Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 juni 2026, 17:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 maj 2006, 17:09 
Utvald
Utvald
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 april 2006, 03:30
Inlägg: 577
Ort: Dalarna
jag kan inte hellr komma på något speciellt utryck från isfolken jag använder... :ponder2:

_________________
'Älskar, älskar inte Hur kan en blomma veta?'


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 maj 2006, 18:25 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 6 april 2006, 22:34
Inlägg: 141
Ort: Sandarneeé.
Jag kommer inte på nåt just nu, men min kompis har råkat säga far till sin pappa några gånger... Ändå var hon bara på första boken då...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 maj 2006, 19:38 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Jag skriver ofta far/mor, vet inte om jag säger det däremot. :ponder2: Tror jag säger det också ibland. Men mer sällan än jag skriver det. Skriver även fader ibland.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 juli 2006, 00:34 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 30 juni 2006, 01:14
Inlägg: 1037
Ort: Mariefred
"Bevare mig väl" Tycker jag också är ett roligt uttryck :)

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 augusti 2006, 17:35 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 10 juni 2006, 13:51
Inlägg: 1949
Ort: Östersund
Någon som säger "Herreminje!" eller "Kom an här!" eller "Fabelunda!" eller "Attans!" eller "Fasen!"?
Jag brukar använde de uttrycken, haha! :giggle:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 augusti 2006, 18:05 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Nyttjar de "Herreminje" i böckerna? :ponder2: Det säger jag, och många häromkring som inte läst böckerna. :)

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 augusti 2006, 21:17 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 13 juli 2006, 16:48
Inlägg: 49
åh gud! blir ofte brukt i bøkene da..... :)

_________________
{EngelMedSvarteVinger}


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 april 2007, 19:29 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 22 september 2006, 15:56
Inlägg: 30
Ort: Helsingborg
Jag säger ibland: Herre min je. Stavas det så? Men jag tror inte det finns med i böckerna. Jag gillar annars de "gamla" uttrycken mycket: var så snäll, gud bevars, pyttsan osv.
Annars skulle nog de gamla uttrycken försvinna om de inte användes i böcker så vi får läsa och bli påminda om dem igen.

_________________
...Den som ändå vore av isfolket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8 april 2007, 23:31 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
"Var så snäll" är med typ 3 gånger i första boken.. Lite allergisk mot den frasen efter isfolket...

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritcitat/ord
InläggPostat: 27 oktober 2008, 19:02 
Drabbad
Drabbad

Blev medlem: 19 januari 2008, 13:23
Inlägg: 405
Ort: Tranås - Sverige
Det finns en del uttryck och andra saker som jag lagt märke till att de använder flitigt,
dels så säger de alltid "om ni så vill" när de ska förklara något. :P

Sen så säger eller tänker de ofta "ja tacka katten för det!" Det tycker jag är ganska så charmerande,
oftast så är det de "eldiga" kvinnorna i släkten som nyttjar det uttrycket, T.ex Sol, Villemo, Ingrid and so on :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritcitat/ord
InläggPostat: 27 april 2012, 19:54 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7524
Ort: Delsbo
puttar upp litet äldre trådar från glömseln! :)

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritcitat/ord
InläggPostat: 27 april 2012, 20:52 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21482
Ort: Gråstensholm
Min signatur sammanfattar det bra :lol:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritcitat/ord
InläggPostat: 7 september 2012, 14:39 
Nummerkampens mästare
Nummerkampens mästare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 september 2007, 19:19
Inlägg: 2461
:giggle: får mig osökt att tänka på varm choklad :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritcitat/ord
InläggPostat: 8 september 2012, 21:30 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 april 2008, 17:12
Inlägg: 5523
Ort: Lite här och där. Fast mest här
*Halkatla* skrev:
:giggle: får mig osökt att tänka på varm choklad :)

Nähä.?! ;)
Blods signatur är en klockren sammanfattning! (kära barn! :giggle: )

_________________
Que bono?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritcitat/ord
InläggPostat: 18 oktober 2012, 20:41 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Kanske har jag skrivit i den här tråden redan... men "Det vete katten" är något de säger JÄTTEOFTA. Eller: Det vete fåglarna. Och det har jag apat efter *host*

När jag läste de tidigaste böckerna märkte jag att de sa "Gott!" istället för "Bra!" eller "OK!".

Vet att jag råkat säga: Gott, då gör vi så!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012