Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 01:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tarjei
InläggPostat: 30 oktober 2005, 15:32 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jag tänkte lite på det här med Tarjei och att han skulle vara den Utvalde. Skulle det kunna vara så att Tengel den gode misstänkte detta? Jag har alltid trott att det gula skimret Tengel anade hos ett av sina barnbarn var i Tronds ögon men faktum är att det aldrig nämns vilket barnbarn han tänker på. Han kanske anade Tarjeis möjligheter och därför gjorde honom till arvtagare av skatten? Ville liksom styra in Tarjei på rätt spår så att han inte fick några dumma idéer. Eller är det jag som inte kommer ihåg om det klargörs huruvida Tengel visste om det eller ej?

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 oktober 2005, 15:34 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Jag har aldrig tänkt på det...

Minns inte vad det står, men var det inte med oro eller något som han såg den gula glimten? Då skulle det i så fall tyda på en negativ känsla och om han såg det hos Tarjei skulle han knappast lämna skatten till honom.

Eller var det ett enkelt konstaterande utan negativa känslor att han såg den gula glimten?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 31 oktober 2005, 08:48 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Jag tror det syftade på Trond. Hela grejen med Tarjei som den utvalde kändes som något som inte fanns runt bok 6 utan tillkom senare när Margit hade kristalliserat sina idéer runt serien bättre (grytan var borta etc.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 31 oktober 2005, 12:24 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Ni har nog rätt. Men det hade gett boken en ny dimension om min teori stämmer :D

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 januari 2006, 00:40 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
:!: Här har vi ett exempel på en diskussion där jag blev helslaktad. De diskussioner där jag har fel är ju ganska sällsynta så jag tänkte bara uppmärksamma er på det :wink:

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 januari 2006, 00:42 
Shamas like
Shamas like
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 december 2005, 14:13
Inlägg: 6717
Ort: Nybble
:shock:

_________________
// Maddis

Kärlek är grunden för allt....
__________________________
http://chosenangels.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 juli 2006, 22:36 
Drabbad
Drabbad

Blev medlem: 18 juni 2006, 22:08
Inlägg: 361
Ort: härnösand
Heike skrev:
:!: Här har vi ett exempel på en diskussion där jag blev helslaktad. De diskussioner där jag har fel är ju ganska sällsynta så jag tänkte bara uppmärksamma er på det :wink:


jag tyckte din tori var ganska intressant och HELSLAKTAD blev du väll ändå inte :lol:

_________________
min singnatur är....hm..eeh...ihh..jag glömde bort det


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 augusti 2007, 15:29 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 7 september 2006, 03:55
Inlägg: 8247
hmm..när kom Margit egentligen på att Tarjei var den utvalde? eller rättare sagt vem var det som kom på det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 november 2007, 19:22 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 18 november 2007, 13:40
Inlägg: 60
Ort: täby
hon kom någ på att han skulle vara den utvalde långt efeter hon srivit boken, anars borde hon nog skrivit tydligare att han var den utvalde


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 november 2007, 21:22 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Jag ahr också alltid tänbkt att det var Trond.
Men när jag läser det du ha skrivit, så kan det ju vara så.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tarjei
InläggPostat: 27 december 2007, 18:57 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 18 december 2007, 17:06
Inlägg: 17
Ort: Grythyttan
Heike skrev:
Jag tänkte lite på det här med Tarjei och att han skulle vara den Utvalde. Skulle det kunna vara så att Tengel den gode misstänkte detta? Jag har alltid trott att det gula skimret Tengel anade hos ett av sina barnbarn var i Tronds ögon men faktum är att det aldrig nämns vilket barnbarn han tänker på. Han kanske anade Tarjeis möjligheter och därför gjorde honom till arvtagare av skatten? Ville liksom styra in Tarjei på rätt spår så att han inte fick några dumma idéer. Eller är det jag som inte kommer ihåg om det klargörs huruvida Tengel visste om det eller ej?



hmm...
Det var nog Tronds ögon eftersom han blev så ond i kriget och det var ju dödandet som "utlöste" det onda i honom så att kattögonen bröt fram och han försökte döda Tareji...
(Jag har för mig att något liknande hände med Sölve, Heikes pappa?)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 april 2008, 01:16 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 april 2008, 17:12
Inlägg: 5521
Ort: Lite här och där. Fast mest här
Jag fick för mig att Tengel fick en känsla av att det skulle bli ngt strort av Tarjei, i och med att han fick ett lugn, efter den pojken kommit till världen. De glimmande kattögonen som Silje mumlade om, trodde jag mest på Trond, eller Cecile, Trond då han "ville-så-gärna" och Cecile då hon var snabb och rapp. (och jag kände det som hon var en snällare Sol (utan tecknen)

_________________
Memento mori


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 3 juli 2008, 16:38 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 8 januari 2008, 21:02
Inlägg: 4698
Ort: Göteborg
Galgdockan skrev:
Jag fick för mig att Tengel fick en känsla av att det skulle bli ngt strort av Tarjei, i och med att han fick ett lugn, efter den pojken kommit till världen. De glimmande kattögonen som Silje mumlade om, trodde jag mest på Trond, eller Cecile, Trond då han "ville-så-gärna" och Cecile då hon var snabb och rapp.


