| Sagan om Isfolket http://shailina.se/Isfolket/ |
|
| Manlig onani http://shailina.se/Isfolket/viewtopic.php?f=10&t=1686 |
Sida 1 av 3 |
| Författare: | Heike [ 6 maj 2006, 21:35 ] |
| Inläggsrubrik: | Manlig onani |
I böckerna är det ofta väldigt detaljerade scener med kvinnor som onanerar, men om en man tillfredsställt sig själv så nämns det bara i förbigående, typ "jag gör också sånt när längtan blir för stor". Läsaren kan följa kvinnornas känslor genom det hela och hur de når orgasmens svindlande höjder men männens känslor beskrivs sällan eller aldrig. Är det medvetet från Margits sida med syftet att fokusera på kvinnorna, eller är det en naturlig konsekvens av att en kvinnlig författare helt enkelt vet mer om den kvinnliga sidan av saken? |
|
| Författare: | Romantica [ 6 maj 2006, 22:14 ] |
| Inläggsrubrik: | |
Har inte ens tänkt på det... Kan det vara för att jag inte är man tro
|
|
| Författare: | Tiril [ 6 maj 2006, 23:05 ] |
| Inläggsrubrik: | |
Ja, det är intressant. Jag har funderat lite på det där och inte förstått. Många författare kan skildra det andra könets kännslor! |
|
| Författare: | Tova [ 6 maj 2006, 23:17 ] |
| Inläggsrubrik: | |
Jag tror det är att allmänt sett så ses kvinnlig onani som något sensuellt, medan manlig onani ses som ... svårt att hitta ett bra ord... äckligt? Fånigt? Hittar inget bra ord som passar... grobianskt... Jag vet inte riktigt var förändringen kommer dock, för när det gäller barn så är det tvärtom. Att pojkar drar i snoppen är naturligt och inget skamligt, men om små flickor pillar sig mellan benen så är det genast mer skamligt och "nämen så får man inte göra!" i motsats till "men vad har du hittat då!" till pojken. Negativt - positivt. För jävligt och fel, både för vuxna och barn. |
|
| Författare: | Heike [ 6 maj 2006, 23:42 ] |
| Inläggsrubrik: | |
Det närmaste/detaljerade jag kan hitta i Isfolksböckerna är scenerna med Ulvar. När han är liten (8 år) så kryper han omkring på marken med en kraftig erektion och drar i snoppen utan att något händer. Han känner att något saknas, men vet inte vad. När han är lite äldre så smeker han sig utanpå byxorna och får stånd och utlösning. |
|
| Författare: | Heike [ 6 maj 2006, 23:45 ] |
| Inläggsrubrik: | |
Tova skrev: Jag vet inte riktigt var förändringen kommer dock, för när det gäller barn så är det tvärtom. Att pojkar drar i snoppen är naturligt och inget skamligt, men om små flickor pillar sig mellan benen så är det genast mer skamligt och "nämen så får man inte göra!" i motsats till "men vad har du hittat då!" till pojken. Negativt - positivt.
Intressant reflektion, Tova! Jag har faktiskt aldrig tänkt på det
|
|
| Författare: | Vavva [ 7 maj 2006, 03:38 ] |
| Inläggsrubrik: | |
Jag tror säkert attd et kan handla mycket om att Margit är en kvinnlig författare som är uppvuxen under en period när kvinnlig onani var otroligt tabu, och därför vill lyfta fram det. Om man ser på sexualsynen under Margit sandemos uppväxtperiod och när hon skrev isfolketböckerna så var det rätt annorlunda från idag. Sedan ligger det mycket i att kvinnlig onani ses som något mer sensuellt, kanske till och emd som något som de flesta skulle vilja titta på, medan det exempelvis gjorts färre porrfilmer som helst fokuserar på män som runkar... Tredje punkten tror jag är målgruppen. Böckerna är kanske främst skrivna för en kvinnlig publik, så då är de också skrivna för att kvinnor ska kunna identifiera sig mer. |
|
| Författare: | Annie_Dog [ 7 maj 2006, 19:51 ] |
| Inläggsrubrik: | |
Haha, du menar som Villemo och Bergakungen och Elisabeth och trädet? Men hallå, alla glömmer ju Klaus trädknull, det är lite taskigt tycker jag.. nåja.. kan stämma det där. Kvinnlig onani är lite mer förbjuden.
