Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 11:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 28 september 2013, 10:11 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Har nu precis börjat läsa om serien igen och tänkte att jag kunde ha en tråd här att uppdatera med mina åsikter om serien. Hoppas någon orkar läsa vad jag skriver :).

Just nu har jag läst halva Trollbunden och jag vet inte riktigt vad jag tycker. Har liksom inte fastnat i serien än, men om jag kommer ihåg det rätt fastnade jag inte först efter Häxjakten första gången jag läste serien så det är bara att hålla tummarna. Där jag är nu ska Tengel precis berätta Sagan om isfolket för Silje och hittills i boken gillar jag inte alls Tengel. Enligt min uppfattning ser han ner på Silje och slänger in totalt onödiga kommenterar och använder hårda ord. Jag kan inte förstå hur Silje kan börja falla för honom, han är ju elak banne mig. Jag får lite den känslan när kvinnor skriver till brottslingar i fängelset mellan dem två just nu.

Jag får se hur mina känslor inför Tengel kommer förändras när jag fortsätter min läsning.

Tror dessutom att jag hittat en miss i serien angående Siljes ålder.

Baksidan skrev:
Silje Arngrimsdotter var bara sjutton år


Sida 5, Introduktion av Silje skrev:
en knappt 17-årig flickunge


Sida 22, Silje till Tengel skrev:
Jag är bara sexton år, herre.


Hur gammal är egentligen Silje i början av boken, 16 eller 17 år? Är det en miss jag har hittat tro? :)

Det var allt från mig denna gång.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 september 2013, 11:07 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Åh, ska bli roligt att läsa den här tråden! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 september 2013, 11:52 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Tror det där med Siljes ålder beror på att hon troligen fyller 17 år i slutet av året. Lite senare i boken samtalar hon och Tengel och hon frågar om hans ålder. Han har svårt att svara på det, men gissar 32-33. Då säger Silje: Och jag har fyllt 17 nu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 september 2013, 11:54 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Sheer Beauty skrev:
Tror det där med Siljes ålder beror på att hon troligen fyller 17 år i slutet av året. Lite senare i boken samtalar hon och Tengel och hon frågar om hans ålder. Han har svårt att svara på det, men gissar 32-33. Då säger Silje: Och jag har fyllt 17 nu.


Har ju inte kommer så långt än ;). Men varför står det då på bokens baksida att Silje var 17 år när hennes släktingar dog i pesten 1581?

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 september 2013, 19:11 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Min gissning är att det beror på att man förr om åren brukade säga om folks ålder t ex att de var "i sitt 34:e år", när de just hade fyllt 33. För egentligen är det ju så, att när man just fyllt 33 år, så påbörjar man det 34:e. Man kunde säga om en liten pojk på 5 år: Han går på sitt sjätte år nu. Ett försök att göra någon lite större och äldre. Och texten på baksidan till boken tror jag blir smått fånig om det står att Silje är 16 år, när det flera böcker senare anges tydligt att hennes födelseår är 1564, dvs hon fyller 17 år, år 1581.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 september 2013, 14:11 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Fast varför skulle det vara fånigt om det står att hon är 16 år?

Tex) Jag är 20 år men är född 1992 och fyller alltså 21 i år men jag säger ändå att jag är 20 år för jag är ju liksom inte 21 än.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 september 2013, 14:17 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Jeg tror nok det har med at Sandemo glemmer litt alder. Vi ser det også feks på hårfarger og øyne etter hvert som historien skrider frem. :)

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 september 2013, 15:11 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 26 oktober 2011, 16:07
Inlägg: 1315
Ort: Stockholm
Ska bli spännande att läsa dina tankar denna gång du läser :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 oktober 2013, 08:25 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Nu har jag inte läst något sen jag skrev här, jag antar att det betyder att jag inte riktigt hunnit förtrollats in i sagan än. Men så här var det första gången jag läste också. Var liksom tvungen att tvinga mig igenom första boken men på andra omläsningar tror jag inte att det varit så.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21 januari 2014, 18:30 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Blodshämnd skrev:
Nu har jag inte läst något sen jag skrev här, jag antar att det betyder att jag inte riktigt hunnit förtrollats in i sagan än. Men så här var det första gången jag läste också. Var liksom tvungen att tvinga mig igenom första boken men på andra omläsningar tror jag inte att det varit så.


Har fortfarande inte läst mer och jag skäms verkligen :oops: . Ska ta tag i det snart och lovar att uppdatera er så fort jag kan med mina åsikter :giggle:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 februari 2014, 11:49 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Det här låter som ett bra ämne att prata om idag i vår fantastiska YouTubeshow :) Jag spånar på andra ämnen just nu


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012