Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 11 juni 2026, 09:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 19 november 2005, 00:53 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Usch, nu börjar jag nästan skämmas för att jag skriver så lite om varje bok :oops: men jag lovar att det blir bättre (iaf längre) från och med bok 10.
Fyra kvinnolik hittas nedgrävda på en åker. Snabbt börjar det talas om en varulv i byn och många tecken pekar på att varulven i själva verket är någon av Isfolksmännen. Hilde är rackarens dotter och när hennes far mördas av varulven får hon flytta till Isfolket för att slippa vara ensam i sitt torp. En plan tar vid för att fånga varulven och mitt i allting spirar kärleken mellan flera av männen och kvinnorna.

Mina tankar om boken
Den här boken är bra! :D

Min första reaktion gäller språket. ”Andreas hade inte skaffat någon käring än” och ”Han måste finna sig ett bra käringämne”. Det passar inte in med ordet käring i Isfolket, fråga inte varför.

Mattias har för mig alltid framstått som lite mesig och alldeles för snäll. Men vid den här genomläsningen blir jag nästan lite kär i honom :P Han är så snäll och vill alla väl. Synd att han är så jäkla kysk bara :wink: Och vad är det för snack om att han inte kan gifta sig bara för att han har mardrömmar om nätterna? Kom med något bättre, killen!

Verkar det inte lite konstigt att Mattias, vid 30 års ålder, inte vet om han får upp den eller ej? Har mannen aldrig haft morgonstånd? Och som Hilde säger, de kan väl hångla lite så märker han om han blir redo? De behöver ju inte gå hela vägen, så Mattias’ ursäkt om att han inte vill besudla henne är rätt dålig.

Varulvsjakten är spännande. Jag tycker verkligen det trots att jag numera vet att det är hunden hela tiden. Mörkrädd som jag är känner jag Hildes skräck när hon går genom skogen och börjar tvivla på att männen verkligen finns där :shock:

Margit bryter mönstret lite när hon väljer att inte para ihop Andreas med Hilde trots att Hilde faller pladask för honom. Även han verkar ju finna behag i henne. Han beundrar hennes hår och tycker att hon har en fantastisk personlighet (det brukar räcka i Isfolkssammanhang).

Hela historien med Andreas och Eli är lite skum. Åldersskillnaden hade väl inte gjort något om det inte var för att Eli verkar så omogen jämfört med Andreas.

Jag tycker att Hildes förvandling från folkskygg blygis till stark initiativtagare går för fort. När Andreas hälsar på henne första gången har hon en näsduk framför ansiktet och vågar inte prata men bara några dagar senare vågar hon komma med egna förslag i varulvsjakten. Hon har levt isolerad i 30 år men hon kan gå vidare efter några dagar? Själv hade jag nog behövt år i terapi :roll:

Både Are och Liv ser alltså det onda (goda i det här fallet) arvet i Niklas och Villemo, men ingen av de andra i släkten anar något? Det låter väldigt konstigt. Har barnen inte gula ögon från början? Och hur kan Are och Liv vara så säkra på att barnen inte är onda?

Betyg: 9

Senast redigerad av Heike 21 juni 2006, 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 december 2005, 13:38 
Drabbad
Drabbad
Användarvisningsbild

För mig var denna bok en stor besvikelse…. :?
Vist var det spännande med en varulv! :lol:
Men det blev ju bara en ”vanlig” och faktiskt rätt dålig deckar historia av något så spännande….därav min besvikelse!
Jag reagerade också på de andra sakerna du tar upp, att Hilde så snabbt förvandlades från en riktigt osäker blygis till att framstå så frispråkig…
Och så denna Matias! Tja 30 år och aldrig ens… :oops: min blygsel tar över, men ni fattar nog!
Nej, nu har de två sista bara varit som dåliga deckare, hoppas att det bättra sig!
För det är ju liksom det övernaturliga som är kryddan i denna bok serie!

Lite skumt var det med hundvalpen! Har aldrig varit med om att en VALP ligger kvar snällt i en korg i väntan på att människorna ska komma fram och kela!
Alla valpar, och de är många genom åren, som jag känt har busat fram i full galopp bara man har öppnat dörren!! :P
När jag nu ändå är inne på ämnet hund…
”varulven” (Nero) kallas för tysk fårhund och är ”en ovanligt stor, gråraggig hund”
antar att det ska föreställa en Schäfer (ordet Schäfer betyder just fårhund eller herde) men den rasen fanns inte på 16-talet! De skapades i slutet av 18-talet- början av 19-talet!
Vall hundar har givetvis funnits i alla tider i Tyskland, dock var de ganska små och inte speciellt vargliknade….
Nåja, ok det KAN ju vara som hon skriver ändå!
Och för övrigt! Tänker inte hänga upp mig på sånt! Det är ju en påhittad saga! Och då får man acceptera att en och annan sak inte är helt korrekt, eller hur! :wink:
Annars skulle ju många bra böcker inte vara så bra som de är, om inte författaren fick fabulera en hel del!! :shock:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 december 2005, 00:31 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Ännu en bok där våra åsikter går isär. Kul!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 31 december 2005, 19:57 
Shamas like
Shamas like
Användarvisningsbild

UNDERBAR bok!!!!!! :D

Kärlek är grunden för allt....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 januari 2006, 20:42 
Grundare
Grundare

Först och främst: Völdigt intressant att läsa fakta om hundar Romantica! Jag blev själv nyfiken på det under vägens gång vad det kan ha varit för ras etc, även när rasen nämndes så fattade jag inte riktigt. Har sett hunden som en stor schäfer, men det var väldigrt intressant att få mer information.

