Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 13:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Så perverst! :|
InläggPostat: 23 augusti 2011, 15:58 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 8 januari 2008, 21:02
Inlägg: 4698
Ort: Göteborg
Hur mycket är det nu?
tänker vi när han levde till när hon levde eller när hon är gammal i demonernas fjäll och han är en ung "pojke" då?
usch jag blir så förvirrad på deras förhållande, kommer inte ihåg hur det ligger till alls... :ponder2:

_________________
Jag; Varför har jag alltid så kalla fötter?
Pappa; Kalla fötter, varmt hjärta
THE BLOGG


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 23 augusti 2011, 20:42 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Demonernas fjäll tänkte jag på... jag tänkte på det här inlägget:
Ewadraken skrev:
Jag tycker värst är det med Linde-Lou och Christa när de ses igen. Då är ju åldersskilnaden sååå stor och de är släckt. Nej jag kan inte med att hon är så gammal och han så ung. Det finns lite gränser i alla fall. Ok om de hade varigt lika gamla då men han stanna ju i ålder tyvärr...


Just åldersskillnad har jag inga probs med. Hade de bara inte varit släkt så hade det inte rört mig i ryggen.

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Så perverst! :|
InläggPostat: 23 augusti 2011, 21:40 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 8 januari 2008, 21:02
Inlägg: 4698
Ort: Göteborg
Nej alltså åldersskillnad rör mig inte i ryggen egentligen :shrug: Det får alla bestämma för sig själv, men jag kan inte släppa det med att dom är släkt. Bara rysningar op og ned af det hele!

_________________
Jag; Varför har jag alltid så kalla fötter?
Pappa; Kalla fötter, varmt hjärta
THE BLOGG


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Så perverst! :|
InläggPostat: 24 augusti 2011, 11:24 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 april 2008, 17:12
Inlägg: 5521
Ort: Lite här och där. Fast mest här
Jag har heller inte några problem med åldersskillnaden mellan Christa och Line-Lou.
Kärlek är kärlek och de älskar varandra. Jag tycker det är underbart att de fick den natten tillsammans.
Har heller inte några problem med släktskapet. Är säker på att tremänningar (=sysslingar) får gifta sig här i Sverige.
Nänä, jag tycker det är fint.

_________________
Memento mori


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Så perverst! :|
InläggPostat: 24 augusti 2011, 17:37 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 8 januari 2008, 21:02
Inlägg: 4698
Ort: Göteborg
är dom bara tremänningar? :ponder2: jag tyckte jag läste i något inlägg att han var hennes morbor/farbror?

_________________
Jag; Varför har jag alltid så kalla fötter?
Pappa; Kalla fötter, varmt hjärta
THE BLOGG


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Så perverst! :|
InläggPostat: 24 augusti 2011, 20:17 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
DidrikStrumpa skrev:
är dom bara tremänningar? :ponder2: jag tyckte jag läste i något inlägg att han var hennes morbor/farbror?

Det är jag som är lite skyldig där med det påstådda morbrorsskapet, men visst är han Vanjas halvbror? Ulvars son? Sedan Ulvar satt inne efter att ha eldat ner den prostituerade madammens hus?

Det tycker jag är disturbing, faktiskt. Jag är förövrigt sätt säker på att kusiner får gifta sig också. Sedan om det är så värst lämpligt... det kan vi diskutera...

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Så perverst! :|
InläggPostat: 8 september 2013, 18:12 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
DidrikStrumpa skrev:
Det tycker jag är disturbing, faktiskt. Jag är förövrigt sätt säker på att kusiner får gifta sig också. Sedan om det är så värst lämpligt... det kan vi diskutera...


Det får dem. Vet det för jag hade en "småflört" med min. Dock till vårt försvar var jag tre år gammal, och han fyra. Vi sprang runt och höll varandra i handen, så det var inte mycket med det egentligen.. :oops:

Personligen älskar jag Liv och Dags kärlekshistoria. Så fylld av ömhet och förtroende. :tkiss: Att de växt upp samman spelar ingen roll, de är absolut inte släkt. Han är ju Dansk och hon Norsk.

