Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 13:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 15 oktober 2010, 11:34 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 15 oktober 2010, 11:31
Inlägg: 5
*Halkatla* skrev:
Sen är det lite luddigt vilka isfolksandar som följer med in i LR?!?!
Sol, Heike, Mar & Villemo bl.a.... men jag har svårt att se att Villemo följer med utan Domenic, Heike utan Vinga osv...
Vet att Vinga är sk "vanlig" men även de "vanliga" skulle ju få komma till De Svarta Salarna! :shrug:


I LR bok 6 (sidan 176) så är både Dominic och Vinga med. Vet inte om de nämns mera after det dock, har inte hunnit längre!

Detta var också första gången jag såg dem nämnas.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 november 2010, 19:17 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Jeg klarer aldri å la være å reflektere over hvor sterk rasismen er der inne i jorden. Skjønner ikke helt at forlaget lot Margit gjøre det i så stor grad.

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 november 2010, 15:04 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Niklas B skrev:
*Halkatla* skrev:
Sen är det lite luddigt vilka isfolksandar som följer med in i LR?!?!
Sol, Heike, Mar & Villemo bl.a.... men jag har svårt att se att Villemo följer med utan Domenic, Heike utan Vinga osv...
Vet att Vinga är sk "vanlig" men även de "vanliga" skulle ju få komma till De Svarta Salarna! :shrug:


I LR bok 6 (sidan 176) så är både Dominic och Vinga med. Vet inte om de nämns mera after det dock, har inte hunnit längre!

Detta var också första gången jag såg dem nämnas.


Åh, så då är Dominic med ändå? Nu blir jag glad :hdance2:
Jag borde verkligen läsa om böckerna igen för :giggle: :whistle:

Välkommen hit föresten! :tkiss:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 november 2010, 19:15 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Hela LR är ett stort irritations moment enligt mig :giggle:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 november 2010, 19:19 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 8 januari 2008, 21:02
Inlägg: 4698
Ort: Göteborg
jag vågar inte läsa fortsättningarna, jag är rädd att tappa isfolks-glansen. eller vad man ska säga :lol:

_________________
Jag; Varför har jag alltid så kalla fötter?
Pappa; Kalla fötter, varmt hjärta
THE BLOGG


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 november 2010, 19:52 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
läs inte vidare, det förstör allt :giggle:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 december 2010, 14:13 
Horisontblickerska
Horisontblickerska
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 14:55
Inlägg: 8504
Ort: Horisonten
Ett irritationsmoment är i bok 20. I bok 19 blir Talorin förvandlad till en medeltida spökriddare. I bok 20 så nämner någon i förbifarten att dom inte behöver oroa sig för honom mer för Libussa, en häxa från medeltiden, har tagit hand om honom. Ja men hur bra tog hon hand om honom då, när han lyckats skjuta Ram med dödligt virus och ta sig ner till ljusets rike och härja lite?

Stör mig lite på det. Var det inte bättre att låta honom vara sig själv och bara skjuta honom rakt av? :pfft:

_________________
http://www.horisontblickerska.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 april 2011, 01:25 
Nummerkampens mästare
Nummerkampens mästare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 september 2007, 19:19
Inlägg: 2461
Hmm jo verkligen!
Invecklat ibland.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 7 september 2011, 14:47 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 15 juni 2009, 17:29
Inlägg: 5656
*Halkatla* skrev:
Ja, jag har läst LR förut men håller nu på igen....
Varjegång jag kommer till slutet av bok två blir jag lika irriterad!!!
VARFÖR ska Dolg byta namn till Dolgo för de Italienska invånarna i LR:s skull???
Jag stör mig något enormt på detta då man vant sig vi Dolg i ca 12 böcker och så ska man tänka om....
Vad har detta för betydelse för själva historien???
Inget, det bara ligger där å retar mig!!! :twisted:


Håller med. Men jag orkar inte byta namn i huvudet när jag läser så jag hoppar bara över det sista o:et och läser Dolg ist.

