Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 19 maj 2024, 01:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 oktober 2006, 16:43 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Patetisk är ett ord som har tappat en av sina betydelser... Enligt vad jag viste om ordet.

Enligt ordböcker (SAOB på nätet och den jag har i papper)

Patetisk (ajd. -t)
Starkt känslosam
vanl. på ett högstämt sätt * äv. om företeelse som väcker starka känslor av gripenhet, medlidande e.d. * äv. med mer negativ värdering löjeväckande.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 oktober 2006, 03:29 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Bild
Nataniel skrev:
Patetisk är ett ord som har tappat en av sina betydelser... Enligt vad jag viste om ordet.

Enligt ordböcker (SAOB på nätet och den jag har i papper)

Patetisk (ajd. -t)
Starkt känslosam
vanl. på ett högstämt sätt * äv. om företeelse som väcker starka känslor av gripenhet, medlidande e.d. * äv. med mer negativ värdering löjeväckande.


För mig betyder det att man är hopplös, löjlig, fånig... Inte
Citat:
starkt känslosam
alls. Quite the opposite. Då förstår jag Liv... :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 oktober 2006, 03:32 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Löjeväckande är en av betydelserna. Men det behöver inte vara det som avses.

Ungefär som då man läste materialistisk och grinar. Var inte nödvändigtvis med den betydelse jag tyckte.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 november 2007, 09:12 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
Spelar ingen roll hur många gånger jag läser den här boken, jag lyckas aldrig förstå vad det är Hilde har i tankarna när hon "vet" vem mördaren är. Agera lockbete, ja, men vad skulle hon göra om ingen attackerade henne?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 oktober 2011, 21:25 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Jag har aldrig tyckt lika bra om den här boken som om Spökslottet. Vet inte varför, men den känns mest som en transportsträcka. Det måste redogöras för hur Mattias och Andreas träffar sina respektive... och det måste finnas en bra intrig som omfattar det hela.

Och sedan undrar jag hur Mattias kan fästa sig så fort vid Hilde? Han har ju inte alls egentligen tänkt på henne innan Andreas kommer till honom och ber honom låtsas fäst vid henne, så att hon inte ska bli sårad när hon får veta att Andreas valt Eli. Och den där varulvshistorien tycker jag bara är pinsam. Det borde gå att göra en snillrikare intrig av de 4 kvinnomorden utan att blanda in en varulv...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 oktober 2011, 07:30 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
Jodå, Mattias hade nog tänkt på Hilde, det märks på hans sätt när Andreas ber honom att vara "riddare". Har inte böckerna här, men jag har för mig att det är så att Andreas säger att det är synd om Hilde blir sårdad för att hon är en så fin flicka, varpå Mattias tyst svarar: "Ja, hon är det." Så då är det nog märkligare att Hilde byter så snabbt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 oktober 2011, 10:38 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Jag håller med Delyn om att Hilde ändrar sig lite väl fort men Mattias intresse ser man tidigt, det tycker jag med. Det nämns väl i "Blodshämnd" att Mattias blev förtjust redan vid första besöket när Hilde bjöd på de stenhårda kakorna?

Däremot förstår jag planen. Hade hon inte blivit attackerad hade hon ju bara kunnat säga att hon inte hittade vad hon sökte efter. Däremot är jag förvånad över att "varulven" gick på den vaga förklaringen...

"Jag ska bara upp till stugan och hämta något som... ja.... jag ska föra ihop med mina tankar och.... ja fundera lite... och så. SEN vet jag absolut vem varulven är. Jajjemän!"

Whaat?

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 oktober 2011, 18:17 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Antar att jag egentligen tycker så himla synd om Hilde, och därför blir jag beklämd över att läsa om hennes elände. Att hon står ut liksom. Jag tycker nog Margit påfallande ofta har historier med om ensamma och utstötta, oftast kvinnor, som får sin "chans" till slut och blir gift med en karl från Isfolket. Det går igen hela tiden.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012