Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 19 april 2024, 02:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Abel Gard
InläggPostat: 31 januari 2007, 02:54 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Vad tycker ni egetligen om Christas man och Nataniels Farsa egentligen?

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 31 januari 2007, 21:10 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 7 juni 2006, 16:29
Inlägg: 1836
Ort: Värmdö
:vomit:

Kan inte gå in på en närmare beskrivning nu, måste nog läsa den boken igen! :oops: Minns att jag tyckte väldigt illa om honom iaf ;)

_________________
They say it is a reason, they say the time will heal...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 31 januari 2007, 22:21 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Som det tagits någon gång (recension/reflektion har jag för mig) så visas två mycket annorlunda Abel-ar. En som är gammal och lite mysig (vad jag minns) och en som verkar ha varit en gammal och halvotrevlig stofil.

Så det är svårt att veta vad jag egentligen tycker om "pappa". :ponder2:

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 februari 2007, 02:19 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2006, 21:42
Inlägg: 5229
Ort: Mount Marilyn
Jag tycker om han, som en utomstående betraktare. Han var ju trevlig, en bra far och trogen bibelläsare med hög moral. Som jag uppfattar honom var han väldigt snäll och mysig och han menade väl.

Att han behandlade Christa som han gjorde är en annan sak. Men jag tycker inte att man kan döma en man, med en sådan bakgrund, för vad han gjorde. Inför Gud och Bibeln gjorde han ju rätt, och det var ju hans egna mening. Om man tror på en Gud skall man fan lyda efter reglerna också, så därför respekterar jag honom.

Även jag tycker synd om Christa, som inte ville bli behandlad så. Men det är en annan sida av kronan. Och samtidigt, hade det inte varit elakt av Christa att tvinga Abel ned i ett Helvete, för att hon villa synda? Jag menar, det är en sak om man inte tror på Helvetet, (eller vill dit..) men om man som Abel är en helig man, så gör man ju vad man tror är rätt. För det finns saker som är större än kärlek och sex, och det är en tro på Gud, om mna nu har en sådan. Det är det största som finns.

Jag tror inte att Abel hade det så lätt alla gånger han heller. Han var ju uppfostrad med sin kvinnosyn. Dessutom finns det män som är bra mycket mera koncervativa, nu för tiden, och män som inte kan eller vill tillfredställa sina kvinnor. Och de är inte ens religiösa, utan bara dumma!

Nej, fred över Abels minne. Jag blev dock jättelycklig när Christa äntligen fick sin Linde Lou..

_________________
It's mine! ---> https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=28276


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 februari 2007, 02:22 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Jag avr inte så jätte förtjust i honnom, inte i trollmåne. men i små man kastar långa skuggor var han rätt ok, men gillar inte att han kallar christa "mitt barn" :pfft:

Jag gillade inte honom när Christa "Berättar" om de senaste åren med honom.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 februari 2007, 20:25 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Han är ju snäll i grund och botten och det är ju intehans fel att han hamnade mittemellan Christa och Lindelous omöjliga kärlekssaga.
På det stora hela är han ju en bra man men lite väl insnöad i regler och hur allt ska vara.

Eller vem försöker jag lura egentligen...

Jag gillar honom inte! :lol:

Kanske mest pga att han är så mesig mot sina söner och alltid ska tro det bästa om dem, (*harkel* Josef!!)
Men även att han (kanske inte var meningen) hämmade Christa i sin uteckling, både fysiskt och psykiskt då hon bara skulle vara hemma.

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 februari 2007, 03:53 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2006, 21:42
Inlägg: 5229
Ort: Mount Marilyn
Äh, var inte orättvis, han straffade nog Josef så det räckte och blev över då han var dum! Abel var en rättvis, men religiös man. och vad som är rättvist har alltid varit något relativt. I förhållande till sin tro var han väldigt rättvis.

_________________
It's mine! ---> https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=28276


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 mars 2007, 17:22 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 9 oktober 2006, 22:55
Inlägg: 1787
Ort: Mala City
jag mins att jag gillade abel när jag läste serien, och tyckte det var synd då han blev dödad av TDO

_________________
я пиа люблю <3 <3 <3

det var en gång en fluga som hade flugit bort, han hittade inte hem, nu finns han där i varje rum, i varje hus, i alla väggar, och han kommer och tar alla som...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 mars 2007, 20:56 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 februari 2007, 02:17
Inlägg: 1621
Ort: Hagfors.
Setsuna skrev:
Han är ju snäll i grund och botten och det är ju intehans fel att han hamnade mittemellan Christa och Lindelous omöjliga kärlekssaga.
På det stora hela är han ju en bra man men lite väl insnöad i regler och hur allt ska vara.

Eller vem försöker jag lura egentligen...

Jag gillar honom inte! :lol:

Kanske mest pga att han är så mesig mot sina söner och alltid ska tro det bästa om dem, (*harkel* Josef!!)
Men även att han (kanske inte var meningen) hämmade Christa i sin uteckling, både fysiskt och psykiskt då hon bara skulle vara hemma.


Håller med helt. Jag tycker inte om honom!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 mars 2007, 21:58 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 5 oktober 2006, 23:50
Inlägg: 29
Ort: Åkersberga
jag tycker inte om hanns kristna atetyd men men Christa tycker ju om honom...

_________________
Villemo<3


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 mars 2007, 18:01 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Jag tycker inte om honom.

Så da har jeg gjort dagens plikt å skrevet på svensk. Så kan dere hoppe pent over dette, som skrives på norsk:

jeg liker han ikke. Han er for gammel og det virker som Christa bare tar han fordi han er en trygghet. Det burde ikke skjedd.

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 mars 2007, 18:26 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 7 september 2006, 03:55
Inlägg: 8247
jag gillar inte heller honom...ja, visst känns det som att Christa tar honom bara "för att" liksom...en trygghet...Suck det skall u vara himlastormande kärlek! Fast det var väl meningen att det skulle få varandra så att det blev en sjunde son sjunde son :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 mars 2007, 05:45 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Jag hjåller med Nataniel, blev hemskt förvirrad av att han beskrivs så HIMLA olika. Han verkade rätt schysst i Trollmåne (jag gillar lite äldre män personligen också...) men så blir han helt plötsligt en hemsk stofil. Men folk ändras väl med åren...?

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 mars 2007, 14:44 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Jag har väldigt svårt för honom just för att han får Christa att skämmas över att hon vill kunna njuta hon med...Själviskt,själviskt och åter själviskt.
:swear:

Och jag undrar också över detta att han beskrivs så vädligt olika,tror att det är åldern jag med faktiskt. Att hans värderingar eller vad man ska säga kommer fram mer då. :shrug:

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8 mars 2007, 03:48 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Just det där är lite fövirrande.... (lite OT nu, jag vet men...) Varför är det bara skamligt för kvinnan att "känna något"??

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012