Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 13:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 476 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 28, 29, 30, 31, 32  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 13 januari 2014, 19:04 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Vad glad jag blev av detta! Tack för att du tog dig tid. Det var så länge sen jag skrev dem att jag knappt minns, borde läsa igenom dem själv nån dag. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 januari 2014, 21:14 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Snart 40000 visningar. *gulp*

Är detta den mest lästa tråden på forumet? Det kan det väl inte vara ...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 januari 2014, 15:33 
Nyföding
Nyföding
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 januari 2014, 03:42
Inlägg: 8
Inget att tacka för, det var ett rent nöje :) Hade det inte varit så att jag var dum nog att sälja av större delen av böckerna (ihop med en del andra favoritböcker) då jag behövde pengar, så hade jag definitivt suttit med näsan i dem igen vid det här laget. Har sett vissa sälja alla böckerna ihopklumpade för någon tusenlapp eller två, men blotta tanken på frakten för 47 böcker avskräcker mig effektivt av någon anledning... Skai bag.

_________________
Fear will be your enemy, but love will thaw .,¸¸.•*´¨´´~*´


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 maj 2014, 19:43 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
Har läst igenom allt, tog några timmar men det var värt det! :) Tror min familj tycker jag är galnare än vanligt då jag skratta oerhört mycket. Det är väldigt intressant hur mycket ens åsikter kan ändras under tiden och det ät kul att du ville dela din omläsning. Du pekade ut några riktigt roliga saker jag ej tänk på tidigare.

Tack för en Awesome läsning! :hdance2:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 maj 2014, 20:17 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Tack! :tkiss:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 november 2015, 21:06 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Tro det eller ej, men jag läser om serien för tionde gången nu. Trodde inte det skulle bli fler gånger, men nu ... några år senare, så måste jag läsa dem igen! Och de är fortfarande lika bra!! *skip*

Tänker kyligt rangordna dem här med kort kommentar varefter jag läst dem.

1. Längtan - Älskar berättelsen om Yrja, Tarald och Sunniva! Det tilltalar min ådra av konstanta ungflicksförälskelser. Blir alldeles varm av berättelsen. Och inslaget av Cecilie är lika underbart, älskar henne. Och Kolgrim - och Tengel och Silje. Och pesten! Det finns inga döda inslag i denna bok, allt är bra!
2. Häxjakten - Underbar bok. När Charlotte träffar Dag igen och hela den historien. Färden från dalen, alla svårigheter och hur det sedan blir bra. En varm och fin berättelse.
3. Trollbunden - Väldigt nära delad andraplats med Häxjakten. De hör ihop. Denna bok faller på att den har lite fler döda partier än Häxjakten har.
4. Avgrunden - Jag tycker faktiskt att den är rätt tråkig. Jag gillar Sol, men kanske huvudsakligen efter att hon kommit in i andevärlden. Varken berättelsen om Sol eller Liv eller allt annat runtomkring lyckas riktigt fånga mig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 november 2015, 21:16 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Hinner du till Bödelns Dotter innan den 25/11 så vill vi jättegärna ha dina kommentarer (eller nionde boken 9/12 eller ... ja du fattar, två veckor per bok)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 november 2015, 21:27 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Hittills har det blivit ungefär en bok om dagen, så det skulle jag nog tro att jag gör :) Men dessa kommentarer blir ju väldigt fattiga, mer stoff finns ju i mina förra recensioner.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 november 2015, 21:28 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
mammatova skrev:
Hittills har det blivit ungefär en bok om dagen, så det skulle jag nog tro att jag gör :) Men dessa kommentarer blir ju väldigt fattiga, mer stoff finns ju i mina förra recensioner.


Om du orkar, klipp gärna ut det du känner att du fortfarande står för tillsammans med kommentarerna och posta det i Podd-trådarna. Har upptäckt att vi är väldigt dåliga på att samla information från mer än fel & missar-tråden samt relevant poddtrådar. Blir för mycket fönster och inspelningsprogram och saker igång på datorn samtidigt som man ska vara underhållande


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 november 2015, 21:38 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Tro det eller ej, men jag läser om serien för tionde gången nu. Trodde inte det skulle bli fler gånger, men nu ... några år senare, så måste jag läsa dem igen! Och de är fortfarande lika bra!! *skip*

Tänker kyligt rangordna dem här med kort kommentar varefter jag läst dem. (märkte att det inte går att redigera det gamla inlägget :wait: så jag måste skriva nya inlägg och spamma när jag läst en bok. Ska se om det är värt det eller om jag hoppar. Förväntar mig åtminstone inte några svar...)

