Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 01:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8 mars 2007, 13:12 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Tilda skrev:
Just det där är lite fövirrande.... (lite OT nu, jag vet men...) Varför är det bara skamligt för kvinnan att "känna något"??


Han är Kristen. :whistle: . HAN TROR AT GUD STÅR OCH STIRRAR PÅ EN! titta vad allt sånt ståller till :pfft:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8 mars 2007, 16:39 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Tss...hade jag varit Gud hade jag ahft bättre saker för mig en att snoka i andras kärleksliv :lol:

Men just det här med att kvinnan inte fick känna något tror jag hör samman med läran om arvssynden (OT, jag vet förlåt!!)

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8 mars 2007, 22:55 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
ja.. men vissa är så. stackars Christa :comf:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 mars 2007, 03:02 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Ja för sjuttan! Arvssynden! Jag tycker den biten är så löjlig att jag glömmer bort den! Arvssynd... :giggle:

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 mars 2007, 03:16 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
En person till som det blir synd om är ju Karine (heter hon så?) och som gifter sig med "Abels" så kallade son, råkade ut för samma ;) okej inte sju ungar,.. men endå.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 mars 2007, 03:22 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Blodshämnd skrev:
En person till som det blir synd om är ju Karine (heter hon så?) och som gifter sig med "Abels" så kallade son, råkade ut för samma ;) okej inte sju ungar,.. men endå.

Just det... Men hon var ju lite förstörd innan hon gifte sig ändå. Det "våldtäktsödet" är mer verklighetstroget. Han hade ju också råkat ut för ett äckel.... Stackars männniskor!!

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 mars 2007, 03:52 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Ja ush.. men det var synd om henne sen ändå, när hon hade köpt den där boken. som inte han gillade..

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 september 2007, 12:48 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 5 september 2007, 00:17
Inlägg: 26
Kvinnor ska bara var passiva och inte ha någon sexualitet alls. Bara bli påsatta och föda söner.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 september 2007, 12:50 
Ängel med dolda horn och svarta vingar
Ängel med dolda horn och svarta vingar

Blev medlem: 3 februari 2007, 05:38
Inlägg: 9553
Ort: Demonernas Fjäll
Lilja skrev:
Kvinnor ska bara var passiva och inte ha någon sexualitet alls. Bara bli påsatta och föda söner.


är det din åsikt eller? :ponder2:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 september 2007, 12:55 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 5 september 2007, 00:17
Inlägg: 26
knappast!!!
de som tycker det är ganska bakom flötet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 september 2007, 12:57 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 5 september 2007, 00:17
Inlägg: 26
Abel är äckligt. För kristen och konservativ och äcklig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 september 2007, 12:58 
Ängel med dolda horn och svarta vingar
Ängel med dolda horn och svarta vingar

Blev medlem: 3 februari 2007, 05:38
Inlägg: 9553
Ort: Demonernas Fjäll
jaha ok då förstår jag :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 mars 2008, 18:33 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 25 februari 2008, 16:58
Inlägg: 92
jag tycker om Abel. Tycker dock att han blev lite konstig när historien om Linde-Lou uppdagades, men det beror väl på att han är kär i Christa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 14 maj 2018, 10:21 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Annie_Dog skrev:
Jag tycker om han, som en utomstående betraktare. Han var ju trevlig, en bra far och trogen bibelläsare med hög moral. Som jag uppfattar honom var han väldigt snäll och mysig och han menade väl.

Att han behandlade Christa som han gjorde är en annan sak. Men jag tycker inte att man kan döma en man, med en sådan bakgrund, för vad han gjorde. Inför Gud och Bibeln gjorde han ju rätt, och det var ju hans egna mening. Om man tror på en Gud skall man fan lyda efter reglerna också, så därför respekterar jag honom.

Även jag tycker synd om Christa, som inte ville bli behandlad så. Men det är en annan sida av kronan. Och samtidigt, hade det inte varit elakt av Christa att tvinga Abel ned i ett Helvete, för att hon villa synda? Jag menar, det är en sak om man inte tror på Helvetet, (eller vill dit..) men om man som Abel är en helig man, så gör man ju vad man tror är rätt. För det finns saker som är större än kärlek och sex, och det är en tro på Gud, om mna nu har en sådan. Det är det största som finns.

Jag tror inte att Abel hade det så lätt alla gånger han heller. Han var ju uppfostrad med sin kvinnosyn. Dessutom finns det män som är bra mycket mera koncervativa, nu för tiden, och män som inte kan eller vill tillfredställa sina kvinnor. Och de är inte ens religiösa, utan bara dumma!

Nej, fred över Abels minne. Jag blev dock jättelycklig när Christa äntligen fick sin Linde Lou..


Jag håller med, tror man på Gud och dess tro så skall man följa reglerna. Och det tycker jag Abel gjorde.
Jag måste själv säga att han verkar vara en förnuftig och vänlig man. Jag tycker också att verkar vänlig mot alla, ta bara med Karine i Små män kastar långa skuggor!

Förr, tyckte jag inte om honom. Men det beror väl på att jag var så förälskad i berättelsen om Lindelou och Christa! Att jag så gärna ville att just de två skulle få varandra. Abel kom liksom emellan och förstörde allt enligt mitt yngre jag.

Nu har jag som sagt läst böckerna igen ganska nyligen. Och min tumme höjs upp!
Och ja, han var ju uppvuxen med den synen. Från andra män som inte bara vill att kvinnan ska finna njutning bara för att de är dumma. Abel var dock religös (sedan är inte det en mycket bra förklaring eller ursäkt till att inte Christa aldrig fick uppleva njutning så hon förtjänat!)

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Abel Gard
InläggPostat: 17 september 2023, 08:00 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 mars 2023, 06:06
Inlägg: 29
Nåt som stör mig väldigt mycket att jag inte kommer få nån klarhet i - visste Abel något alls om Christas påbrå? Joakim tror jag det var, visste ju. Han och Karine tror jag pratar om det men Joakim säger att det bara är sagor. Så det har kommit upp. Joakim och nån bror till tror jag är med vid nån släktträff och jag läste det som att de är med i rummet iaf när Isfolkshemligheter diskuteras (minns inte exak vad). OCH Abel är ju absout med när svartänglarna tar alrunan från Nataniel. Hade ju gärna hört Christas förklaring till honom då :giggle:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012