Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 09:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: historien om Tilli?
InläggPostat: 19 maj 2009, 12:08 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 19 maj 2009, 12:00
Inlägg: 2
Nu blir jag kanske utskrattad på ett sånt här forum, eftersom jag inte är "en av er" och har inte läst en enda bok i serien. Men när jag skulle döpa min lilla dotter för 3 år sedan fastnade jag för namnet Tilli, dels för det är ett släktnamn i familjen, dels pga betydelsen i Isfolket, lilla blomma. Nu undrar jag om nån har lust att berätta för mig vem Tilli verkligen var o vari berättelsen hon finns med. Såg att många av er tycker hon var tragisk o kanske ingen lyckad person att vara namne med, men skulle va roligt o veta lite mer, eller måste jag själv läsa hela serien tycker ni? (Har ej så mkt tid o tålamod för läsning...)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: historien om Tilli?
InläggPostat: 19 maj 2009, 12:48 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Kort sagt kan man säga att Tiili föddes i en relativt lycklig familj på 1400-talet (?). Hon hade en god mor och en snäll och klok tvillingbror. Däremot var hennes morfar (?) extremt ond och den onda stamfadern till hela släkten som böckerna handlar om. Denna man var även hennes far om jag inte minns fel eftersom han våldtagit sin dotter (rätta mig om jag minns fel någon).

16 år gammal kidnappades hon av sin morfar. Han band fast henne naken i magiska bojor. Hon fungerade som mänsklig nyckel till en grotta (?). Meningen var att han skulle återkomma, och öppna låset genom att ta Tiilis oskuld.

Allt gick inte som han tänkt sig utan han råkade ut för besvär under sina resor och blev nersövd i århundraden. Där fick Tiili stå, ensam och naken, århundrade efter århundrade. Upphängd i bojor.

Ända tills en senare ättling av Isfolket kom på 1900-talet. Han befriade flickan. Sedan efter det minns jag inte vad som hände med henne. Om hon önskade att få dö eller om hon levde vidare? Kan någon rätta det jag har fel och berätta vidare? :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: historien om Tilli?
InläggPostat: 19 maj 2009, 13:05 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Tror det var tidigare, typ 12-1300-tal. Efteråt blev hon väl blev upptagen till de Svarta salarna med Marco som räddade henne? Senare blev hon tillsammans med Marcos tvillingbror, Ulvar. Jo grotta är väl rätt ord fast en tunnel först vill jag minnas. O en labyrint, tror jag... :ponder2:

Jag tycker alltid böckerna är värt ett försök, lillablommasmamma. T.o.m. de som inte är "läslusar" fastnar i böckerna. Såsom min syster som ändå har lite dyslexi.

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: historien om Tilli?
InläggPostat: 19 maj 2009, 13:06 
Nummerkampens mästare
Nummerkampens mästare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 september 2007, 19:19
Inlägg: 2461
Spoiler varning!!!





Tilli är egentligen inte med så mycket i bokserien förens i slutet.
Ändå är hennes historia lång och startar i början på Tengel Den Ondes tid.
Vad vet du om serien???
Hur ska man kunna sammanfatta den kort??? :shock:
Det går inte att få ned 47 böcker i en kort sammanfattning så du får några korta små drag och förhoppningsvis blir du lite nyfiken och väljer att läsa dem ändå :)

