Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 09:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Vandring i Mörkret - Röstning!
1 1%  1%  [ 1 ]
2 10%  10%  [ 7 ]
3 19%  19%  [ 13 ]
4 18%  18%  [ 12 ]
5 25%  25%  [ 17 ]
6 12%  12%  [ 8 ]
7 9%  9%  [ 6 ]
8 3%  3%  [ 2 ]
9 0%  0%  [ 0 ]
10 1%  1%  [ 1 ]
Antal röster : 67
Författare Meddelande
InläggPostat: 1 februari 2009, 11:42 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 8 januari 2008, 21:02
Inlägg: 4698
Ort: Göteborg
DidrikStrumpa skrev:
5:a ja hade inte Hanne varit med så hade boken fått mycet sämre betyg, den känns så dryg, hela historien. Velte bara velar och spelar Allan. Sist jag läste hela serien(INTE längesen) så hade paus i några manåader när jag höll på med den boken, den är för dryg för att man ska orka sträckläsa den en andra gång, tycker jag iaf.

Jupp, Strumpan, där har du slagit spiken på huvudet! Så är det, couldn't agree with me more!

_________________
Jag; Varför har jag alltid så kalla fötter?
Pappa; Kalla fötter, varmt hjärta
THE BLOGG


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 januari 2013, 23:51 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
En 4:a. Tyckte att det här var en av de tråkigaste. Anledningen till att det ändå blev en 4:a var att slutet var rätt bra. Och Hanne var rätt härlig. Och så var det intressant att läsa om Vandraren i mörkret. Men, de första 150 sidorna eller vad det nu kan vara var som ett sömnpiller. Och att skriva att Tengel den onde orsakade Skotten i Sarajevo kändes väldigt överdrivet :wait:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 mars 2015, 19:40 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
Lite reflektioner av mig.

Detta är en typisk sån där mellanbok som ändå måste vara med för att föra serien vidare. Man får lite information om tidsåldern man är i, vem Vandraren i mörkret är och hans roll, man får mer bild av Tengel den onde och fram för allt det avslöjas vad som hänt med Erling = Pansarmannen.

Tycker dock det är lite tråkigt att Margit inte tar tillvara på tillfället att göra en större grej av det här med Erling och att man inte vet om han dött i krig eller ej.
Jag tycker det är supermärkligt av de kära förfäderna att skicka iväg lille Vetle på detta mega äventyr utan att trycka på den lätta med ack så viktiga punkt att han måste ha TÄNDSTICKOR med sig och på sig hela tiden. En typisk miss av Margit för att dra ut på en historia som kunde avslutats på ett helt annat sätt.
Jag undrar också hur det kan komma sig att för Vetle är det inte tillräckligt att förstöra pappret genom att blöta det och göra noterna oläsliga. Tänk om han dessutom rivit sönder det och sen geggat ner det i träsket. Jag hade velat se den Pansarman oavsett hur ilsken TDO är lyckas hitta alla bitar, få ihop dem och dessutom läsligt nog för någon att kunna spela efter noterna sen.
Jag menar senare i boken är det livat om att Esmeralda (hette hon va???) inte får gömma pappret under tex en sten för OJ då kan det ju bli förstört....
Sen hade historien dessutom kunnat få en helt annan vändning om lille tröge TDO ist för o skicka en stor klumpig pansarman faktiskt på direkten bara vänt hågen på Esmeralda eller annan ond person i borgen och fått de där noterna spelade. Hade troligtvis sparat både tid och kraft och lille Vetle hande knappt hunnit utanför huset innan det var försent. Men då hade ju inte boken varit särskilt lång XD

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012