Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 10:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 2 februari 2021, 16:15 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 31 januari 2020, 13:15
Inlägg: 5
Nu har jag läst (lyssnat) ut även Ljusets Rike, och jag måste säga att även om jag tyckte väldigt bra om serien så måste jag rangordna den långt under både Sagan om Isfolket och Häxmästaren. Jag tror att den största behållningen jag hade av Ljusets Rike var just nostalgikänslan av att fortfarande få ha kvar "mina gamla vänner" från de två första serierna. Hade det varit helt nya karaktärer så hade jag nog inte tyckt om serien så värst mycket alls.

Saker jag stör mig på:

* Hela konceptet i serien känns lite väl övernaturligt för min smak. Jag älskade balansen mellan verklighet och fantasy i Sagan om Isfolket och Häxmästaren, men här går det lite överstyr för mig. Jag tror jag nådde bristningsgränsen när Margit blandade in levande sagoväsen som rödluvans varg och liknande karaktärer.

* Farons "bearbetning" av Berengaria kändes väldigt fel för mig. Vi snackar om en flera tusen år gammal gubbe som spionerade på henne redan sedan hon var ett barn via övervakningskameror, och dessutom gav henne tillväxthormon så att hon skulle bli passande lång för honom när hon blev vuxen. Nä fy fan. Och dessutom att Marco av alla människor skulle vara med på hela det "projektet" låter verkligen inte som något han skulle göra.

* Jag tycker hela "kamratflocken" hade kunnat skippas helt. Hade mycket hellre sett Theresa, Erling, Tiril, Taran, Villeman, Rafael, Danielle och Nero!!! delta i äventyren än deras betydligt tråkigare barn. Att man i Sagan om Isfolket blev tvungen att "byta ut" huvudpersoner var ju logiskt eftersom karaktärerna faktiskt blev gamla och gick bort, men i Ljusets Rike så fanns ju inte det problemet. Istället så försvann dessa underbara karaktärer helt i bakgrunden i hela denna serie. Theresa och Erling fick en liten kort otrohetsberättelse, that's it.

* Isfolkets skara av drabbade var oerhört outnyttjade i Ljusets Rike. Sol fick mycket utrymme, men i övrigt så nämndes knappt någonting om Tengel den Gode, Heike, Ulvhedin, Ingrid, Dominic, Villemo, Niklas och vilka övriga som nu följde med in till Ljusets Rike. Hur kommer det sig t.ex. att man till den oerhört viktiga resan till de svarta bergen tog med den värdelösa "kamratflocken" istället för så många andra som hade varit betyligt bättre lämpade för ett sådant viktigt uppdrag?

* Är det verkligen trovärdigt att Tengel den Gode skulle lämna sin Silje i de svarta salarna (för visst var de väl tillsammans där innan?) för att ensam bosätta sig i Ljusets Rike?

* Hur kunde Dolg gå in det stora ljuset utan att ens prata med sin familj först? Eller ens säga farväl till dem! Såvitt jag vet så var Mori den enda han sade farväl till, och det gjorde han efter han redan blivit en "ande". Tiril, Taran, Villeman och Nero då???

Kan säkert komma på fler saker, men måste kila iväg nu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 april 2021, 09:38 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Intressanta tankar! På vissa saker håller jag med dig och andra inte, ska kommentera igen senare :)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 april 2021, 19:27 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 3 september 2018, 14:54
Inlägg: 107
Ort: Uppsala
Hej, ekestubbe!

När jag först läste Sagan om Isfolket så var Häxmästaren redan utgiven, och när Häxmästaren var över fanns de första böckerna i Ljusets Rike (LR). På den tiden var jag så insyltad i Margits böcker att jag svalde allt med hull och hår. Nu har jag fått perspektiv och jag har blivit äldre.

Finns så mycket som irriterar mig med LR. Framförallt slutet har alltid fått mig att skrika rakt ut. Så mycket att jag skrivit en egen fortsättning på sagan.

Här kommer mina åsikter om dina punkter ang. Ljusets Rike.





