Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 12:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Spoila!
InläggPostat: 21 juli 2012, 23:13 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Då jag försökte läsa häxmästaren för några år sedan men gav upp så har jag insett att jag aldrig kommer läsa klart den (fastnade inte) och kommer med 99,9% säkerhet att aldrig läsa Ljusets rike efterssom den tydligen ska vara ännu värre... Sad but true, men jag är nöjd med Isfolket - det räcker så för mig. Likväl kan jag inte låta bli att vara nyfiken på hur det gick sedan... Så berätta, vad händer i serien och framförallt: vad händer med alla Isfolkare? Spoila på!

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spoila!
InläggPostat: 31 juli 2012, 20:33 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
För att vara helt ärlig så kommer jag inte ihåg allt, i alla fall inte små detaljer. Det jag komma på bara så där är:

Gro (som var Gift med Gabriel och som också var hans kusin) är död, dog i en olycka tillsammans med deras son. Gabriel har två döttar, Indra och Miranda som följer med in i ljusetsrike.

Sol får mänsklig form igen, eller om blir människor/ande samtidigt så hon kan skifta skepnad. Träffar också sin livskärlek och skaffar barn med honom.

Även Marco blir tillsammans med en tjej och skaffar barn med henne. Den här tjejer är inte mänsklig, är typ blandning mellan olika arter :lol:, och är av en art som blir vuxna fort så egentligen skaffar han barn med ett barn.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spoila!
InläggPostat: 2 augusti 2012, 21:46 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Låter ut ganska vrickat taget ur sitt sammanhang, men det gör säkert isfolket också om man försöker beskriva lösryckta delar till någon som aldrig hört om SoI tidigare :lol:

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spoila!
InläggPostat: 2 augusti 2012, 21:47 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Alltså SOI som i sagan om isfolket, inte karaktären... Eller henne med för den delen, men du hajjar :giggle:

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spoila!
InläggPostat: 2 augusti 2012, 22:08 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Ah, jag läste SOL :giggle:

Jo, men jag tycker nog att ljusetsrike är mer vrickat på det viset :lurk: En väldigt, väldigt konstig serie.

Vill du läsa någon annan serie som är BRA av Sandemo, läs Svarta Riddarna :)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spoila!
InläggPostat: 13 augusti 2012, 21:36 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 15 juni 2009, 17:29
Inlägg: 5656
Marco dricker av det klara vattnet och kan bli kär.

Gabriel hittar sig en lemurierkvinna (om jag inte minns helt galet).

Indra blir tillsammans med en högt uppsatt lemurier vid namn Ram och de får barn tillsammans.

Miranda blir tillsammans med Gondagil, en varjag från Mörkret. De får oxå barn tillsammans.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spoila!
InläggPostat: 4 september 2014, 17:43 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 16 mars 2012, 09:38
Inlägg: 103
Ort: Södertälje
Apropå ovanstående. Historien om att Gabriel hittade en lemuriekvinna har jag skrivit (se Egna alster, Gabriel).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spoila!
InläggPostat: 8 september 2014, 14:29 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Margit gjør Marco pedofil og det er forstyrrende at Stjerneøye kaller Marco onkel før de blir sammen. :shrug: :shock:

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spoila!
InläggPostat: 11 september 2014, 15:32 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
Ljusets rike är ett rike som ligger vid jordens mitt. Riket är inkapslat i en stor glaskupol. Utanför där är mörkret. Detta pga kallorna med det klara och svarta vattnet som har sin start vid jordens mitt. Det mörka vattnet ger upphov till lite allt möjligt lurt där utanför glaskupolen.

Karaktärerna som går igenom porten o in till riket hamnar innanför den här kupolen. Där är allt väldigt frid o fröjd. Folk blir inte gamla, inte sjuka och inte tjocka, allt är toppmodernt, och väldigt fint och bra. En variant på paradiset typ.
Ljusets rike är byggt av ett överintelligent folkslag som bor i en egen del av världen där allt ska va hyper perfekt. Blir lite olika ras dispyter då det är frågan om rent blod hit o dit o vem som får va kär i vem.
Dock blir ju detta lite för tråkigt för vissa karaktärer och de hittar på hyss. Både inne i riket och utanför i mörkret dit de hittar på knep för o ta sig.

Sen bygger historien mycket på att man startar en expedition mot svarta vattnets källa för o utplåna ondskan. När man lyckas med detta början man en räddningsauktion ute på jorden. Det är nån form av framtids värld som i nuläget inte är så jätte modern utan mer 2000-tal. (om ens det)
Man börjar i iaf sprida det klara vattnet i "dimma" över hela gjorden o allt blir typ frid o fröjd där med. Allt grönskar, fred på jorden o massa lull lull som taget ur miss universums hetaste dröm.

Om jag inte mins helt fel så visar det sig dessutom att de överintelligenta kommer från en tvillingplanet som vi inte vet om som träffats av en komet så de fått söka skydd på jorden.

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012