Linde-Lou och Christa... Jag blev lite paff när jag läste att de var släkt. Tragiskt för henne, men var det verkligen nödvändigt att göra dem till tremänningar eller vad de nu är.

Villemo och Dominic, Irmelin och Niklas är också släkt.. Det förstnämnda är mina favoriter i serien. De andra är mycket söta de med.

:flower2:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Så perverst! :|
InläggPostat: 8 september 2013, 18:27 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Jag hade inga problem med Dag och Liv. Såg dem mer som bästa vänner - han växte väl upp hos Charlotte, mestadels? Och de var ju inte släkt alls... Tyckte att de var söta tillsammans och att det var helt rätt att gifte sig.

Christa och Linde-Lou var däremot rätt perverst eftersom han var hennes morbror.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Så perverst! :|
InläggPostat: 13 september 2013, 12:13 
Trollkunnig
Trollkunnig
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2 januari 2013, 18:10
Inlägg: 242
Dag och Liv har jag inga problem med. När Dag är 5 och Liv är 3 får de ju veta att de inte är syskon. När Charlotte pratar med Silje, säger hon att de måste hitta en bra man till Dags bästa vän.

Christa och Linde-Lou tyckte jag inte om däremot.

Svårt har jag också för Villemos syn på det Jöns gör.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Så perverst! :|
InläggPostat: 13 september 2013, 21:02 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Ett litet inpass. Faktiskt får en morbror och en systerdotter gifta sig i Sverige. Det räknas inte som incest. Konstigt nog!

Min mormors far gifte sig med sin systerdotter på äldre dagar, efter att han blivit änkling. Systerdottern hushållade visst för honom och jag tror de gifte sig för att det inte skulle bli en massa prat och för att det var mest praktiskt så. Gubben borde ha varit bortåt 80 år då och hon runt 60.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Så perverst! :|
InläggPostat: 15 september 2013, 23:34 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Jag tycker inte att det är äckligt eller perverst det som händer varken mellan Christa och Lindelou, eller Dag och Liv. De var alla vuxna människor och kan då få bestämma själv vem de vill älska. Vad gäller incestlagarna som finns, så är väl de till för att inte ett eventuellt barn ska ha större risk för missbildningar eller anomalier. För att skydda barnet liksom. Så att så länge man inte planerar att få barn ihop tycker jag inte det är fel om släktingar skulle vara kära i varandra. (Så länge de är vuxna då)
Många av mina vänner är chockade över att jag tycker så här dock, och jag tänker att det kan bero på att jag inte har några syskon eller så många nära släktingar överhuvudtaget, så jag kanske har lite svårt att sätta mig in i situationen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Så perverst! :|
InläggPostat: 16 september 2013, 07:42 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Vet inte om jag skrivit det förut men jag tycker att Dag och Liv är lite äckligt faktiskt även om de är bra för varandra. Hade fosterhem hemma när jag växte upp och visserligen har jag bara kontakt med en av dem som bodde hos oss och jag ser han som en bror än idag och han bodde ändå bara hos oss när han var 13-18 år, Dag och Liv var ju ändå syskon typ hela livet :lurk:

Sen har jag lite svårt att förstå det där med att ens kunna bilda ett romantiskt förhållande med sina kusiner, står mina släktingar väldigt nära och vi är uppväxta nära och isfolket stod ju varandra ännu närmare än vi gör vilket gör att jag har lite svårt att förstå tex Villemo-Dominic och Irmelin-Niklas som också är uppväxta ihop som släktingar. Men det här kan ju bero på att jag aldrig skulle kunna tänka mig att "göra något" med mina kusiner och tremänningar och att jag därför för över mina känslor dit. :)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Så perverst! :|
InläggPostat: 16 september 2013, 07:44 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Tillägg: Speciellt när en av mina kusiner har varit som min bror hela livet och att vi kallar varandra för syster/bror även nu när vi är vuxna. Så för mig skulle det verkligen vara helt fel att "göra något" med min bror även om han inte är min riktiga bror. ;)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012