Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 20 april 2024, 09:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 maj 2006, 19:41 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Helga, hon kanske är avundsjuk på att du har en kille som gillar dig men hon kanske inte gillar just honom? Jaja, nu är vi :ot: så det är väl bäst att vi styr tillbaka diskussionen till Cecilie och Alexander.

Jag tror helt enkelt att Alexander var bisexuell, men det var väl inte ett så känt uttryck på den tiden :)

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 maj 2006, 19:43 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Den delen av böckerna som skildrar Cecilie och Alexander utspelas ju under ganska kort period. Senare under äktenskapet kände han kanske någon gång återigen en dragning mot en man, men det får man aldrig höra talas om, för då har nya huvudpersoner kommit och gått. Hade varit intressant att få hoppa in i gamlingarnas relationer återigen efter ett par böcker, för att se hur deras liv var, djupare än bara hur många barn de fick etc.

Förstår nån överhuvudtaget vad jag flummar om... :oops:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 maj 2006, 19:47 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Jag tror jag är med. ;)

Jag håller med också, väldigt många hade man velat träffa då de blir gamla. Det som stört mig allra allra allra mest är nog då Daniel kommer tillbaka från Taran-gai, han får veta att hans far, Dan har dött, och verkar inte reagera över det alls. :pfft: Men det var lite :ot:

Att få en snabb recap hade varit trevligt, verkligen. Speciellt då för att se om han var bi, hetero eller homo. Vem vet, han kanske bara fejkade det för att föra linjen vidare. :)

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 maj 2006, 19:48 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
När de just haft sex första gången får ju Alexander panik och åker runt till massa av sina manliga bekant för att se om han dras till någon av dem. Jag tycker inte att det är ett bra test eftersom det här är människor han redan har ett förflutet med och är färdig med, så att säga. Han vet att han inte har en framtid med de här männen eftersom han testat en gång tidigare, bättre om man hade fått höra hur han reagerade med nya spännande män...

*flummar vidare i Tovas spår*

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 maj 2006, 19:51 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Precis... och vem vill överhuvudtaget se åt nån annan när man är nyförälskad? Då är det ju bara den ena förälskelsen som gäller. Att träffa sina gamla ex då borde ju bara spä på den nya förälskelsen med råge, i alla fall när det gäller mina gamla ex. :rofl2:

Sorry, min tur att gå :ot:

Som sagt... Alexander och Cecilie igen... :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 maj 2006, 12:33 
Horisontblickerska
Horisontblickerska
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 14:55
Inlägg: 8504
Ort: Horisonten
Heike skrev:
När de just haft sex första gången får ju Alexander panik och åker runt till massa av sina manliga bekant för att se om han dras till någon av dem. Jag tycker inte att det är ett bra test eftersom det här är människor han redan har ett förflutet med och är färdig med, så att säga. Han vet att han inte har en framtid med de här männen eftersom han testat en gång tidigare, bättre om man hade fått höra hur han reagerade med nya spännande män...

*flummar vidare i Tovas spår*


Exakt min tanke. Jag skulle inte vilja ta upp något med mina ex igen. Men det var väl en man han var osäker på. Hans första kärlek, hans bästa vän från förr. Ville väl se vad den mannen verkligen betydde.

_________________
http://www.horisontblickerska.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 maj 2006, 01:46 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2006, 21:42
Inlägg: 5229
Ort: Mount Marilyn
Jag tror att det nog är bäst at itne gräva så mycket i Alexanders sexualitet. Den är ganska speciell och väldigt mycket i en bok som inte baserar på verkliga handligar, utan är just fiction.

Men man kan ju se det vackra i det, att Alexander kanske var gay, men nä han träffat Cecilie och umgåtts med henne under en längre period och lärt känna henne och så.. kom han på att han älskade henne. Inte för hennes kropp eller hennes bröst och punani. Utan just som en människa. Att det kanske tog lite längre tid för honom att även bygga upp en fysisk kärlek, men att det liksom var baserat på det upphöjda själsliga älskandet.

Att egentligen spelar det ingen roll var en människa har för kön, det är personen vi älskar. Att tala om homosexualitet och hetrosexualitet tror jag är lite enkelspårigt. Man är nog kapabel att älska de flesta bara man tillåter sig själv.

Men vad vet jag, jag har bara varit kär i en och anser mig som närmst joakimsexuell och inget annat, vilket förmodligen är ännu mer enkelspårigt, men jag är ung och kär och dum så jag får. Så det så. Och försök inte spräcka mina drömmar jag är så bra på det själv så.

Men jo. Vad jag ville få sagt var väll typ att Alexander älskade Cecilie för att hon var Cecilie. Inte för att hon hade något speciellt kön. Och det är ju ganska fint.

_________________
It's mine! ---> https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=28276


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 september 2007, 23:29 
Ängel med dolda horn och svarta vingar
Ängel med dolda horn och svarta vingar

Blev medlem: 3 februari 2007, 05:38
Inlägg: 9553
Ort: Demonernas Fjäll
inte just första gången han tar på henne, men defenitivt första gången har blir påverkad av henne :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 4 juli 2008, 01:49 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 8 januari 2008, 21:02
Inlägg: 4698
Ort: Göteborg
Tildah skrev:
Måste sticka in min lilla uppnäsa här!
Jag tycker att margit ska ha massa creds för det där med Cecilie och Alexander och hur hans "böjelse" förändras, för det är ju så rikigt! Han älskade ju Cecilie, för den hon var innan han insåg att han fakitskt kunde älska hennes kropp! Kan kärlek vara mer riktig? :flower2: Titta till exempel på hur det gick för den käre Mikael när han trodde sig vara djupt förälskad i Birgitte!

Håller med!
Deras scener var så kärleksfyllda, även om de kanske inte kund hantera det eller förstå det själva, eller hur jag nu ska förklara det... :ponder2: tja, något sådant blir väl okej...

_________________
Jag; Varför har jag alltid så kalla fötter?
Pappa; Kalla fötter, varmt hjärta
THE BLOGG


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cecilia och alexander
InläggPostat: 1 november 2008, 20:36 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 27 oktober 2008, 18:17
Inlägg: 136
Ort: Stockholm
Tyckte om de scenerna :) De var gulliga. Sen så är Alexanders sexualitet mystisk, han har ju ändå levt med henne i flera år så han borde ha märkt att han attraheras av henne innan, men men.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cecilia och alexander
InläggPostat: 1 november 2008, 20:59 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
Vinga 101 skrev:
Tyckte om de scenerna :) De var gulliga. Sen så är Alexanders sexualitet mystisk, han har ju ändå levt med henne i flera år så han borde ha märkt att han attraheras av henne innan, men men.


han har säkert märkt men antagligen förnekat det rätt starkt för sig själv att det är så det är. Han är ju väldigt övertygad om att nått sånt aldrig kan hända.

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cecilia och alexander
InläggPostat: 8 november 2008, 23:56 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 27 oktober 2008, 18:17
Inlägg: 136
Ort: Stockholm
Siska skrev:
Vinga 101 skrev:
Tyckte om de scenerna :) De var gulliga. Sen så är Alexanders sexualitet mystisk, han har ju ändå levt med henne i flera år så han borde ha märkt att han attraheras av henne innan, men men.


han har säkert märkt men antagligen förnekat det rätt starkt för sig själv att det är så det är. Han är ju väldigt övertygad om att nått sånt aldrig kan hända.


joo precis.. Han vill väl inte bli besviken eller ge henne några förhoppningar heller för den delen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cecilia och alexander
InläggPostat: 10 november 2008, 16:31 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 maj 2007, 12:26
Inlägg: 3769
Ort: Norrland
Jag är av den bestämda uppfattningen att Alexander inte alls var homosexuell, det var ett inlärt beteénde som kom av att under flera år blivit våldtagen av sin fars betjänt.

Visst han kan ha blivt bisexuell av detta, men vad jag tror Margit försöker förmedla i detta är typ "Kärleken övervinner allt".

Sen är jag innne på Heike och Tovas spår, som att han hade velat verkligen känna efter så hade man nog inte besökt sina ex, för det finns inte någonting då dött som en död kärlek!

_________________
We fly instinctively


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cecilia och alexander
InläggPostat: 7 oktober 2011, 21:15 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Jag älskar scenerna med Cecilie och Alexander. Egentligen mest i början, när Alexander inte vågar erkänna att han är kär i henne. Att Cecilie liksom har en man som gör allt för att tillfredsställa henne med händer och tunga, och att hon egentligen inte vill "ge efter" för att hon tycker det är pinsamt, men hon gör det ändå. Det tycker jag är hett, på något sätt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cecilia och alexander
InläggPostat: 7 december 2012, 04:18 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 7 december 2012, 01:59
Inlägg: 4
Cecilie och Alexanders historia är en av mina absoluta favoriter, stämningen mellan dem är otroligt mysig och erotisk.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012