Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 06:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: "Äkta par"?
InläggPostat: 20 juli 2014, 01:32 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
Det är några år sedan jag var inne här, men nu när det är sommar läser jag om en del böcker och småkikar på forumet. Kanske har den här diskussionen redan hållits, i så fall får någon gärna flytta den.

Vilka kärlekspar känns äkta, och vilka känns inte äkta?

Tengel och Silje - där växer det fram, och är helt övertygande
Anna Maria och Kol - likaså
Elisabet och Vemund - även där, det smyger fram och man bara känner att de är rätt för varandra
Niklas och Irmelin - jo, jag är mycket för de där långsamt framväxande känslorna!

Inte äkta känns för mig
Dominic och Villemo - jag förstår inte vad han ser i henne
Heike och Vinga - samma sak

Frågetecken kring
Viljar och Belinda - känns inte som att han älskar henne alls, hon råkade bara vara kvinnlig huvudperson i boken
Christoffer och Marit - visst, hon hade en sorts skönhet som man fick locka fram, men sedan? Lärde han att älska henne?
Gunilla och Erland - var han mest en trygg hamn för henne?
Christer och Magdalena - ursäkta, liksom... en fix idé, och hans personlighet till hennes lilla förskrämda väsen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Äkta par"?
InläggPostat: 3 mars 2017, 16:41 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Känns äkta :
Tengel och Silje
Kol och Anna Maria
Ulvhedin och Elisa (hette hon det?)
Alexander och Cecilie
- Och förmodligen lite fler par som jag inte kommer på nu... :giggle:
Känns inte äkta :
Tarald och Sunniva
Christa och Abel (de var ju egentligen inte äkta för den delen heller...)

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Äkta par"?
InläggPostat: 14 juni 2017, 19:30 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
oh, kul fråga.

Jag tycker att de bästa paren är:
Vinga och Heike - Även om jag har svårare att se vad hon ser i honom!
Tengel och Silje - Naturligtvis :tkiss:
Villemo och Dominic - Skulle dock vilja se mer av dem som vuxna.
Tula och Tomas - Hennes länk till mänskligheten, vackert.
Kol och Anna Maria - En av de bäst beskrivna kärlekshistorierna i hela sagan.
Christa och Linde-lou - Så fin :flower2:

Sämsta paren:
Viljar och Belinda - Hon är så blåst. Riktigt svårt att sympatisera ordentligt.
Niklas och Irmelin - Niklas gnäller och vill inte använda sin förmåga för att det är jobbigt. Vad ska Irmelin med honom till?
Christa och Abel - Gillar verkligen inte Abel alls!
Ulvhedin och Elisa - Stockholms syndrom? Åtminstone allt för nära.

Osäker på:
Alexander och Cecille - älskar båda karaktärerna, men har väldigt svårt med att hon "botar" honom. :swear:
Vanja och Tamlin - de fungerar inte helt för mig. Skulle gärna vilja ha mer tid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Äkta par"?
InläggPostat: 25 juni 2017, 19:26 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
De parene som kjennes aller mest ekte:

Kol og Anna Maria – De to har en fantastisk kjemi fra første stund; det bare gnistrer mellom dem! :tkiss: Forholdet vokser fram sakte nok til å være troverdig uten noen gang å bli langtekkelig. Dette er seriens kanskje aller fineste kjærlighetshistorie, og boken er også én av de aller mest velskrevne.
Silje og Tengel – I boken sammenligner de seg med et tre som er delt i to, der ingen av delene kan overleve uten den andre. Akkurat slik føles forholdet dem imellom. De elsker hverandre så utrolig høyt og kan ikke leve uten hverandre. :tkiss: Ellers gjelder samme sak her: Forholdet vokser fram sakte nok til å være troverdig uten på noe tidspunkt å bli kjedelig.
Tomas og Tula – Disse to virker så utrolig fortrolige og samstemte! :tkiss: Selv om de på mange måter er ganske ulike av personlighet, behøver de hverandre like mye (to skadeskutte sjeler som finner sammen og henter styrke hos hverandre), og man kan virkelig kjenne hvor høyt de elsker hverandre.
Christa og Linde-Lou – Et av seriens aller mest romantiske forhold! :tkiss: Men også utrolig sørgelig. :cry: Vemodig vakkert!
Heike og Vinga – Spesielt på eldre dager føles forholdet deres ekte og fortrolig (etter at de er ferdige med den endeløse usikkerheten og vinglingen fram og tilbake).
Cecilie og Alexander – De har ikke akkurat den letteste veien til hverandre, men kanskje nettopp derfor føles forholdet som sakte vokser fram, veldig sterkt.
Vendel og Anna-Greta – Et forhold bygd på humor og varme som virker ekte fra første stund selv om vi ikke får følge det så altfor lenge. Skulle veldig gjerne ha sett mer av disse to sammen!
Jessica og Tancred – Disse to passer også veldig bra sammen, synes jeg.
Liv og Dag – Selv om de delvis vokser opp under samme tak, vet de fra de er små at de ikke egentlig er søsken. De har en fin kjemi, og det føles ganske tidlig ut som det kan være noe mer der enn bare vennskap eller søskenkjærlighet. Han er en uvurderlig støtte for henne etter det tragiske ekteskapet med Berenius.

