Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 07:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 476 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 20 december 2008, 22:45 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 10 juni 2006, 13:51
Inlägg: 1949
Ort: Östersund
Jag har nog inte disciplin eller karaktär till att göra det. :lol: Är för lat! :giggle: Också tror jag att jag är mer en läsare än en skrivare. :giggle: ;)
Men jag uppskattar Jämt när andra skriver om böcker jag tycker om eller vill läsa! :tkiss:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 mars 2009, 17:29 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 maj 2006, 19:53
Inlägg: 3875
Ort: Borås
Jag har bara några böcker kvar att läsa (senaste var Demonernas fjäll) och sedan kommer det bli spännande att läsa igenom denna tråden ordentligt. Jag har kollat lite i den, för att få ett hum om vad som hände i böckerna som inte medföljde i lånet (t.ex. den med Havgrim).

_________________
I will not yield to evil, unless she's cute.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 mars 2009, 20:58 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Kul Beast, kom gärna med kommentarer om du reagerar över något :)

Jag borde läsa igenom tråden igen, har nog säkert ändrat uppfattning om en del, detta var ett tag sedan. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 mars 2009, 22:32 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 maj 2006, 19:53
Inlägg: 3875
Ort: Borås
Det var ju lite synd att några böcker saknades, det var ju lite speciellt med att den spårlöst försvunna (för alltid) plötsligt dök upp igen - det hade varit intressant att se hur det kom fram att han var han.

Nåja, jag kanske får chansen att läsa de jag inte kunde läsa vid tillfälle.
Vem vet? Kanske finns hela serien på någon loppis...

Jag vet att Ulfgeir vill läsa serien, men jag kan ju inte låna ut någon annans böcker.

_________________
I will not yield to evil, unless she's cute.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 mars 2009, 13:38 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Det kanske finns någon annan du kan låna just dem ifrån. Jag menar... du känner ju en del isfolksfrälsta ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 1 april 2009, 18:10 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 maj 2006, 19:53
Inlägg: 3875
Ort: Borås
Tova skrev:
Legenden om Marco


Håller på med den just nu, men är sur på Christa.

OK, jag kunde räkna ut vem Lynx var baserat på informationen, och hon hade inte den kunskapen, men varför i hela friden tycker hon att hon skall hitta svaret själv?

Hon letar, men hittar inte - och kan inte förmå sig till att fråga bibliotekarien - hon kanske har klipp om kända brottsfall från den aktuella tiden.
Finns det ingen journalist som kan känna till det hela, eller hjälpa henne.
Om de inte var i Oslo eller Trondheim, varför inte åka dit och kolla i universitetsbibliotek?

Det är ju inte precis gott om tid, menar jag.


Men tänk hur det hade blivit om det utspelats nu:

"Gå in på Google, sök Namn +murderer" klart!

_________________
I will not yield to evil, unless she's cute.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 april 2009, 18:14 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
:giggle: google är bra att ha! :hi5:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 april 2009, 16:23 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Haha, precis. Minns inte den delen helt och fullt längre, men det låter lite som "kan själv"-syndromet ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 april 2009, 22:51 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 maj 2006, 19:53
Inlägg: 3875
Ort: Borås
Har börjat på sista boken, men jag tänkte på följande saker bland annat:

Heike kopplade inte det där med Anciol eftersom han inte kunde läsa, men jag kan ju läsa, och jag kopplade inte det heller...

Och Runes hemlighet lyckades jag heller inte räkna ut innan.

Men Lynx' identitet var ju däremot enkel att räkna ut (tyckte jag).


Jag undrar, det fanns ju ett par homosexuella män i historien, men jag kan inte påminna mig några homosexuella kvinnor. Det verkar lite märkligt.

_________________
I will not yield to evil, unless she's cute.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 april 2009, 08:07 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Det har jag faktiskt inte ens reagerat över.

Vad kan det bero på? Kan det bero på tidsepoken när böckerna är skrivna, 80-tal? HIV-debatterna och att mest manliga homosexuella stod i fokus och debatterades?

Jag tror att jag kände till manlig homosexualitet innan jag kände till kvinnlig. Hmmm.... några andra teorier?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 april 2009, 13:49 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Homosexuella kvinnor är ju med indirekt, genom Malis kvinnosakskvinnor. Mali ryser lite när hon får veta sanningen och säger något is til med "Usch, har jag umgåtts med såna där?!". Benedikte (eller vem det nu är) kommer då med en moralkaka om att "såna där" kvinnor är precis som alla andra och förtjänar samma respekt som vi ger till övriga medmänniskor.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 april 2009, 17:46 
Ängel med dolda horn och svarta vingar
Ängel med dolda horn och svarta vingar