Och så Heike:

Citat:
Min första reaktion gäller språket. ”Andreas hade inte skaffat någon käring än” och ”Han måste finna sig ett bra käringämne”. Det passar inte in med ordet käring i Isfolket, fråga inte varför.

Jag reagerade också på detta. Fråga mig inte varför jag valde att inte ta upp det, det är nu i efterhand en självklar sak att påpeka.

Citat:
Mattias har för mig alltid framstått som lite mesig och alldeles för snäll. Men vid den här genomläsningen blir jag nästan lite kär i honom

:D Här var vi inne på samma spår.

Citat:
Margit bryter mönstret lite när hon väljer att inte para ihop Andreas med Hilde trots att Hilde faller pladask för honom. Även han verkar ju finna behag i henne. Han beundrar hennes hår och tycker att hon har en fantastisk personlighet (det brukar räcka i Isfolkssammanhang).

Här håller jag inte riktigt med dig. Jag tycker att ovanstående är en självklarhet i Harlequinliknande böcker, men charmen med Isfolkssagan är just att det inte blir så alltid. Man kan aldrig vara helt säker på vem som finner vem. Skulle jag instämma i ovanstående skulle det förta en hel del av vad jag tycker om med Isfolket jämfört med annan kiosklitteratur.

Citat:
Jag tycker att Hildes förvandling från folkskygg blygis till stark initiativtagare går för fort. När Andreas hälsar på henne första gången har hon en näsduk framför ansiktet och vågar inte prata men bara några dagar senare vågar hon komma med egna förslag i varulvsjakten. Hon har levt isolerad i 30 år men hon kan gå vidare efter några dagar? Själv hade jag nog behövt år i terapi

Väldigt, väldigt sant! Jag fattar inte varför jag inte tog upp detta heller, tänkte på det en hel del gånger under resans gång, och skäms för att jag inte tog upp det nu. Det är en så pass stor sak. Så blir det när man inte antecknar alla sina tankar. :oops: :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 januari 2006, 20:50 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

käring: (i folkligt spr.) (bondes l. allmogemans) hustru; äv., vanl. med föraktlig innebörd (jfr 1, om hustru till man av högre samhällsställning. (SAOB)
Användes så 1647 av någon.. :)

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9 maj 2006, 22:47 
Gråfolk
Gråfolk

Jag tycker detta är en jättebra bok, den ligger lungt på min topp-10!

En sak som jag tänkte på dock, en himla skum sak: När Hilde ska övernatta på Gråstensholm får hon sova i ett rum övanför stallet! Hallå, vad är det för stil?! Hilde var ju en god vän till familjen och särskilt till Mattias, så varför måste hon då sova i ett av tjänstefolk-rummen som inte ens ligger i huset? :ponder2: Gråstensholm har väl rum så att det räcker!?
Skumt..... :lurk:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 maj 2006, 01:28 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Malin, jag antar att hon fick sova i ett tjänstefolkrum eftersom hon trots allt var av lägre rang. Var man inte väldigt noga med vilken stauts man hade förr i världen? Även om just Isfolket inte är av den "sorten", vad skulle de veta, kanse Hilde var det? Hon skulle kanske ta illa upp av att bli behandlad som mer än vad hon var? Vad vet jag..

Hur som helst gillade jag den här boken första gångerna jag läste den. Men nu känns den lite småtråkig. Det är verkligen, som Romantica sa en deckare. Bara ordet räcker för att skrämma iväg mig.. och Hilde har jag inte så mycket för.. hon snodde min Mattias.. :evil:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 maj 2006, 00:38 
Trollkunnig
Trollkunnig
Användarvisningsbild

Tycker Bödelns dotter är en bra bok.
Tycker alla karaktärer växer i den här boken.
Riktigt bra med andra ord.

:sleepy:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 maj 2006, 16:40 
Utvald
Utvald
Användarvisningsbild

Den här boken gillade jag verkligen!! en av mina favoriter! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 maj 2006, 18:46 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Tänkte börja med att skriva ner min syn på hunden.
Jag såg den verkligen som en varg! Finns det inte sånna gråa fårhundar med sträv päls? Jag har den verkligen för min syn.

Det är en oerhörd spänning i boken. Jag läste den när vi var i stugan i fjällen, precis brevid en storskog. Dessutom ensam hemma. Var skiträdd och tyckte att jag hörde tjut innifrån skogne hela tiden...

Hilde och Mattias ( :tkiss: ) är båda två favoriter så det gör väl boken ännu bättre.

Ensamhet är bättre när du inte är ensam...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 oktober 2006, 14:51 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Just läst klart bödelns dotter igen! Ganska bra...gillar Hilde. Men vad är det med Liv????

Hon misstänker sin egen son Tarald som hon totalsågar som människa och sen tycker hon att Gabriella är patetisk??? Huuhh?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 oktober 2006, 15:13 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Är det ingen mer än jag som tycker att det är konstigt att Liv tycker att Gabriella är patetisk???? :shock:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 oktober 2006, 16:33 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Jo, jag tycker att det är konstigt uttryckt. Vet inte varför jag inte tog upp det i min recension :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 oktober 2006, 16:36 
Grundare
Grundare

Vad säger hon egentligen? Säger hon ordagrant patetisk? I vilket sammanhang?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme