Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 19:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 476 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 28, 29, 30, 31, 32
Författare Meddelande
InläggPostat: 23 februari 2016, 18:48 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Färdig med serien ... och presenterar här den slutliga listan anno 2016, inte helt lik den som var 2007 då jag läste serien sist... saker förändras. :)

1. Demonernas fjäll - Helt enkelt makalöst mäktig och ohyggligt fängslande i varje ord. Jag avgudar den här boken och tårarna bara flödar på slutet.
2. Drakens tänder- Hur kan man inte älska den här boken. Sölves långsamma förvandling och mäktiga kraft. Och Heike, Heike!!!! Jag dör inombords av den här berättelsen, så stark den är!!
3. Längtan - Älskar berättelsen om Yrja, Tarald och Sunniva! Det tilltalar min ådra av konstanta ungflicksförälskelser. Blir alldeles varm av berättelsen. Och inslaget av Cecilie är lika underbart, älskar henne. Och Kolgrim - och Tengel och Silje. Och pesten! Det finns inga döda inslag i denna bok, allt är bra!
4. Häxjakten - Underbar bok. När Charlotte träffar Dag igen och hela den historien. Färden från dalen, alla svårigheter och hur det sedan blir bra. En varm och fin berättelse.
5. Trollbunden - Väldigt nära delad andraplats med Häxjakten. De hör ihop. Denna bok faller på att den har lite fler döda partier än Häxjakten har.
6. Den ensamme - Har alltid gillat denna bok vad jag minns och uppskattar den mer och mer ju äldre jag blir. Lider så ofantligt mycket med Mikael och tycker så mycket om honom. Den plågsamma relationsutvecklingen mellan honom och Anette, underbara Dominic. Hunden Troll och Mikaels kärlek till djur berör. Jag gråter hejdlöst i åttio sidor, hans smärta är så plågsam. Jag blir verkligen berörd av denna bok. Händelserna med den eventuella gengångaren är ganska ointressanta, men resten berör så ofantligt!
7. Satans fotspår - En bok som är helt enkelt genombra. Den är spännande hela tiden och har inga tråkiga partier. Tycker väl att omvändelsen blir lite för lätt, hade det varit så lätt hade nog Kolgrim varit lättare att vända, men ändå. Jag är förlåtande mot det ;) Haltepinken berör starkt! Det boken tappar placeringar på är att den inte framkallar skratt eller gråt från mig, "bara" sträckläsning.
8. Trollmåne -Så himla vacker och fin bok! Så rörande kärlekshistoria, sympatisk Christa som balanseras upp av förfärlig Frank och slutet med Lindelou som Nataniels beskyddare. Underbart!
9. Små män kastar långa skuggor - underskattad bok med många starka och berörande scener. Gråter ofta. Karine, hennes kamp, vad den gör med henne. Allt Jonathan får vara med om, och kära Henning som dör. Och hundvalpen Shanes äventyr, jätteberörande bok! Och så spännande med koncentrationslägren och Tengel den onde vid liv.
10. Färjekarlen - Den här boken är otroligt underskattad i serien. Den är groteskt spännande från början till slut och kärlekshistorien mellan Benedikte och Sander är helt underbar. Jag känner så himla mycket igen mig i Benedikte, det påverkar ju självklart hur mycket jag tycker om denna bok. Seriens mest fasansfulla scener finns i denna bok enligt mig.
11. Nattens demon - Underbar relationsberättelse mellan Vanja och Tamlin. Vanjas personlighet, styrka och kamp berör. Spännande scener hos nattdemonerna. Jättefin bok.
12. Korpens vingar - Väldigt spännande berättelse, återigen en att önska man läste för första gången. Men huvudorsaken till att boken hamnar så högt är för att Heike, hans personlighet och hans berättelse berör så galet mkt.
13. Dödssynden - Jag minns att jag förr funnit partierna om kriget tråkiga, men det gör jag inte nu. Jag tycker inte heller att historien om Alexander är så pinsam som förr, att han blir "omvänd". Tycker att Margit påpekar det ett flertal gånger varför just han kunde bli det och att det är _väldigt_ ovanligt, vilket ändå visar att hon kanske till och med själv tycker att just den vändningen blir lite udda och pinsam. Älskar Cecilie och Alexander. Och berättelsen om Tarjeij. Trond blir sorgligt osynlig. Riktigt bra och varm bok!
14. Dödens trädgård - Det blir svårare och svårare att placera böckerna i ordning. Orsaken till att denna ligger så pass lågt är att första halvan av boken är svag, andra halvan är magnifik.
15. Våroffer - Bedömningen här är kanske inte klockren, jag var lite påverkad av privata händelser när jag läste och ganska disträ. Men det är Heike, det är övernaturlighet, skräck och död. Hur kan det bli annat än bra? ;)
16. Galgdockan - En svårbedömd bok. Tycker om Ingrid och finns många spännande delar. Många mysterier om Isfolket klarnar, Ulvhedin som möter tdo, Daniel hos änglamakerskan, Villemo och Dominic som dör, resan till Isfolkets dal etc. Lite plåttrig kanske, men många bra pusselbitar!
17. Demonen och jungfrun - vad händer, jag älskar Vinga! Mitt tålamod med tramsiga småtjejer har helt klart ökat med åren! ;) Relationen mellan henne och (min) Heike, kampen för Gråstenholm och Elistrand och Vingas och Heikes öden. Så fint och berörande och spännande!
18. Blodshämnd - En ännu bättre bok om Villemo. Spännande från början till slut. Balanserar på gränsen till att lägga den ännu högre, för den är mer spännande än Döddsynden, men färre scener berör på djupet. Den scen som berör mig mest är när hennes ögon brinner när de piskar Dominic. Gillar Villemo förutom i ngn enstaka scen. Hur kan jag inte ha gillat henne tidigare?
19. Djupt i jorden - Inte så spännande, inte så berörande på något annat sätt än i relationen mellan Anna Maria och Kol. Och den är ju svår att motstå, jag blir tokförälskad när jag läser den här boken! Därför kommer den högt trots att den inte är så intensiv i handlingen direkt.
20. Is och eld - Mycket bättre än jag minns. Den börjar dåligt, men det finns så mycket mer än Viljar och Belinda i denna bok. Deras berättelse blir charmig till slut, men allt med Heike, Vinga, Tula, isfolkets dag och grå folket gör boken väldigt bra. Gråter både när Vinga och Heike dör, allra mest Heike. Han får ju inte dö!! :(
21. Huset i Eldafjord - Har för mig att denna brukar få dåliga omdömen, men jag gillar den. Eskil är charmig och hans relation till Solveig är fin. Läskig story med en av de topp tre värsta skräckscener i Isfolket.
22. Vinterstorm - Spännande, berörande. Lite larvigheter och ytterligheter i relationer och händelser, men ändå en ganska fint tecknad utveckling av Villemos och Eldars förhållande. Jag tycker inte han är så farlig som Margit vill få till. Han är ju ändå ett barn av Svartskogen. Villemo är en fin människa, stark, snäll och godhjärtad. Herregud, jag gillar Villemo, för första gången någonsin.... :shock:
23. Det svarta vattnet - En av de bättre böckerna i slutstriden. Den har en tydlig och spännande röd tråd och är inte så splittrad i handlingen. Spännande i svalget och kampen mellan Nataniel och Tengel den Onde.
24. Stad i skräck - Genomspännande bok. Inte superspännande, men lagom spännande rakt igenom. Intressant att följa jakten på sjukdomen och väldigt starka och fina scener på slutet med Vinnie och Nataniel och födseln av fina Tova. Det kommer en tår där ...
25. En glimt av ömhet - Mer sammanhållen än den förra. Svårigheterna inom dem är intressantare än de utom dem.
26. Ängel med dolda horn - Det är svårt att rangordna böcker nu, men jag tror ändå att denna hamnar här. Den påminner om Galgdockan såtillvida att det är en ganska spretig bok med många händelser på händelser. Men den är svagare. Inte dålig, men inte jätteberörande heller. Fina partier med Tomas.
27. Hunger - En berättelse som brukar få kritik, men jag tycker att den är berörande och charmerande. Marits lidanden och Christoffers bekymmer med Lise-Merete. Vi kommer in på mobbing och svartsjuka men det starka i boken är Marits ohyggliga elände och hennes osäkerhet. Man kan inte annat än gilla henne och fina scener mellan Benedikte och André och all hjälp som kommer till Marit från isfolket. Fin bok.
28. Vargtimmen - Själva berättelsen är väl inte så himla spännande, men eftersom jag är kär i Heike så lyfts boken massor av de partierna som handlar om honom och hans ensamhet. Gunillas öde är också fint, hur hon får reda på vem hon är. Sänks av en otroligt märklig konversation mellan Heike och Erling samt ett väldigt provocerande slutstycke där det märks att berättelsen inte var färdigplanerad.
29. Bödelns dotter - Genommysig bok. Hildes situation och relationen till Andreas och Mattias är det som berör mig mest just nu. Tyvärr har jag läst boken för många gånger för att tycka att själva mysteriet är spännande, fångas inte, men kan inte döma ut boken pga att jag gillar Isfolket för mycket ;)
30. Det onda arvet - Jag minns alltid denna bok som en av de absolut bästa. Jag blev faktiskt lite besviken måste jag erkänna. Berättelsen om Mattias i gruvan är så gruvligt kort! Jag mindes den som mycket längre. Gillar berättelsen om Kaleb och Gabriella, men inte mer än gillar. De fattiga barnen, mysigt och underhållande att läsa om, men inte mer än så. Kolgrim och Tarjeij - spännande, inte mer än så. Berättelsen om Mattias, gruvan, Knut och Kaleb - äger. Synd att den är så kort.