1. Längtan - Älskar berättelsen om Yrja, Tarald och Sunniva! Det tilltalar min ådra av konstanta ungflicksförälskelser. Blir alldeles varm av berättelsen. Och inslaget av Cecilie är lika underbart, älskar henne. Och Kolgrim - och Tengel och Silje. Och pesten! Det finns inga döda inslag i denna bok, allt är bra!
2. Häxjakten - Underbar bok. När Charlotte träffar Dag igen och hela den historien. Färden från dalen, alla svårigheter och hur det sedan blir bra. En varm och fin berättelse.
3. Trollbunden - Väldigt nära delad andraplats med Häxjakten. De hör ihop. Denna bok faller på att den har lite fler döda partier än Häxjakten har.
4. Dödssynden - Jag minns att jag förr funnit partierna om kriget tråkiga, men det gör jag inte nu. Jag tycker inte heller att historien om Alexander är så pinsam som förr, att han blir "omvänd". Tycker att Margit påpekar det ett flertal gånger varför just han kunde bli det och att det är _väldigt_ ovanligt, vilket ändå visar att hon kanske till och med själv tycker att just den vändningen blir lite udda och pinsam. Älskar Cecilie och Alexander. Och berättelsen om Tarjeij. Trond blir sorgligt osynlig. Riktigt bra och varm bok!
5. Bödelns dotter - Genommysig bok. Hildes situation och relationen till Andreas och Mattias är det som berör mig mest just nu. Tyvärr har jag läst boken för många gånger för att tycka att själva mysteriet är spännande, fångas inte, men kan inte döma ut boken pga att jag gillar Isfolket för mycket ;)
6. Det onda arvet - Jag minns alltid denna bok som en av de absolut bästa. Jag blev faktiskt lite besviken måste jag erkänna. Berättelsen om Mattias i gruvan är så gruvligt kort! Jag mindes den som mycket längre. Gillar berättelsen om Kaleb och Gabriella, men inte mer än gillar. De fattiga barnen, mysigt och underhållande att läsa om, men inte mer än så. Kolgrim och Tarjeij - spännande, inte mer än så. Berättelsen om Mattias, gruvan, Knut och Kaleb - äger. Synd att den är så kort.
7. Avgrunden - Jag tycker faktiskt att den är rätt tråkig. Jag gillar Sol, men kanske huvudsakligen efter att hon kommit in i andevärlden. Varken berättelsen om Sol eller Liv eller allt annat runtomkring lyckas riktigt fånga mig.
8. Spökslottet. Så enbarmligt tråkig. Den enda gången boken gnistrar till är när det handlar om Hans Barth och utpressningen. Annars är den bara en lång gäspning. Kan vara tråkigaste boken i serien.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 november 2015, 22:06 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 22 november 2015, 23:37
Inlägg: 9
Har tillbringat stora delar av de senaste dagarna med att hänfört sitta och läsa igenom den här tråden. Det har varit både informativt och underhållande, ett stort nöje oavsett om jag nickat i igenkänning eller själv tyckt nåt helt annat. Räkna mig till skaran som blivit inspirerade av att göra något liknande... om jag inte precis hade läst om serien. Nästa gång, kanske. ;) Ett stort tack för att du så detaljerat delat med dig av dina tankar! (Och fortsätter göra det - det är intressant att se eventuella skillnader mellan vad du tyckte då och tycker nu!)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 november 2015, 22:52 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Vad roligt att höra, tack!

Jag måste själv säga att det är intressant att se skillnaderna mellan vad jag tycker nu och tyckte då. Har läst igenom min gamla recension efter att jag skrivit in nytt omdöme och ser att bara under dessa år så har jag ändrat uppfattning om många böcker. Nya läsningar ger verkligen nya saker, år efter år!

Ser fram emot dina framtida recensioner :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 december 2015, 21:25 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Omdöme efter Feber i blodet ...