...Dolgo? allvarligt, låter ju hur töntigt som helst ju :pfft:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 september 2011, 20:10 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
LunaLovegood skrev:

...Dolgo? allvarligt, låter ju hur töntigt som helst ju :pfft:



Jag håller med. Sitter här och skrattar lite för mig själv Dolgo :giggle: :giggle:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 september 2011, 18:32 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
At Dolg byttet navn, var bare fantastisk irriterende!!!!!!!!! En av flere grunner til at Lysets Rike aldri falt riktig i smak. Og når en endelig er blitt nesten vant til at han heter Dolgo, bytter han tilbake til Dolg igjen. Rart at Sol fikk fortsette å hete Sol; hun kunne fort ha blitt Solo (også kjent som norsk appelsinbrus). :giggle: :rofl2:

Men Dolg er ikke den eneste som bytter navn i Margits bøker. I Isfolket blir Christer og Anna Maria til Havgrim og Gunilla, og det kommer senere en ny Anna Maria og en ny Christer. Og Tengel den onde blir plutselig til Tan-Ghil.

I Trollruner bytter begge hovedpersonene navn - Iliana til Ilona (akkurat som det skal være noe lettere å uttale i Sverige) og Vratislav (Vatslav) til Ravn. De får senere et barnebarn som blir kalt Iliana. :roll:

I en ny utgave av Konkylien (Snäckan), er Sara og Haftor blitt til Signe og Harald. Hmmmm...

Fatter ikke hva Margit tenker på. :ponder2: :rofl2: Jeg synes i alle fall at sånne navnebytter er bare irriterende og unødvendige.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 september 2011, 19:25 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 15 juni 2009, 17:29
Inlägg: 5656
Margit måste ha åkt på schizofreni när hon skrev böckerna :giggle:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 september 2011, 11:12 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Silje Arngrimsdatter skrev:

Men Dolg er ikke den eneste som bytter navn i Margits bøker. I Isfolket blir Christer og Anna Maria til Havgrim og Gunilla, og det kommer senere en ny Anna Maria og en ny Christer. Og Tengel den onde blir plutselig til Tan-Ghil.



Fast det går ju inte att jämföra med Dolg - Dolgo! Anna Maria och Christer blev kidnappade som barn och fick därför sina nya namn Havgrim och Gunilla, det är en stor skillnad. Att Tengel har två olika namn är ju också en helt annan sak, Tan-Ghil kallades han där borta i Öst och när han kom till norden böt han helt enkelt namn. Jag tycker inte att det går att jämföra med Dolg/Dolgo i överhuvudet taget.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 september 2011, 12:36 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Jag började just på Skammens Hus och det första som händer är att hon är väääldigt nära att döpa om Uriel då han ska få sin människoidentitet men efter mycket om och men så får han fortsätta heta Uriel. :)

Hon har en förkärlek för det där med att döpa om folk tydligen...

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 september 2011, 14:00 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Blodshämnd skrev:
Silje Arngrimsdatter skrev:

Men Dolg er ikke den eneste som bytter navn i Margits bøker. I Isfolket blir Christer og Anna Maria til Havgrim og Gunilla, og det kommer senere en ny Anna Maria og en ny Christer. Og Tengel den onde blir plutselig til Tan-Ghil.



Fast det går ju inte att jämföra med Dolg - Dolgo! Anna Maria och Christer blev kidnappade som barn och fick därför sina nya namn Havgrim och Gunilla, det är en stor skillnad. Att Tengel har två olika namn är ju också en helt annan sak, Tan-Ghil kallades han där borta i Öst och när han kom till norden böt han helt enkelt namn. Jag tycker inte att det går att jämföra med Dolg/Dolgo i överhuvudet taget.


Forsåvidt enig med deg; man kan ikke helt sammenligne Dolg med eksemplene fra Isfolket. Men jeg synes likevel navnebytter kan være smått irriterende. :oops: Dessuten, var Havgrim og Gunilla så små da de ble kidnappet at de ikke ville husket sine egentlige navn? Jo, kanskje...

Tror ikke egentlig Tan-Ghil byttet navn, men uttalen forandret seg sikkert med århundrene.

Kom plutselig til å tenke på noe: Hvordan kan det ha seg at Isfolket, som hadde kommet så langt østfra og bodde i en veldig isolert fjelldal, plutselig ble norske? Hvordan lærte de seg språket og kulturen og alt? :ponder2: Må nok til å lese bøkene på nytt...

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012