* Hela konceptet i serien känns lite väl övernaturligt för min smak. Jag älskade balansen mellan verklighet och fantasy i Sagan om Isfolket och Häxmästaren, men här går det lite överstyr för mig. Jag tror jag nådde bristningsgränsen när Margit blandade in levande sagoväsen som rödluvans varg och liknande karaktärer.

Håller med. Hon borde ha slopat mycket av detta och istället koncentrerat sig på att utveckla några få karaktärer istället. Allt känns så platt och flamsigt många gånger.



* Farons "bearbetning" av Berengaria kändes väldigt fel för mig. Vi snackar om en flera tusen år gammal gubbe som spionerade på henne redan sedan hon var ett barn via övervakningskameror, och dessutom gav henne tillväxthormon så att hon skulle bli passande lång för honom när hon blev vuxen. Nä fy fan. Och dessutom att Marco av alla människor skulle vara med på hela det "projektet" låter verkligen inte som något han skulle göra.

Huga! Håller med både dig och Blodshämnd. Och det är helt klart en efterkonstruktion av Margit, för när vi får lära "känna" Faron under resan ut i Mörkret så är det tydligt att han inte är kär i en människokvinna. Men usch nej, vidrigt, hela grejen.

* Jag tycker hela "kamratflocken" hade kunnat skippas helt. Hade mycket hellre sett Theresa, Erling, Tiril, Taran, Villeman, Rafael, Danielle och Nero!!! delta i äventyren än deras betydligt tråkigare barn. Att man i Sagan om Isfolket blev tvungen att "byta ut" huvudpersoner var ju logiskt eftersom karaktärerna faktiskt blev gamla och gick bort, men i Ljusets Rike så fanns ju inte det problemet. Istället så försvann dessa underbara karaktärer helt i bakgrunden i hela denna serie. Theresa och Erling fick en liten kort otrohetsberättelse, that's it.

Ja! Tänk om man fått följa "gamla" karaktärer. Få ett hum om hur de anpassade sig till en helt ny värld och följa med dem på sci-fi äventyr. *skip*

* Isfolkets skara av drabbade var oerhört outnyttjade i Ljusets Rike. Sol fick mycket utrymme, men i övrigt så nämndes knappt någonting om Tengel den Gode, Heike, Ulvhedin, Ingrid, Dominic, Villemo, Niklas och vilka övriga som nu följde med in till Ljusets Rike. Hur kommer det sig t.ex. att man till den oerhört viktiga resan till de svarta bergen tog med den värdelösa "kamratflocken" istället för så många andra som hade varit betyligt bättre lämpade för ett sådant viktigt uppdrag?

Helst hade jag villat att de drabbade inte följt med överhuvudtaget. Och varför bara de drabbade? Tänk att Tengel den gode, lämnade Silje! Nej, det köper jag inte! Nej, mer koncentration på de levande än de död. För jag gillar faktiskt Indra och Mirandra ... och Gabriel som kanske inte utvecklades till den man jag föreställt mig ... men, men. Som vanligt vet jag inte vart jag ska placera Marco. Som ung fängslades jag av hur snygg han var, men nu är han bara för bra hela jävla tiden.

* Är det verkligen trovärdigt att Tengel den Gode skulle lämna sin Silje i de svarta salarna (för visst var de väl tillsammans där innan?) för att ensam bosätta sig i Ljusets Rike?

Jo, så har jag också tolkat det. Och nej! Otroligt! Men jag tror det nämns någon gång att kärlek efter döden inte är densamma som i livet. Fast jag har ändå svårt att förstå Tengels motovation att bege sig till Ljusets Rike. Samma gäller Heike.

* Hur kunde Dolg gå in det stora ljuset utan att ens prata med sin familj först? Eller ens säga farväl till dem! Såvitt jag vet så var Mori den enda han sade farväl till, och det gjorde han efter han redan blivit en "ande". Tiril, Taran, Villeman och Nero då???

Stackars Tiril. Tänk va orolig hon måste ha varit alla gånger Mori var ute på uppdrag och inte någon gång tänkte varken Mori eller Dolg på henne.

Ja, det är mycket man undrar över. Det händer för mycket i LR, så mycket att karaktärsutveckling inte får plats och det hela gör det inte bättre att mer och mer personer kläms in. Men för ett fan är det en lätt läsning.

_________________
Beam me up


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012