De parene som ikke føles ekte i det hele tatt:

Christa og Abel – Forholdet disse to imellom føles bare påtvunget og rart. Jeg synes ikke de passer sammen, selv om Abel er mer sympatisk i Trollmåne og Skjulte spor enn han virker som i de senere bøkene.
Christoffer og Marit – Christoffer gifter seg bare av dårlig samvittighet; han er jo ikke ordentlig interessert i Marit. Og de to passer ikke sammen overhodet.
Tarjei og Cornelia – De har en slags kjemi, men det er mer som storebror og lillesøster enn som kjærester/ektefeller.
Tristan og Marina – Tristan og Hildegard/Bronislava har et utrolig fint forhold, men når hun dør og han gifter seg med Marina, blir det bare merkelig. Han burde heller adoptert henne som sin datter enn å gifte seg med henne!
Andreas og Eli – Aldersforskjellen er for stor; hun kjennes utrolig barnslig, og utviklingen av forholdet går altfor fort. Han har bedre kjemi med Hilde enn med Eli.

Tvilsomme par:

Mikael og Anette – Disse to har mange nesten uoverstigelige hindre å komme over før de begynner å få en slags forståelse for hverandre.
Vanja og Tamlin – Begynnelsen på forholdet er egentlig ganske ekkel, men etter hvert som han utvikler seg til et mer sympatisk og menneskelignende vesen, blir det et mer troverdig forhold dem imellom.
Elisabet og Vemund – Altså, han prøver å gifte henne bort med sin bror, og går selv rundt og vurderer å ta livet av seg. :roll: Men bortsett fra det passer de vel ganske bra sammen, antar jeg.
Mattias og Hilde – Det føles som disse to blir tvunget sammen mer av beleilighet enn interesse for hverandre.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Äkta par"?
InläggPostat: 25 juni 2017, 20:15 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Silje Arngrimsdatter skrev:

Kol og Anna Maria – De to har en fantastisk kjemi fra første stund; det bare gnistrer mellom dem! :tkiss: Forholdet vokser fram sakte nok til å være troverdig uten noen gang å bli langtekkelig. Dette er seriens kanskje aller fineste kjærlighetshistorie, og boken er også én av de aller mest velskrevne.


Jag håller med dig till punkt och pricka där. De par som känns mest äkta för mig är samma som Delyn tog upp, och det har absolut att göra med de framväxande känslorna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Äkta par"?
InläggPostat: 26 juni 2017, 20:38 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 7 juni 2017, 21:42
Inlägg: 19
Känns äkta:
Tengel och Silje - en elektrisk kemi som bara sprakar igenom boksidorna.
Tula och Tomas - deras kärlekshistoria rör mig till tårar. Den är så ömsint och vacker.
Anna Maria och Kol - också en underbart fin relation med en kemi som känns äkta.
Heike och Vinga - de är bara så härliga och roliga tillsammans.

Känns inte lika äkta…
Christoffer och Marit - vet inte ens vart jag ska börja. Så märklig relation och tycker mest synd om Marit. Känns inte så schyst att han gifter sig med henne bara för att han tycker synd om henne.
Tarjei och Cornelia - de har inget gemensamt och hon är så barnslig och egocentrisk.
Vetle och Hanna - ännu en relation som jag inte blir riktigt klok på. Vet inte om de verkligen älskar varandra. Eller vad de ser hos varandra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Äkta par"?
InläggPostat: 10 april 2018, 14:56 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Vad anser ni angående Lucifer och Saga som par förresten? Tankar? Åsikter??

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012