Blev medlem: 3 februari 2007, 05:38
Inlägg: 9553
Ort: Demonernas Fjäll
Sättet Margit skriver om homosexuallitet, and the lack of it i the books, har såklart att göra med att de skrevs på 80-talet och det faktum att hon är av den äldre generationen :)
Jätte synd. Verkligen jätte synd. Jag hade gärna sett några manliga och kvinnliga homosexuella par i serien!
Historien om Alexander gör mig förbannad, när jag läste den när jag var barn så gjorde den mig inte det, jag tyckte det var hett när Alexander "bytte sida" och när förklaringen kom till varför han "blev" bög (hans hemska förflutna) så var det liksom "jahaaa, ja det förklarar ju allt". Jag kan tänka mig att den barnsliga och naiva inställningen jag hade till homosexuallitet då, var något som även delades med den vuxna generationen på 80-talet. Alltså, jag tror att Margits syn på homosexuallitet har förändrats de senaste 25 åren, precis som det gjort hos de flesta, och därför hade serien nog sett annorlunda när det kommer till just det, om den hade skrivits idag. men om margit hade varit 25 år yngre så hade ju serien troligtvis inte ens skrivits idag, så jag tar hellre stackars abused and used Alexander who gets a taste for pussy cause its of course in the end his manly need och de militanta flat-feministerna, än ingen serie överhuvudtaget :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 7 september 2009, 11:58 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Ja det var det nog :)

Jag minns ej varför jag skrev ovanstående, men jag tror det var i ett större sammanhang - att det kom några misstankar mot Tarjei senare kanske? Jag vet inte hur jag tänkte, det var ett par år sedan :)

Kul att någon fortfarande läser! Borde kanske kolla igenom dem själv för att se vad jag vräkt ur mig egentligen , på den tiden jag fortfarande var ung och oförstörd ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 november 2010, 13:13 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 januari 2006, 03:58
Inlägg: 135
Ort: Gotland
Tula Backe av Isfolket skrev:
jag tar hellre stackars abused and used Alexander who gets a taste for pussy cause its of course in the end his manly need och de militanta flat-feministerna, än ingen serie överhuvudtaget :D


Håller verkligen med. (Och ja, när jag var typ tolv-tretton och läste böckerna första gången tyckte jag också det var helt okej hur han 'bytte sida' och så. ... Fast redan då hade jag gärna sett honom och Tarjei brottas lite i sänghalmen. >:3)

_________________
____________________________

http://gottis-chan.livejournal.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 januari 2014, 16:22 
Nyföding
Nyföding
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 januari 2014, 03:42
Inlägg: 8
Nu har jag läst igenom alla Tovas fantastiska analyser, och känner ungefär samma känsla som jag gjorde när jag läst ut Är det någon där ute? - en på samma gång besviken och ivrig känsla som snopet frågar: "Tog det slut nu? Nej, men det gjorde det väl inte? Det fick det ju inte!"
Med andra ord, en stor eloge till Tova! :worship: :flower:

Känner dock att jag måste inflika om en sak som jag reagerade på i analysen av Nattens demon, nämligen detta:

Tova skrev:
Löjligheter

En berättelse om att Lilith egentligen var Adams kvinna från början. En ganska kort berättelse och sen står det att Lilith hade en hemlig trollformel, Sen Ham Forash (typ) som gjorde att hon försvann från honom. Berättelsen är ett roligt inslag, trollformeln känns dock tämligen betydelselös. Känns som ”åh, jag kom på schyssta magiska ord, var ska jag peta in dem?”


Att Lilith var Adams första kvinna är faktiskt inte Margits påfund från början, inte heller "trollformeln" vars vanligaste stavningar är Shemhamphorasch och Shemhamforash, och kommer från den hebreiska frasen "Shem HaMephorash" vilket ska vara Guds riktiga (och förbjudna) namn. Det har använts som referens till det som kallas för Tetragrammaton, d v s de fyra bokstäverna YHWH som gett upphov till Yahve, vilket är det judiska namnet på Gud. Shemhamforash återfinns även inom kabbalan såväl som i olika ockulta sammanhang, och intressant nog är frasen också länkad till Goetian (en ockult grimoire från 1700-talet som innehåller namnen på de 72 demonerna) och används även flitigt inom LaVey-satanismen. Att Margit använder sig av denna fras i samband med Lilith tycker jag får ses som ett ganska smart drag - Lilith var Adams första hustru enligt den medeltida texten Ben Sira, som ersattes av Eva då hon ansågs för frigjord och oregerlig. Lilith är utöver det en mäktig och ond demon som återfinns i flera religioner, däribland judendomen. Att hon då använder sig av en ursprungligen hebreisk fras som kan kopplas till både ett demonlexikon från 1700-talet såväl som moderna satanister (en hint åt svartänglarna och Lucifer?) känns väl igenomtänkt och som något infört i berättelsen för att skänka den ytterligare trovärdighet. Tyvärr är det nog så att "verkligheten" i detta fallet nästan är mer extrem än "sagan", vilket gör att just denna trovärdighet som jag gissar att Margit ville få fram försvinner då det låter lite väl överdrivet och mystiskt.

I övrigt höll jag med om i princip allting i Tovas analyser, och jag skrattade högt flera gånger av igenkänning. Det har varit en underbar sysselsättning att läsa Tovas tankar om böckerna, vilka i sig fått en "revival" (eller vad man ska kalla det) i mitt minne och glatt mig extra mycket. Välbehövligt, särskilt denna dag då jag ligger hemma med en envis halsinfektion och häller i mig te. Tack för glädjande läsning!

_________________
Fear will be your enemy, but love will thaw .,¸¸.•*´¨´´~*´


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 476 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012