Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 12:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 25 januari 2006, 23:39 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Vilken titel lockar mest? Enbart titeln, inget innehåll.

Hade tänkt göra en poll men jag fick inte ha 47 alternativ... :)

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 januari 2006, 23:46 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Lucifers kärlek

Den enda jag fick en av mina kompisar att läsa. Just pga titeln.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 februari 2006, 16:49 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 27 december 2005, 18:59
Inlägg: 22
Människadjuret!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 februari 2006, 22:23 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 19 januari 2006, 22:26
Inlägg: 219
Ort: Oberlin, Ohio, USA
Som total musiknörd och stor beundrare av Stravinsky så tror jag att titeln Våroffer hade lockat mig mest. Baletten "Våroffer" av Stravinsky blev verkligen STOR skandal med både upplopp och tumult på premiärkvällen för den var så barbarisk och hednisk! Det är FET musik! Me like =))

_________________
I am an evil giraffe, and I shall eat more leaves from this tree then prehaps I should, so that other giraffes may die.

Min resedagbok: http://www.resedagboken.se/Default.aspx ... rId=119488


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 februari 2006, 22:28 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vad exakt händer i en barbarisk och hednisk balett? Låter spännande! Den skulle jag vilja se!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 februari 2006, 22:37 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Det är svårt att vara opartisk eftersom man vet vad böckerna handlar om, men spontant tror jag att "Det onda arvet" och "Satans fotspår" hade lockat mig. Fast jag gillar båda böckerna också så det kan hända att jag är påverkad av det undermedvetet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 februari 2006, 23:07 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 19 januari 2006, 22:26
Inlägg: 219
Ort: Oberlin, Ohio, USA
Jag har bara hört den med orkester utan balett, men det handlar ju om ett ett rituellt människooffer och bara det ger ju massa bilder i huvudet!

Det som gör det barbariska o våldsamma intrycket är alla "primitiva", folkmusikaliska teman och uttryck, alla taktarter som växlar hela tiden och skapar "haltande" rytmer (inspirerat av östeuropeisk folkmusik), starkt dissonerande ackord, massa slagverk och "rå" instrumentation och från början enkla teman som sedan utvecklar sig "kaotiskt" och hypnotiserande.. ja det finns hur mycket som helst!

Vi skulle nog inte tycka det är så banbrytande med det här verket om det komponerades idag, men på den tiden (1913) så var det typ bara hypermegaromantisk och tonal musik som gällde och det här är.. något helt annat! :) Jag tror att det väckte så stor uppmärksamhet (och stora känslor?) för att det talar så starkt till människans primitiva och råa sida och det var man kanske inte van vid då..

Nu börjar jag verkligen snöa in, men jag hade examen om det här i december o det ligger forfarande ganska färskt märker jag :)

_________________
I am an evil giraffe, and I shall eat more leaves from this tree then prehaps I should, so that other giraffes may die.

Min resedagbok: http://www.resedagboken.se/Default.aspx ... rId=119488


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 februari 2006, 23:55 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Låter jätteintressant! Har aldrig varit på balett i hela mitt liv och det är ju något man borde uppleva minst en gång, speciellt om man gärna vill verka vara kultiverad som jag :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2 februari 2006, 14:28 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 19 januari 2006, 22:26
Inlägg: 219
Ort: Oberlin, Ohio, USA
Ja, det ÆR jætteintressant! :) På ett sætt kænns det mærkligt nær det inte ær sång med (typ som stumfilm?) men då fokuserar man ju mer på sjælva musiken och dansen...

Jag ær dock mer inne på opera æn balett just nu, ska førsøka flørta mig till en fribiljett till generalrepet på sista delen ur Wagners Nibelungens ring med det Kgl Kapel nu snart, hihi. :D Vet iof inte om jag ær så mkt før Wagner egentligen, men det hade varit coolt att se och speciellt om det ær gratis.. :P Kænns åxå som att jag vill bli mer allmænbildad på det hær området æn vad jag ær nu =)

_________________
I am an evil giraffe, and I shall eat more leaves from this tree then prehaps I should, so that other giraffes may die.

Min resedagbok: http://www.resedagboken.se/Default.aspx ... rId=119488


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2 februari 2006, 16:13 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nibelungens ring är väl galopperande fantasy också, eller hur? Opera finns också på min kultur-lista :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2 februari 2006, 16:25 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Jag har sett en opera och en balett, föredrog baletten. Var kompis med en riktig balettintresserad förut så hon släpade med mig på "Så tuktas en argbigga" (Visst är det så den heter?).

Jag var ytterst skeptisk, men det var jättekul och jättefint! Jag fattade inte att man kunde göra så mycket humor av bara rörelser i något som balett!!

Min kompis sa att man alltid ska fösöka få platser längst fram eller långt fram. Det är extra mäktigt, för då ser man hur graciöst de dansar, men ser samtidigt svetten rinna och hör andhämtningen. Det är SÅ jobbigt att dansa fast det ser så himla lätt ut, det skänker ett helt nytt perspektiv åt vad man ser. Jättehäftigt. Christian ska släpas med nån gång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2 februari 2006, 16:59 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 19 januari 2006, 22:26
Inlägg: 219
Ort: Oberlin, Ohio, USA
Ja, man måste verkligen øverdriva allting SÅ mycket i balett nær man inte kan anvænda ord! Vad hæftigt med en komisk balett, det skulle jag också vilja se! Jag var på "Kærleken till tre apelsiner" av Prokofiev i våras, det var tokbra men inte så mkt komik då.. Mer snygga klanger och liksom.. vackert att se på. Synd bara att typ 90% av alla snygga och muskuløsa (manliga ;)) dansare ær homosexuella... Jag skulle alltså godt kunna tænka mig en dansarman annars =)

Balett verkar vara som att spela Mozart tycker jag. Låter och ser jættelætt ut, men ær egentligen det svåraste som finns.

Wagner's Ring (vi har væl alla hørt valkyrian-temat..) ær verkligen fantasy ja! Dock jættejætteJÆTTElång (førsta delen ær typ 3,5 timmar tror jag, och det ær den kortaste...:S) och han anvænder typ en kvart på att bara sæga "hej", så det blir ju lætt lite segt.... =) Men om ni hør om någon Puccini-opera som spelas næra er så GÅ DIT (det ær en fet-uppmaning). John Williams inspirerats mkt av honom, så tænk lite i hans musik nær ni tænker er Puccini.. Jag tænker sitta i orkesterdiket på nån opera nær jag blir stor, jag ær HELT såld på det som ni kanske mærker :D

_________________
I am an evil giraffe, and I shall eat more leaves from this tree then prehaps I should, so that other giraffes may die.

Min resedagbok: http://www.resedagboken.se/Default.aspx ... rId=119488


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2 februari 2006, 17:44 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Fick just höra "Oj, ert forum är det mest off-topica forum jag någonsin har sett"... och det stämmer nog... Heike, kan du splitta ut en balett/opera tråd?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 februari 2006, 01:00 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 5 december 2005, 15:40
Inlägg: 690
Ort: Ljusets rike
Kuleste tittel... Hm...

De som gir meg mest lyst til å lese, hvis jeg prøver å se bort fra innholdet, er nok "Heksejakten", "Satans fotspor", "Engel med svarte vinger", "Fergemannen" og "Trollmåne".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 februari 2006, 11:21 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Ängel med svarta vingar, det måste ju vara vår Ängel med dolda horn, om Tula. Er titel var mycket häftigare än vår! :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012