Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 17:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tarjei
InläggPostat: 21 november 2016, 09:54 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Silje Arngrimsdatter skrev:
Heike skrev:
Jag tänkte lite på det här med Tarjei och att han skulle vara den Utvalde. Skulle det kunna vara så att Tengel den gode misstänkte detta? Jag har alltid trott att det gula skimret Tengel anade hos ett av sina barnbarn var i Tronds ögon men faktum är att det aldrig nämns vilket barnbarn han tänker på. Han kanske anade Tarjeis möjligheter och därför gjorde honom till arvtagare av skatten? Ville liksom styra in Tarjei på rätt spår så att han inte fick några dumma idéer. Eller är det jag som inte kommer ihåg om det klargörs huruvida Tengel visste om det eller ej?

Det gule glimtet i et av barnebarnas øyne, som Tengel var bekymret for, tror jeg helst hadde med Trond å gjøre, siden han viste seg å være rammet, men kanskje ikke? :ponder2: Margit er en mester i å bygge opp spenning, og det var nok meningen at vi skulle lure. På sitt beste behersker hun antydningens kunst, der hun gir mange små hint uten å si ting rett ut, og det var kanskje grunnen til at vi ikke fikk vite med sikkerhet at Tarjei var den utvalgte før mange, mange bøker senere. Jeg husker ikke når det først sto at Tengel seidet slik at det skulle komme utvalgte i tillegg til de rammede; det er mulig hun hintet om dette allerede i én av de første bøkene.

Dan skrev:
Jag tror det syftade på Trond. Hela grejen med Tarjei som den utvalde kändes som något som inte fanns runt bok 6 utan tillkom senare när Margit hade kristalliserat sina idéer runt serien bättre (grytan var borta etc.)

Jeg tror faktisk det var planlagt helt fra starten av at Tarjei skulle være den utvalgte, den med større overnaturlige evner enn verden noensinne hadde sett. Man må huske på at det egentlig var meningen at det bare skulle bli seks bøker i serien, og av de karakterene som finnes i disse bøkene, virker han som den eneste mulige. Det at Tengel hadde så store forhåpninger til ham, følte sånn ro etter at han var født, lærte ham opp, og etterlot skatten til ham, tyder også på dette. Tarjei som karakter, så intelligent og voksen for sin alder, er bygd så fint opp. Han er bare ett år eldre enn Trond og to år eldre enn Brand, men i modenhet er han milevis foran. Det virker som han er eslet for noe stort.

Jeg tror at det var planlagt et langt og episk oppgjør mellom Tarjei og Kolgrim (Tengel den ondes vasall) i bok 6, der Tarjei til sist ville finne og grave opp gryten så forbannelsen tok slutt, og Kolgrim, om han overlevde, kanskje ville endt opp som en vanlig ung mann, uten de rammedes utseende og sinnelag. Da det ble bestemt at serien skulle bli lenger, måtte alt endres på, og Tarjei, som virket så lovende, måtte bøte med livet for den videre handlingens skyld. Men dette er bare min teori. Vi har også den litt merkelige todelingen av boken, med Kalebs og Gabriellas historie i del 2, som bryter med oppbygningen i de andre bøkene.

Jeg synes uansett at det er synd at Tarjei døde så ung, for han er én av mine favorittkarakterer.

At det opprinnelig bare skulle bli seks bøker, er også grunnen til at Silje og Tengel måtte dø så tidlig, noe Margit flere ganger i ettertid har sagt at hun har angret på. Jeg holder med. Når Heike kunne få ti bøker, kunne de to fått mer enn tre og en halv. ;)


Håller med dig helt. Tarjei är också en utav mina favoritkaraktärer, han är så fin och det är så synd att han går bort så tidigt. :tkiss:

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tarjei
InläggPostat: 31 augusti 2017, 13:24 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Förresten, läste något liknade längre fram; Kanske misstänkte faktiskt Tengel den gode att Tarjei var den utvalde, eller vad tror ni?
Någonstans i de sista böckerna nämner ju Lucifer (ussh! Ursäkta mig ni som faktiskt diggar honom haha) att de från svarta salarna visste det och blev hemskt ledsna över Tarejis tidiga död. Så hur länge var Lucifer och de med då?

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tarjei
InläggPostat: 9 september 2017, 17:44 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Jeg har nylig lest bøkene om Tarjei på engelsk, og jeg satt da med følelsen av at Tengel visste at Tarjei var den spesielt utvalgte, men jeg husker ikke nå nøyaktig hva det var som forårsaket den. Tror ikke det sto skrevet helt konkret; det var mer flere små hentydninger som til sammen ga det inntrykket (og kanskje jeg som leste litt mellom linjene ;) ).

Og i bok nr. 6 tenker forresten Kolgrim at han tror Tarjei også er en utvalgt, bare med mottsatt fortegn (Kolgrim ser jo på seg selv som utvalgt, en ond sådan). Enda et bevis på at Tarjei allerede da er ment å være den spesielt utvalgte, antar jeg.

Enig med deg om Lucifer, Malou. Usj!! Det at han og svartenglene liksom visste om Tarjei og sørget over ham osv. virker som en typisk etterkonstruksjon i Legenden om Marco. Jeg tror ikke Lucifer fulgte med eller brydde seg i det hele tatt før han traff Saga i Lucifers kjærlighet. Så det så ... ;)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tarjei
InläggPostat: 10 september 2017, 14:34 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Ja! Jag tror man får läsa lite mellan raderna och försöka klura ut lite själv ju mer utav böckerna man läser. :ponder2:

Haha, jo men så är det! Han brydde sig nog helt enkelt om att Tarjei passerade, utan sa väl antagligen den meningen för att vinna deras hjärtan mer eller mindre ;) :tkiss:

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tarjei
InläggPostat: 15 oktober 2017, 11:35 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Oj!
Han brydde sig helt enkelt INTE*

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tarjei
InläggPostat: 10 november 2017, 09:11 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Är det endast jag som ser Demonernas fjäll största höjdpunkt då Tarjei kommer in? När han sitter hos Christa där?
Fyran vad jag tjoade till när jag läste just den scenen för första gången! Utan tvekan min favorit karaktär! :giggle: :giggle:

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 16 augusti 2023, 22:48 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
Tova skrev:
Jag har aldrig tänkt på det...

Minns inte vad det står, men var det inte med oro eller något som han såg den gula glimten? Då skulle det i så fall tyda på en negativ känsla och om han såg det hos Tarjei skulle han knappast lämna skatten till honom.

Eller var det ett enkelt konstaterande utan negativa känslor att han såg den gula glimten?


När Trond inser att han är den drabbade, så minns han att farfar har tittat skärskådande på honom. Så jo, Tengel anade.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012