Tänkte på det när jag läste den där "Vägen till Orgasm" (tao-boken som jag nog nämnt tidigare).. i man-kapitlet stod det typ att män onanerar genom hela sitt liv, så fort dom typ hittat till penis (vilket de gör ganska tidigt, och dessutom uppmuntras till det, som Tova sade) och typ inget mer med det. Däremot skrev de i kvinno-kapitlet de flesta kvinnor inte ens onanerar, och de manade till kvinnlig onani. Gick grundligt in på hur man finner och accepterar sin kropp etc.. ytterst förvirrande. Kvinnlig onani är mer tabu, medas manlig anses som mer.. naturlig. Därför är även kvinnlig onani betydligt mera spännande, mer erotisk är den manliga, ytterst självklara, onanin. En kvinna som erkänner att hon onanerar är spännande och vild. En man som onanerar är mera patetisk. Och nej, jag tycker inte alls att den här världen är underlig, nej inte alls.. |
|
| Författare: | Nataniel [ 7 maj 2006, 20:08 ] |
| Inläggsrubrik: | |
Finns något som heter "Gratification disorder". Handlar om onani hos barn. Det gör både tjejer och killar. Kan börja då de är under ett år gammal.. Antalet tillfällen varierade från 1 gång i veckan till 12 gånger per dag. Det höll på från 30 sekunder upp till två timmar. Fanns inga samband mellan hur ofta och längden på det hela. Vanligast är tydligen i bilbarnstolen. Stod inget om hur fördelningen var, studien hade 20 tjejer och 11 killar. Det ni! |
|
| Författare: | Annie_Dog [ 7 maj 2006, 21:09 ] |
| Inläggsrubrik: | |
Haha, ojoj!! Jävla snorungar.. skall det vara ett vanligt fenomen eller bara en sällan förekommande "disorder"? |
|
| Författare: | Nataniel [ 7 maj 2006, 21:12 ] |
| Inläggsrubrik: | |
Inte hittat något om det heller. (alltså vanlighetsgrad) Tror att det är rätt ovanligt och misstas tydligen ofta för epilepsi. Så om man snittar ut epileptiker och tar en procent av det eller så, då är det nog rätt ovanligt. |
|
| Författare: | Heike [ 7 maj 2006, 21:28 ] |
| Inläggsrubrik: | |
Annie_Dog skrev: Men hallå, alla glömmer ju Klaus trädknull, det är lite taskigt tycker jag..
Jag har glömt! Berätta! |
|
| Författare: | Romantica [ 7 maj 2006, 21:44 ] |
| Inläggsrubrik: | |
Heike skrev: Annie_Dog skrev: Men hallå, alla glömmer ju Klaus trädknull, det är lite taskigt tycker jag.. Jag har glömt! Berätta! Jag har också glömt, men det låter spännande!
|
|
| Författare: | Mali [ 13 maj 2006, 23:34 ] |
| Inläggsrubrik: | |
kanskje Margit føler seg mer erfaren i hvordan jenter tar "saken i egen hånd"? |
|
| Författare: | Annie_Dog [ 20 maj 2006, 01:48 ] |
| Inläggsrubrik: | |
Jo, Klaus trädknull.. förlåt, nu har jag ju varit borta i Skåne ett tag, så ni har fått vänta på svaret! Det är i likhet med Elisabeths trädknull. Strax efter att han och Sol tittat på hästarna in action. Han tänkte på Sol, men kramade hårt och gned sig mot ett träd, tills han blev yr och föll ihop i en flämtande hög på marken. Så egentligen är Elisabeth inte så orginell av sig som många tror! |
|
| Sida 1 av 3 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |
|