Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 13:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Dödssynden
10 38%  38%  [ 33 ]
9 26%  26%  [ 22 ]
8 24%  24%  [ 21 ]
7 6%  6%  [ 5 ]
6 1%  1%  [ 1 ]
5 2%  2%  [ 2 ]
4 2%  2%  [ 2 ]
3 0%  0%  [ 0 ]
2 0%  0%  [ 0 ]
1 0%  0%  [ 0 ]
Antal röster : 86
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Dödssynden - röstning
InläggPostat: 29 augusti 2015, 23:48 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Alltså jag vet att det egentligen inte är så det beskrivs, men jag har tänkt mig det som att Alexander är "gay men ändå kär i Cecilie". Förstår ni vad jag menar? Jag minns att vi tidigare har diskuterat att man kan känna sig helt asexuell men attraherad till en enda person.
Så att det är någon form av kärlek för just Personen Cecilie som gör att han kan ligga med henne som kvinna, annars tänder han generellt på män. Men som sagt, jag är medveten om att det här är högst troligt min "välvilliga" tolkning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dödssynden - röstning
InläggPostat: 30 augusti 2015, 04:30 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Paladin skrev:
Alltså jag vet att det egentligen inte är så det beskrivs, men jag har tänkt mig det som att Alexander är "gay men ändå kär i Cecilie". Förstår ni vad jag menar? Jag minns att vi tidigare har diskuterat att man kan känna sig helt asexuell men attraherad till en enda person.
Så att det är någon form av kärlek för just Personen Cecilie som gör att han kan ligga med henne som kvinna, annars tänder han generellt på män. Men som sagt, jag är medveten om att det här är högst troligt min "välvilliga" tolkning.


Välvilliga tolkningar behöver vi också. Jag gillar den här tolkningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dödssynden - röstning
InläggPostat: 30 augusti 2015, 19:51 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 februari 2006, 21:50
Inlägg: 1423
Ort: Saltsjöbaden, Stockholm
Dan skrev:
Har lite ångest inför att podcasta om den här boken. Synen på homosexualitet känns lite ... unken.

Vad tycker ni?

Och har Margit någonsin kommenterat den i modern tid?


Grejen är väl att det skildras så som det faktiskt uppfattades på den tid då boken utspelar sig? Jag vet i och för sig inget om hur Margit ser på homosexualitet eller om det är annorlunda idag mot när hon skrev boken, men oavsett vad vi tycker idag är det ju en realistisk skildring av 1600-talets syn på det.

_________________
Bloggen
Företaget


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dödssynden - röstning
InläggPostat: 30 augusti 2015, 22:13 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Gealach skrev:
Dan skrev:
Har lite ångest inför att podcasta om den här boken. Synen på homosexualitet känns lite ... unken.

Vad tycker ni?

Och har Margit någonsin kommenterat den i modern tid?


Grejen är väl att det skildras så som det faktiskt uppfattades på den tid då boken utspelar sig? Jag vet i och för sig inget om hur Margit ser på homosexualitet eller om det är annorlunda idag mot när hon skrev boken, men oavsett vad vi tycker idag är det ju en realistisk skildring av 1600-talets syn på det.


Margit är ju inte hundra procent perfekt på att behålla ett perspektiv i sina böcker. Hon byter perspektivsperson mitt i en scen och låter gärna sina egna tankar vara väldigt tydliga i texten. Men jag måste nog läsa om den innan jag vet hur illa det är. Det var för länge sedan, men jag kommer ihåg att jag blev rätt illa berörd. Definitivt inte en av mina favoritböcker


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dödssynden - röstning
InläggPostat: 28 mars 2018, 19:14 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Är det någon som har trollat med resultatet av den här omröstningen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dödssynden - röstning
InläggPostat: 14 mars 2023, 20:17 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 24 november 2022, 22:47
Inlägg: 15
Jag gav en 7 för att jag tycker den är bra. Men jag gillar inte det här med att bli botad. Så som det vore någon sjukdom. Tycker deras kärlekshistoria är fin men den hade kunnat vara ännu finare. Om tillexempel Cecilie och Alexander hade gift sig ut av kärlek. Hade önskat att dom vore vänner länge tills känslorna förändrades. Tycker synd om Cecilie när hon förlorar sitt barn. Tycker även det är fint att Alexander är villig att ta till sig barnet. Tycker det visar på verklig godhet och omtanke


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012