Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 18:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Heteronormativitet i
InläggPostat: 17 mars 2006, 23:16 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
Först måste jag säga att jag verkligen är förtjust i Isfolksböckerna (annars hade jag inte gått med här), och jag tycker att de flesta erotiska scener är minst sagt kittlande... :adhiding:

Nu vill jag öppna en diskussion kring heteronormativiteten i böckerna, om hur homosexualitet (och andra sexualiteter) osynligörs... helt och hållet i Sagan om Isfolket, vad jag vet. Någon som har upptäckt undantag? I Häxmästaren visade Sandemo verkligen sin humoristiska sida, de onda riddarna kändes ju som världens 'herrklubb'! :ljump:

Inget lyckligt slut för någon icke-hetero, så mycket stod klart... men är det någon som håller med? Är det överhuvudtaget någon som har tänkt på det..?

*rättar till mikrofonen och lämnar scenen åt någon annan*

:grouphug:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 mars 2006, 23:48 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Menar du att hon inte skriver om det överhuvudtaget? Bok 5 i Isfolket handlade ju annars en hel del om homosexualitet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 mars 2006, 00:21 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
Ja, i konflikten mellan Alexander och Cecilie gör hon det faktiskt, men alltid på ett otroligt negativt sätt. Alexander beskrivs nästan enbart i positiva ordalag (rätta mig om jag har fel här), men förvirrad och skadad av sin barndom. Inte konstigt, gah. :vomit:

Medan hans förra partner (Vad hette han? Hans?) beskrevs i väldigt negativa ordalag när man fick se honom. Även hon var noga med att poängtera att homosexuella relationer kunde innehålla lika mycket kärlek, så visades aldrig några exempel på dessa, utan bara de snedvridna och negativa aspekterna.

Förmodligen ville hon vara historiskt korrekt och visa på den enorma aversionen mot avvikande sexuella läggningar på den tiden.

Min poäng är mest att det hade varit trevligt med något positivt exempel. Rent realistiskt borde någon i Isfolkets ätt inte vara helt straight. :wink: Jag kan inte på rak arm komma på några exempel på homosexuella kvinnor i någon av Sandemos böcker...
:ponder:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 mars 2006, 00:28 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 23 januari 2006, 20:24
Inlägg: 1126
Ort: Zürich
Tänk på att Sandemo är född på 20-talet och förmodligen uppväxt med att höra att homosexualitet är en synd


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 mars 2006, 00:46 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
Jo, det är ju sant, det hade jag totalt glömt bort... där ser man. *ser snopen ut* Där gick min rättmätiga kritik och blev en personlig pet peeve! Böckerna är extremt heteronormativa, men det är inte så konstigt med tanke på hennes bakgrund. Det stämmer. Där får jag ge mig och nöja mig med heteroerotiken! :wink:

Men... bara lite..? *suckar djupt och sätter mig i skamvrån* Men jag gillar fortfarande de där riddarna som stötte på Dolg! Och han var heeelt oblivious. :rofl2:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 mars 2006, 01:00 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 23 januari 2006, 20:24
Inlägg: 1126
Ort: Zürich
Vad betyder heteronormativa


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 mars 2006, 01:02 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Att det "normala" är heterosexualitet och att allt annat anses onormalt. Väldigt enkelt förklarat, men ändå :)

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 mars 2006, 01:03 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 23 januari 2006, 20:24
Inlägg: 1126
Ort: Zürich
Ok, tack :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 mars 2006, 01:24 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
Heike skrev:
Att det "normala" är heterosexualitet och att allt annat anses onormalt. Väldigt enkelt förklarat, men ändå :)


What she said! :D

(F'låt förresten... om jag börjar teoribabbla igen så skalla mig. :oops: )

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 april 2006, 18:29 
Dalens väktare
Dalens väktare

Blev medlem: 7 februari 2006, 10:12
Inlägg: 8186
hm... jag har också funderat på det där ett par gånger, att han egentligen är "normal" och är heterosexuell, bara det att hans barndom gjort honom lagd åt ett annat håll... och vi har ju andra scener där homosexuella män är det vidrigaste man sett i princip.
Jag vet inte riktigt... det är helt ok att ha fyra demoner som är hängda som hästar samtidigt utanför äktenskap, men är det två män så ska det förekomma äckel...=/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22 april 2006, 22:21 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Håller med Nattis till 100%

Och jag är fortfarande jättesur för att jag aldrig fick min DOLG!!! I ljusets rike, alltså


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22 april 2006, 23:05 
Shamas like
Shamas like
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 december 2005, 14:13
Inlägg: 6717
Ort: Nybble
Marco skrev:
Håller med Nattis till 100%

Och jag är fortfarande jättesur för att jag aldrig fick min DOLG!!! I ljusets rike, alltså
:giggle: :whistle:

_________________
// Maddis

Kärlek är grunden för allt....
__________________________
http://chosenangels.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 januari 2007, 22:29 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Nattdemon skrev:
:wink: Jag kan inte på rak arm komma på några exempel på homosexuella kvinnor i någon av Sandemos böcker...
:ponder:


De kvinnor Mali umgicks med, de som kämpade för kvinnorsrätt. de kvinnor var ju homo, detta upplyser ju Benedikte henne om.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heteronormativitet i
InläggPostat: 12 december 2010, 15:07 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Jag tycker att Sol kunde haft en liten romans med en kvinna. Varför hade hon inte det egentligen? :ponder:
Om man tänker efter så stor det mycket om i Avgrunden om hur en man inte kan tillfredsställa henne på rätt sätt (förutom satan) och hade hon varit en kvinna idag hade hon med all säkerhet ha provat sina vingar med en annan kvinna. Jag vet att böckerna är "gamla" men det tåls ändå att funderas på.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heteronormativitet i
InläggPostat: 15 mars 2011, 20:22 
Nummerkampens mästare
Nummerkampens mästare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 september 2007, 19:19
Inlägg: 2461
Absolut!!! :hdance2:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012