Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 10:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Anette
InläggPostat: 2 januari 2013, 18:14 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Hittade ingen tråd om henne...

Vad säger ni om Anette?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anette
InläggPostat: 4 januari 2013, 13:33 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
När man läser andra trådar verkar hon inte vara särskilt populär... Varför?

Vad skulle ni sätta på en skala 1 till 5?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anette
InläggPostat: 4 januari 2013, 14:50 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
en 2,5 själv faktisk. Hon är trångsynt och sluten för nytänk. Många av dom saker hon gör är pga hon är uppfostrat så, och just den biten rår hon inte för men hon har ändå ett val som vuxen att forsöka öppna sig lite till annat tänk än hon är van vid men sitter ändå och gnurar ner sig i sitt eget tänk. Hon driver en av mina favoritpersoner när i döden med det tänket, och jag ogillar det. Även om det i slutändan blir bättre är det nog långt i från det lyckligaste äktenskapet för en isfolksmedlem som jag ser det.

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anette
InläggPostat: 21 januari 2013, 10:35 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Jag gillade henne.Skulle nog sätta en 4:a. Det var dock några år sedan som jag sist lästa boken, så jag får återkomma med varför när jag läst den igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anette
InläggPostat: 8 november 2013, 17:05 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
Jag är inte så förtjust i Anette, stackars Mikael. Anser att det är väldigt svårt att sympatisera med henne, varför vet jag inte riktigt. Kanske är färgad av Villemos bild... Sätter nog 1.5 utav 5.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anette
InläggPostat: 13 mars 2016, 18:42 
av Isfolket
av Isfolket
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16 september 2006, 23:20
Inlägg: 118
Ort: Stavanger
Jeg er nok litt usikker når det gjelder Anette. I begynnelsen er hun så prippen og redd for å gjøre noe galt at hun blir masete. Men så blir hun jo mindre hemmet og stiv ettersom hun lærer å forstå Mikael og Isfolket og deres livssyn. Jeg ville nok satt 2,5 av 5.

_________________
**^***^**^***^**


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anette
InläggPostat: 17 mars 2016, 07:11 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Anette känns som en verklig person och är annorlunda från många andra i sagan, vilket jag uppskattar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anette
InläggPostat: 21 juni 2021, 20:48 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
Tror jag ändrat mig sedan min tidigare post, tycker imte om henne men förstår henne på ett nytt sätt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anette
InläggPostat: 16 augusti 2023, 22:31 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
Dan skrev:
Anette känns som en verklig person och är annorlunda från många andra i sagan, vilket jag uppskattar


Jag håller helt med dig!
Ofta är karaktärerna stöpta i några få mycket grovhuggna formar. Villemo och Vinga är till exempel så gott som samma person, liksom Ulvhedin och Mar, med flera. De osympatiska bifigurerna har sällan förmildrande drag, och är rätt platta. Det gäller för den delen en hel del huvudkaraktärer också.

Men Anette! Vilken resa hon gör genom boken! Vi får se henne lite som barn, hur hon fostras hårt. Hur hon är vid hovet, där Mikael inte riktigt kan urskilja henne ur flocken. Hon är ensamstående ung mor. Hon brottas med förbjudna känslor om att hon nog önskat att Mikael blivit kvar i kriget. Han vänder uppochned på hennes vardag, som hon har kämpat sig till huvudsakligen på egen hand. Vem skulle inte bli orolig över att få en främling in i sitt hem, som dessutom är svårt psykiskt skadad!
Vi får även se andra delar av henne. Hur hon är tillsammans med någon hon känner sig trygg med, som Henri, hur hon skrattar med honom. Här får vi en glimt av hur hon skulle kunnat vara, om hon fått en annan fostran.
Och så hennes smygande, växande förälskelse i sin egen man, när han börjar må bättre och får visa vem HAN är. När han orkar ta lite mer ansvar för familjen. Hennes rädsla för de förbjudna tankarna.
Och till slut, hur hon ändå klarar av att bli så illa bemött av Mikaels släktingar. De är inte särskilt snälla mot henne. De har helt köpt Mikaels berättelse om deras äktenskap (otroligt illojalt av honom att avslöja deras samliv, måste jag säga!) och klandrar henne. Men hon står ut, för att hon börjar lösgöra sig från moderns hårda grepp om henne, och till slut vågar hon öppna sig för Mikael.

Av alla personer i samtliga 47 böcker, så är nog hon den som har fått växa mest, på ett sätt som är begripligt och som får ske i sin egen takt. Som inte är beroende av någon annan, inte egentligen, utan det är inifrån sig själv. Ulvhedin och Mar, de hade Elisa och Shira som katalysator för förändringen. Tamlin, ja, jag vet inte vad som hände under åren han irrade omkring i tomrummet. När han var kedjad hatade han Vanja, och försökte döda henne när hon lossat bojorna med sin kärlek, men under de kommande åren har han blivit så fin och mänsklig och lärt sig älska. Hm. Vad hade Anette? En psykiskt sjuk man som bitvis är våldsam mot henne? Och sedan tar med sig deras son till Norge och lämnar ett självmordsbrev? Inte den stadigaste klippan att luta sig mot.

Nej, hon är inte en så trevlig människa (om man inte frågar Henri, han fick ju se hennes rätta jag). Hon är en ännu otrevligare svärmor. Men som karaktär är hon oerhört mycket intressantare än många andra!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012