Tengel den Onde är den grymma anfadern som "säljer" sina näst kommande till ondskan för att själv få evigt liv, makt å rikedom, typ. Han är så ond att han lyckas ta sig fram till det svarta vattnet och när han dricker av det skall han få evigt liv. Men, med påverkan från bla en alruna, så väljer han att vänta tills tiden är inne för att ta över världen och försätter sig i en slags dvala/sömn som var menad att vara i några år men som med hjälp av hans förtvivlade släktingar håller i sig i hundratals år.
Men minst en i varje generation blir drabbad/ond och de har alla olika magiska förmågor.
Serien börjar på 1500 talet när släkten Isfolket istort sätt är "utrotad". Då levde en stor man(drabbad), sin anfaders namne men som valde att vända förbannelsen i sig och kämpade för det goda, han lyckades dessutom motverka sin stamfaders förbannelse så pass att det i vissa generationer föddes "utvalda" samt att flera som var födda med förbannelsen lyckades motstå den och kämpa för det goda. Han blev därför kallad för Tengel den gode.
Kampen mellan det onda och det goda är det centrala och håller i sig ända in i nutid (å framtid...)
TDO försöker med tanke kraft från sin dvala att påverka sina "usla" släktingar att spela på en magisk flöjt för att väcka honom till liv så han kan hämta sin gömde urna med det svarta vattnet och ta över världen.
De som klarar av att motverka förbannelsen i sig kämpar för att finna urnan och vinna över TDO för att få bort förbannelsen i deras släkt. Det föds en utvald, Shira, som klarar av att komma fram till det klara vattnet och det skall användas för att motverka det svarta...
Hur som helst... Tilli är barnbarnbarn och barn till Tengel Den Onde (han våldtog sitt barnbarn) och när Tilli var i sin tidiga ungdom rövade han bort henne när han skulle gömma sin urna med det svarta vattnet. Ingen visste vad som hände med henne på flera hundra år.
Den stora kampen i slutet innehåller allt, från demoner, djävlar, forna gudomar, svartänglar och häxor och trollkarlar. De då levande i Isfolket har hjälp av sina förfäder samt många andra väsen.
När dom närmar sig platsen för den onde stamfaderns urna möter de oxå Tilli, som sitter som ett mänskligt lås framför porten. Hon har hängt/stått där som i en dvala i hundratals år och nyckeln är TDO...

Hmmm nja, jag måste säga att det bästa vore att du läste böckerna, för att få helheten... å för att få veta hur detta löste sig :whistle:
Jag kan nästan garantera att du inte kommer ångra en sekund av den underbara läsningen du har framför dig :tkiss:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: historien om Tilli?
InläggPostat: 14 juni 2009, 15:27 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 19 maj 2009, 12:00
Inlägg: 2
Tusen tack att ni tog er tid att berätta för en utböling som mig! Ojdå, det var ju lite magstarkt som jag misstänkte, o kanske inte direkt nåt att berätta för min stackars flicka hur hon fått sitt namn... Hursomhelst namn kan ju vara vackra i sig o även en sorglig historia är vacker för mig tycker jag, o hon blev ju till med sin egen far o inte min så därmed är hon väl räddad från risken att gå lilla blommas öde till mötes.
Jag ska verkligen göra ett försök att läsa serien, för har fascinerats av hur fast folk blir i böckerna o att det har så vackra namn allting. Har dock alltid haft svårt för att komma in i den sortens sagovärld, o dessutom har jag adhd o i stort sett inget tålamod med att sätta mig in i sammanhang o komma förbi trösklen till det intressanta... Kanske kan be min man att läsa dem för mig haha. Tack igen jag känner mig verkligen hedrad att ha fått de svar jag bad om, trodde faktiskt ni skulle bli sura...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: historien om Tilli?
InläggPostat: 15 juni 2009, 00:26 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Hei og velkommen hit! :tkiss:

I tillegg til det som allerede er nevnt, burde du lese bøkene for alle de vakre kjærlighetshistoriene!! :) Mulig spoiler: Anna Maria og Kol (bok nr. 24, som jeg holder på med akkurat nå for jeg vet ikke hvilken gang), Silje og Tengel, Liv og Dag, Cecilie og Alexander, Tula og Tomas, Christa og Linde-Lou, Heike og Vinga, Villemo og Dominic, Yrja og Tarald, Tancred og Jessica, Mikael og Anette, Mattias og Hilde, osv.

Bøkene er av og til fulle av overnaturlighet og mystikk (spesielt mot slutten), men de er så mye mer. Her er alt fra romantikk til historie, sterk slektsfølelse, forståelse for og kjærlighet til dyr og alle levende vesener, kampen mellom det gode og det onde og mer til. Du kommer til å ha mange fantastiske timer foran deg om du begynner å lese denne serien. :tkiss:

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: historien om Tilli?
InläggPostat: 3 oktober 2009, 16:25 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 11 maj 2008, 16:25
Inlägg: 180
Tänk inget ont om Tilii!

_________________
Jag gillar demoner men vill inte träffa någon.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: historien om Tilli?
InläggPostat: 21 februari 2016, 13:49 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 30 augusti 2011, 18:06
Inlägg: 628
Ort: Wonderful River Canyon
Var den historien nödvändig för att visa just hur ond tengel den gode var? Jag menar, jag läste det för åratal sedan och den hemsöker mig ännu som den yttersta ondskan, bland alla andra i historien?

_________________
Svartänglar är medkännande väsen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012