillhör det till en yngre person än vad hon var. Trots det kan jag inte förmå mig att gilla Heike. Hans godhet och hans heliga kamp för Isfolket. Typ, haha.

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heike
InläggPostat: 16 augusti 2023, 23:45 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
Barnet Heike, javisst gör det ont i hjärtat! Beskrivningen av hur han kommer loss ur fångenskapen, rädslan för både det okända och för att bli fast igen, ångesten över att ha glömt ta med sig Alrunan! Det är nog ett av de djupaste styckena i isfolkets alla böcker! Jag hade väldigt gärna velat läsa mer om hans tid hos Milan och Elena.

Korpens Vingar, när han börjar finna sig själv och prova sin styrka, den är fantastisk i hur vi får lära känna honom.

Sedan går det utför. Vargtimmen är han ju inte så dominerande i, men hur tusan går en karaktär från den vi ser i Korpens Vingar till den stora, självömkande mesen i Demonen och Jungfrun?! Och VAD ser han i Vinga? Ett barnsligt spån som inte har någon förståelse för andra. Låt vara att hon bott ensam i en skog i två år, men något borde hon väl ha lärt sig om mänskliga relationer och respekt från sina föräldrar! Hur många gånger som Heike i bok 22 tjatar om att snart kommer hon finna någon annan, någon ung man som är vacker, tänk vad ful han är, det tappade jag räkningen på när jag läste om den i somras.

Jag kommer aldrig att förstå varför den enda utvägen att få bort Snivel var att kalla upp det grå folket! Inte heller förstår jag varför de inte kunde få ta med sig dagboken när de ändå var på vinden! Av rädsla för att fel person skulle läsa den för tidigt? Heike var ju så lydig, så om förfäderna hade sagt åt honom att låsa in boken i ett kassavalv så hade han gjort det. Och förresten var det ju helt i onödan - han och Tula drog ändå upp till Isfolkets dal för att leta rätt på kärlet, och efter det dröjde det inte länge innan man lite snabbt fick utse en ny "utvald" som var tvungen att gå upp och rädda boken.

Enda gången jag gillat Heike efter bok 20 var när han fick spel i Eldafjord. Faktiskt. Då var han mänsklig. Annars har det inte märkts särskilt mycket att han varit en drabbad, förutom utseendet. Han har aldrig verkat behöva kämpa mot ondskan inom sig.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012