Jag fick samma intryck när jag läste det.

Annars är ju Tarjei en ganska tråkig karaktär, iaf efter det att han träffat Cornelia. Han levde ju inte så länge... men nu när jag tänker efter så kommer jag inte ihåg hurvida jag tyckte om honom första gången :ponder2: Jag tror jag tyckte om honom ganska mycket,men när jag tänker på honom nu så blir det lite så; "Ja, men han var lite sådär halvtråkig..."

_________________
Jag; Varför har jag alltid så kalla fötter?
Pappa; Kalla fötter, varmt hjärta
THE BLOGG


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tarjei
InläggPostat: 3 juli 2008, 19:21 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 22 juni 2008, 18:04
Inlägg: 145
Ort: Gråstensholm
Det berättas ju att Tengel är oroad, att han har sett ett kattlikt skimmer i ögonen på ett av barnbarnen. det nämns ju inte vilket, men i och med detta att han är oroad tror jag att det syftar på Trond. Men man vet aldrig...Tex Nataniel hade ju gula ögon... :shrug:

_________________
Why is it so difficult to love each other I wonder?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tarjei
InläggPostat: 20 november 2016, 21:31 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Heike skrev:
Jag tänkte lite på det här med Tarjei och att han skulle vara den Utvalde. Skulle det kunna vara så att Tengel den gode misstänkte detta? Jag har alltid trott att det gula skimret Tengel anade hos ett av sina barnbarn var i Tronds ögon men faktum är att det aldrig nämns vilket barnbarn han tänker på. Han kanske anade Tarjeis möjligheter och därför gjorde honom till arvtagare av skatten? Ville liksom styra in Tarjei på rätt spår så att han inte fick några dumma idéer. Eller är det jag som inte kommer ihåg om det klargörs huruvida Tengel visste om det eller ej?

Det gule glimtet i et av barnebarnas øyne, som Tengel var bekymret for, tror jeg helst hadde med Trond å gjøre, siden han viste seg å være rammet, men kanskje ikke? :ponder2: Margit er en mester i å bygge opp spenning, og det var nok meningen at vi skulle lure. På sitt beste behersker hun antydningens kunst, der hun gir mange små hint uten å si ting rett ut, og det var kanskje grunnen til at vi ikke fikk vite med sikkerhet at Tarjei var den utvalgte før mange, mange bøker senere. Jeg husker ikke når det først sto at Tengel seidet slik at det skulle komme utvalgte i tillegg til de rammede; det er mulig hun hintet om dette allerede i én av de første bøkene.

Dan skrev:
Jag tror det syftade på Trond. Hela grejen med Tarjei som den utvalde kändes som något som inte fanns runt bok 6 utan tillkom senare när Margit hade kristalliserat sina idéer runt serien bättre (grytan var borta etc.)

Jeg tror faktisk det var planlagt helt fra starten av at Tarjei skulle være den utvalgte, den med større overnaturlige evner enn verden noensinne hadde sett. Man må huske på at det egentlig var meningen at det bare skulle bli seks bøker i serien, og av de karakterene som finnes i disse bøkene, virker han som den eneste mulige. Det at Tengel hadde så store forhåpninger til ham, følte sånn ro etter at han var født, lærte ham opp, og etterlot skatten til ham, tyder også på dette. Tarjei som karakter, så intelligent og voksen for sin alder, er bygd så fint opp. Han er bare ett år eldre enn Trond og to år eldre enn Brand, men i modenhet er han milevis foran. Det virker som han er eslet for noe stort.

Jeg tror at det var planlagt et langt og episk oppgjør mellom Tarjei og Kolgrim (Tengel den ondes vasall) i bok 6, der Tarjei til sist ville finne og grave opp gryten så forbannelsen tok slutt, og Kolgrim, om han overlevde, kanskje ville endt opp som en vanlig ung mann, uten de rammedes utseende og sinnelag. Da det ble bestemt at serien skulle bli lenger, måtte alt endres på, og Tarjei, som virket så lovende, måtte bøte med livet for den videre handlingens skyld. Men dette er bare min teori. Vi har også den litt merkelige todelingen av boken, med Kalebs og Gabriellas historie i del 2, som bryter med oppbygningen i de andre bøkene.

Jeg synes uansett at det er synd at Tarjei døde så ung, for han er én av mine favorittkarakterer.

At det opprinnelig bare skulle bli seks bøker, er også grunnen til at Silje og Tengel måtte dø så tidlig, noe Margit flere ganger i ettertid har sagt at hun har angret på. Jeg holder med. Når Heike kunne få ti bøker, kunne de to fått mer enn tre og en halv. ;)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012