Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 07:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 2 januari 2006, 03:17 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Vad handlar boken om?
En fruktansvärd varelse vandrar omkring i landet. Besten sprider skräck omkring sig och dödar till höger och vänster. De tre utvalda, Villemo, Dominic och Niklas, förstår att det här är det uppdrag de är födda till. De ska ta upp kampen mot odjuret och kanske till och med göra en god människa av honom.

Mina tankar om boken
Här kommer en bok som verkar vara en storfavorit hos de flesta här på forumet. Själv har jag den inte som favorit men visst är den bra, utan tvekan. Äntligen får man veta vad de tre utvaldas uppdrag går ut på och en okänd ättling av Isfolket avslöjas…

Eftersom jag är besatt av släktträdet och dess årtal reagerar jag genast på första meningen i boken.
Citat:
De första förödelserna var för längesedan åstadkomna, den gången Villemo kom hem från sin irrfärd och fann ro hos Dominic och den nyfödde sonen.

Men Ulvhedin är ju född 1674 och Tengel III är född 1677, så det låter lite otroligt att Ulvhedin redan hunnit med så mycket under sina första tre år.

Många i släkten har dött sedan senaste boken. Eli, Hilde, Brand, Cecilie, Tancred, Anette och Jessica har gått bort utan att jag har fått vara med och sörja. Cecilies död känns konstigast. Hon som varit en så stark person genom så många böcker är bara borta.

Det nämns att ätten Meiden kommer att dö ut med Mattias. Men hade inte Charlotte masa syskon? Någon av dem måste väl ha ättlingar? Men det är klart, IsfolksMeidens dör ju ut 8)

De drabbades skuldror beskrivs ofta som kinesiska kragar. Men hur känt var Kina egentligen i Skandinavien under 1500-1600-talen? Någon historiekunnig som vet?

Jag har kommit på att jag ofta hänger upp mig på småsaker när jag läser. Som på sida 79 när Elisa säger att Fru Villemo aldrig har varit husligt lagd och hellre hoppar över alla måltider än att laga dem själv. Hur kan Elisa veta det? Villemo har ju bott i Sverige nästan hela Elisas liv.

Är Ulvhedin verkligen en så farlig drabbad? Jag tänker på att det finns hela tre utvalda som har som enda uppdrag att oskadliggöra honom. Det tyder ju på att han anses ganska farlig, men kunde då inte förfäderna ha fixat så att det kom massa utvalda när Kolgrim föddes till exempel :roll: ?

Niklas är ett mysterium för mig. Han ska ju vara en av de snälla och goda men han verkar aldrig glad, bara butter och besvärad. Jag kan inte påminna mig en gång som han ler eller skämtar.

Ulvhedin beskrivs som genomond men det övertygar ändå inte mig. Det är något som gör att han inte verkar så ond som han ”borde”. Jag kan inte sätta fingret på det men det finns där.

Något som jag inte förstår är hur Elisa kan gå tillbaka till Ulvhedin och till och med älska honom efter att han våldtagit henne gång på gång! Jag har svårt att se det fina i deras kärlek på grund av det :shock: :shock:

Kaleb och Mattias dör samtidigt, det är fint :)

Favoritscenen i den här boken är när det visar sig hur fäst Ulvhedin är vid sin häst. Jag blir tårögd av att läsa om hur han tar hand om sin ende vän i världen.

Betyg: 7

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Senast redigerad av Heike 28 augusti 2006, 14:22, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 januari 2006, 14:36 
Shamas like
Shamas like
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 december 2005, 14:13
Inlägg: 6717
Ort: Nybble
jaaaaaaaapp UNDERBAR!!!

_________________
// Maddis

Kärlek är grunden för allt....
__________________________
http://chosenangels.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 januari 2006, 14:47 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
De drabbades skuldror beskrivs ofta som kinesiska kragar. Men hur känt var Kina egentligen i Skandinavien under 1500-1600-talen? Någon historiekunnig som vet?

- Kina var känt sedan romarrikets dagar, men om deras kragar var kända är rätt tveksamt. Fast det kanske var högsta mode, portugiserna hade ju rätt nyligen börjat handla med fjärran östern

------------------------

Ulvhedin är en av de få ordentliga drabbade och jag sörjde ordentligt när han blev god! Att de alltid ska fjolla ur!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 januari 2006, 15:23 
Shamas like
Shamas like
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 december 2005, 14:13
Inlägg: 6717
Ort: Nybble
ingen aning ens vad du tänker på hmm

_________________
// Maddis

Kärlek är grunden för allt....
__________________________
http://chosenangels.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 januari 2006, 18:23 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Men beskrivs de som mandarinkragar folket sinsemellan i boken? För jag har bara läst beskrivningar från författare till läsare som pratar om mandarinkragar, och då är det en helt annan sak.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 januari 2006, 18:40 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Det är Kaleb som beskriver odjuret, inte Margit.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 januari 2006, 18:41 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Jaha, ok. Det står säkert i din reflektion ovan men jag läser inte den förrän jag kommit till den boken och skrivit min egen. Hoppade bara in i slutdiskussionen. Sorry... :oops:

Jag blir så lätt påverkad om jag läser dina reflektioner innan jag ska skriva min egen, så jag sparar på det goda. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 januari 2006, 14:51 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Det Elisa sa tänkte jag också på, och instämmer i kommenteren om Niklas. Jag får ingen direkt bild av honom alls, men inte är det åtminstone som nån skämtsam prick...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 oktober 2016, 12:00 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Flyttade detta inlägg till rätt tråd.
/Heike - moderator


Tyranosariusrex skrev:
Eliza var vel attraherad av han innan våldtäkterna. Hon kanske ville ligga med han likamycket som han ville ligga med henne fast istället för att erkänna att man är kåt och vill bli påsatt så kanske det är lättare att säga att man inte vill och då blir det plötsligt en våldtäkt.
Äsch jag tror hon gillade det men jag kan ha fel. Han verkade ju gilla henne iallafall men ingen annan.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 oktober 2016, 13:34 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Heike skrev:
Flyttade detta inlägg till rätt tråd.
/Heike - moderator


Tyranosariusrex skrev:
Eliza var vel attraherad av han innan våldtäkterna. Hon kanske ville ligga med han likamycket som han ville ligga med henne fast istället för att erkänna att man är kåt och vill bli påsatt så kanske det är lättare att säga att man inte vill och då blir det plötsligt en våldtäkt.
Äsch jag tror hon gillade det men jag kan ha fel. Han verkade ju gilla henne iallafall men ingen annan.



Uhm. Det kommer helt klart frem av teksten at dette var en voldtekt og det burde få konsekvenser. Voldtekt kan aldri forsvares med og jeg siterer deg: "Hon kanske ville ligga med han likamycket som han ville ligga med henne fast istället för att erkänna att man är kåt och vill bli påsatt så kanske det är lättare att säga att man inte vill och då blir det plötsligt en våldtäkt."

Det var en voldtekt og det var galt og det burde fått konsekvenser. Slike holdninger som overfor er skadelige både litterært og i virkeligheten fordi det legger ansvaret hos offeret.

Offeret (og Elisa er et offer) har aldri skyld. Offeret har aldri ansvar. Å romantisere slikt er alvorlig.

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012