Här går gränsen för böcker som bara varit ok.

31. Lugnet före stormen. Av någon orsak lyckas den inte fängsla mig. Den är spretig och partiet inne i demonernas fjäll är mkt tråkigare än i förra boken. Kanske läste jag den bara på fel dag.... Kan inte sätta fingret på vad som inte fungerar i boken.
32. Den siste riddaren - Orsaken att denna kommer lite högre är för slutet med mossmännen och Ulvhedin och just det faktum att Tristan får veta att han har en son. Men det mesta i boken är lite halvtråkigt och inte så fängslande tycker jag. Blir lite mycket av samma... Äcklas svårt av Ruckelberg.
33. Avgrunden - Jag tycker faktiskt att den är rätt tråkig. Jag gillar Sol, men kanske huvudsakligen efter att hon kommit in i andevärlden. Varken berättelsen om Sol eller Liv eller allt annat runtomkring lyckas riktigt fånga mig.
34. Lucifers kärlek - Kärlekshistorien är rätt trist. Delen med grå folket kunde ha varit så himla mycket bättre och längre. Slutscenen med Heming är hjärtekrossare.
35. Människadjuret - lite småbeige. Inte så många jättestarka partier, lite spretig bok. Fångar mig inte riktigt.
36. Fångad av tiden - svårplacerad bok. Inte så bra som jag mindes den. Just Tovas reinkarnationer är spännande men ohyggligt liten del av berättelsen. Delen i Japan - trist. Delen om Stella - ok. Svårplacerad, onekligen.
37. Rop av stumma röster - spretig bok. Tredelad med lånade berättelser inramat av Ellens och Nataniels kärlek som växer fram. Kärleken och deras personligheter är fint att läsa om, mysterierna rätt halvtrista.
38. Vinden från Öster. Det som är bra är bra, men det finns tyvärr för mycket tråkigt för att boken ska nå längre än så här. Tiden hos nenetserna är ok+ och mötet med tarangaierna är bra! Men alla partier om ryska krig, gäääsp. Ett plus för naturbeskrivningarna och miljöerna.
39. Bakom fasaden. De sista sidorna är bra, när deckarhistorien nystas upp och allt samlas på Lekenes. Ett kort parti med olyckan i fattighusen är bra, annars är den rätt tradig och lite för stereotypt kärlekshistorisk.
40. Legenden om Marco. Till stora delar en ganska tråkig bok, mycket repetitivt om Marcos förflutna. Det som lyfter den från en dålig bok är partierna om Christa och Lindelou, samt det lite morbida med alla seriemördare. Det är alltid intressant att läsa om människors grymhet.
41. Är det någon där ute - Epilogen om kampen är ganska bra. Jag gillar partiet med Margit och Gabriel även om slutödena kanske inte är helt spännande alltid. Margits slutberättelse om att skriva serien är bra/ok. Delarna om Lucifer är däremot plågsamt tråkiga.
42. Vandring i mörkret - Första halvan är rent plågsamt tråkig. Funderar på att lägga boken till bottenrasket. Det lyfter när det blir mer action, Vetle kommer in i borgen, TDO tar över en av flickorna och fram till slutet samt partierna med Vandraren. Annars känns det mest som Margits "turistbok".
43. Kvinnan på stranden - väldigt medioker, på gränsen till dålig. Berättelsen om Vargaby är som Korpens vingar B och det finns inte riktigt något som engagerar.