1. Längtan - Älskar berättelsen om Yrja, Tarald och Sunniva! Det tilltalar min ådra av konstanta ungflicksförälskelser. Blir alldeles varm av berättelsen. Och inslaget av Cecilie är lika underbart, älskar henne. Och Kolgrim - och Tengel och Silje. Och pesten! Det finns inga döda inslag i denna bok, allt är bra!
2. Häxjakten - Underbar bok. När Charlotte träffar Dag igen och hela den historien. Färden från dalen, alla svårigheter och hur det sedan blir bra. En varm och fin berättelse.
3. Trollbunden - Väldigt nära delad andraplats med Häxjakten. De hör ihop. Denna bok faller på att den har lite fler döda partier än Häxjakten har.
4. Den ensamme - Har alltid gillat denna bok vad jag minns och uppskattar den mer och mer ju äldre jag blir. Lider så ofantligt mycket med Mikael och tycker så mycket om honom. Den plågsamma relationsutvecklingen mellan honom och Anette, underbara Dominic. Hunden Troll och Mikaels kärlek till djur berör. Jag gråter hejdlöst i åttio sidor, hans smärta är så plågsam. Jag blir verkligen berörd av denna bok. Händelserna med den eventuella gengångaren är ganska ointressanta, men resten berör så ofantligt!
5. Dödssynden - Jag minns att jag förr funnit partierna om kriget tråkiga, men det gör jag inte nu. Jag tycker inte heller att historien om Alexander är så pinsam som förr, att han blir "omvänd". Tycker att Margit påpekar det ett flertal gånger varför just han kunde bli det och att det är _väldigt_ ovanligt, vilket ändå visar att hon kanske till och med själv tycker att just den vändningen blir lite udda och pinsam. Älskar Cecilie och Alexander. Och berättelsen om Tarjeij. Trond blir sorgligt osynlig. Riktigt bra och varm bok!
6. Blodshämnd - En ännu bättre bok om Villemo. Spännande från början till slut. Balanserar på gränsen till att lägga den ännu högre, för den är mer spännande än Döddsynden, men färre scener berör på djupet. Den scen som berör mig mest är när hennes ögon brinner när de piskar Dominic. Gillar Villemo förutom i ngn enstaka scen. Hur kan jag inte ha gillat henne tidigare?
7. Vinterstorm - Spännande, berörande. Lite larvigheter och ytterligheter i relationer och händelser, men ändå en ganska fint tecknad utveckling av Villemos och Eldars förhållande. Jag tycker inte han är så farlig som Margit vill få till. Han är ju ändå ett barn av Svartskogen. Villemo är en fin människa, stark, snäll och godhjärtad. Herregud, jag gillar Villemo, för första gången någonsin.... :shock:
8. Bödelns dotter - Genommysig bok. Hildes situation och relationen till Andreas och Mattias är det som berör mig mest just nu. Tyvärr har jag läst boken för många gånger för att tycka att själva mysteriet är spännande, fångas inte, men kan inte döma ut boken pga att jag gillar Isfolket för mycket ;)
9. Det onda arvet - Jag minns alltid denna bok som en av de absolut bästa. Jag blev faktiskt lite besviken måste jag erkänna. Berättelsen om Mattias i gruvan är så gruvligt kort! Jag mindes den som mycket längre. Gillar berättelsen om Kaleb och Gabriella, men inte mer än gillar. De fattiga barnen, mysigt och underhållande att läsa om, men inte mer än så. Kolgrim och Tarjeij - spännande, inte mer än så. Berättelsen om Mattias, gruvan, Knut och Kaleb - äger. Synd att den är så kort.
10. Avgrunden - Jag tycker faktiskt att den är rätt tråkig. Jag gillar Sol, men kanske huvudsakligen efter att hon kommit in i andevärlden. Varken berättelsen om Sol eller Liv eller allt annat runtomkring lyckas riktigt fånga mig.
11. Feber i blodet. En bok som är lätt att lägga ifrån sig. Den har många inslag som borde bli bra, som snapphanarna etc, men det vill sig inte riktigt. Den gnistrar inte till. Mitt favoritparti är slutet, med piratbåten, huset på ön och när Villemo ska föda, men i övrigt så är det en rätt trist bok. Orkar inte med allt det där längtandet ...
12. Spökslottet. Så erbarmligt tråkig. Den enda gången boken gnistrar till är när det handlar om Hans Barth och utpressningen. Annars är den bara en lång gäspning. Kan vara tråkigaste boken i serien.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 december 2015, 14:49 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Jeg blir så glad fordi du liker Villemo. Har aldri skjønt hvorfor så mange her ikke liker henne. Hun har alltid vært en storfavoritt hos meg. :)

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 december 2015, 17:26 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Ja jag vet inte riktigt varför jag tyckt så illa om henne förut. Jag tror att jag mognat, och har större överseende med hennes tramserier kring Eldar. Då tyckte jag det var fånigt, nu har jag distans och tycker att det är mer charmigt. Feber i blodet kan jag ännu inte riktigt med och kanske är det så att den sista boken satt bilden av hela Villemo-delen. Men hon som person är ändå okej även i den boken...

Nej jag vet inte, jag får be Villemo om ursäkt i tanken, hon är ju riktigt fin. :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 476 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 28, 29, 30, 31, 32  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012