Här går gränsen för böcker jag tyckt varit dåliga:

44. Den onda dagen - Det gnistrar inte om den här. Kanske läste jag den på fel dag, men det lever liksom aldrig upp i händelseförloppet.
45. Feber i blodet. En bok som är lätt att lägga ifrån sig. Den har många inslag som borde bli bra, som snapphanarna etc, men det vill sig inte riktigt. Den gnistrar inte till. Mitt favoritparti är slutet, med piratbåten, huset på ön och när Villemo ska föda, men i övrigt så är det en rätt trist bok. Orkar inte med allt det där längtandet ...
46. Spökslottet. Så erbarmligt tråkig. Den enda gången boken gnistrar till är när det handlar om Hans Barth och utpressningen. Annars är den bara en lång gäspning. Kan vara tråkigaste boken i serien.
47. Synden har lång svans - Det är knappt så jag klarar av att fortsätta läsa. Full av putslustigheter och upprepningar. När Heike och Tula ska samtala med rymdvarelser genom en hundrumpa är gränsen nådd. Nej fy. Det enda roliga är att boken utspelar sig där jag bor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 februari 2016, 11:55 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Åh, intressant att se hur den ser ut nu efter alla 47 böcker. Har varit så kul att kika in i den här tråden då och då, blir mer och mer sugen på att läsa om serien!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 augusti 2016, 13:28 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
jag måste nog läsa om denna tråden från början till slut ;)

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 augusti 2016, 15:10 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Haha, lycka till med det. Lång tråd ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 augusti 2016, 15:18 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
mammatova skrev:
Haha, lycka till med det. Lång tråd ;)


Gör inget! :D

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 augusti 2016, 16:02 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Över 43000 visningar nu. Undrar om vi når 50000 någon gång? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 augusti 2016, 16:15 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
jag kommer nog se till det eftersom jag återvänder till tråden för att fortsätta läsa! :giggle:

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 augusti 2016, 11:41 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Intressant att läsa din nuvarande "lista" från 2016 MammaTova :)

Tror säkert tråden snart når över 50000, har tänkt läsa om dina analyser och kommer nog inte läsa alla på en gång utan eftersom :giggle:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 oktober 2016, 16:04 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Har endelig kommet meg gjennom hele tråden. :) Jeg begynte å lese serien på nytt da podcasten startet opp i fjor, og leste først gjennom de siste refleksjonene dine. Begynte for en stund siden fra første innlegg. Stoppet innimellom for å komme i kapp med hvor langt jeg hadde kommet, men ga opp (skal begynne på bok 40 nå), og leste resten. ;) Må si jeg er mektig imponert!! :hdance2: :tkiss: Veldig interessant å se hva andre tenker og synes om bøkene! Jeg er ikke helt enig bestandig, men det gjør ingenting. Det er bare bra at vi alle finner ulike ting å fengsles av og ulike karakterer å sympatisere med. Og jeg har gapskrattet mer enn én gang!

Det har vært en del ting jeg tenkte jeg skulle kommentere, men dessverre har jeg ikke skrevet det ned (for oppslukt av å lese!), og nå har jeg glemt det. :oops: Kommer bare på én ting, i en bok jeg leste for kort tid siden: Ja, Trøgstad finnes virkelig. Det er en kommune i Østfold, ikke så langt fra svenskegrensa.

Når det gjelder de to listene du har satt opp, må jeg si jeg er langt mer enig med den siste enn den første. :) Jeg har også prøvd å sette opp en lignende liste, med noen små kommentarer om hver bok, når jeg leser bøkene nå. Det skal bli spennende å se hvordan den blir til slutt, men den blir nok ikke helt lik noen av dine. ;) Har for eksempel aldri vært så glad i Demonenes fjell. Lurer på om jeg vil endre mening nå. :ponder2:

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 oktober 2016, 19:13 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Tack Silje! :tkiss:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 oktober 2016, 05:42 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Fantastiskt bra lista och mäktigt av dig att verkligen powerranka dem i ordning. Vilken insats!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 476 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 28, 29, 30, 31, 32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012